Klaar voor de strijd
Doorgaans is de levenscyclus van een nieuwe auto rond de zeven jaar. Van de Mazda CX-5 slechts vijf. Niet omdat deze SUV over zijn houdbaarheidsdatum en niet succesvol is. Integendeel. In ons land was hij vanaf de start in 2012 een groot verkoopsucces, mede geholpen door een versie met lage bijtelling. Maar de markt en de fiscalisering van leaseauto’s is veranderd. Dus werd het tijd voor een nieuwe CX-5.
De populariteit van (compacte) SUV’s en crossovers is nog altijd groeiende en vrijwel iedere merk brengt dus van dit soort auto’s op de markt. De spoeling wordt steeds dunner. Mazda vond het dus niet erg opportuun om tevreden achterover te leunen en concurrenten marktaandeel van de CX-5 weg te laten snoepen. Een nieuw model creëert extra aandacht en (hopelijk) extra showroomtraffic.
De grote vraag is natuurlijk of de nieuwe CX-5 beter is dan zijn voorganger. In de loop van dit verhaal moet dat duidelijk worden. Maar eerst de pecunia. De CX-5 is met een benzine- (SkyActiv-G 165) of dieselmotor (SkyActiv-D) leverbaar. En omdat de auto vanaf het prille begin in de smaak viel bij leaserijders ook als speciale SkyLease-versies (+ en GT). Prijzen beginnen bij 32.990 euro voor de SkyActiv-G 165. Ik heb gereden met de handgeschakelde diesel Skylease GT en die kost 41.990 euro en heeft dan standaard onder meer leren bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, Smart Key Entry en Bose stereo-installatie met tien luidsprekers. Metallic lak kost 845 euro. Benzine- en dieselmotor zijn ook met automaat te leveren. Bij de benzinemotor is de meerprijs slechts 1.000 euro en bij de diesel 5.000 euro(!).
Concurenten
Dat Mazda de nieuwe CX-5 nu al presenteren, zal misschien te maken hebben met het feit dat de concurrentie zoveel heftiger is geworden. Vijf jaar geleden was de SUV-markt in ieder geval een stuk overzichtelijker. De Peugeot 3008 was toen meer een MPV, Renault had nog geen SUV, net als Opel, Seat en Skoda. Nu hebben die merken wel zo’n model, of zelfs meerdere. Het levert een flinke lijst concurrenten op: Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson. Jeep Cherokee, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.
Dezelfde dimensies
Gaat het eigenlijk wel om een nieuwe CX-5, vroeg ik mij af. Zeker nadat ik de afmetingen bekeek. Die zijn identiek aan zijn voorganger. Hij heeft dus dezelfde dimensies, maar ziet er wel scherper uit. Aantrekkelijker ook. De nieuwe CX-5 is goed te herkennen aan zijn nieuwe front met smallere koplampen en een nieuwe, rechtopstaande grille met bredere chromen sierlijst waarop de grille lijkt te rusten. De achterlichten zijn smaller en boven de achterruit hangt ook nu een flinke spoiler. Echt spectaculair zijn de aanpassingen niet.
Beter zitten
Mazda heeft de stoelen van de CX-5 aangepast en ze zitten echt beter. Maar nog steeds is de zitting voor mijn lange benen aan de iets te korte kant. Wel geven de stoelen veel steun. De instelbaarheid van de bestuurderstoel is uitstek end en samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur, kun je een prima zitpositie creëren. Het nieuwe, met leer beklede stuur, ligt bovendien lekker in de hand.
Voorin is de ruimte ook voor lange mensen ruim voldoende. Op de achterbank is minder bewegingsvrijheid, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, is het goed te doen. Omdat de overheersende kleur zwart is, vind ik het interieur wel een beetje somber overkomen. De kwaliteit van de gebruikte materialen is dik in orde, net als de ergonomie. Alle bedieningsknoppen zitten op logische en goed bereikbare plekken. Het 7-inch touchscreen is door het heldere en scherpe beeld zeer goed afleesbaar, mede omdat zogenaamd ‘optical bonding’ ofwel optisch verlijmen voor minder reflectie zorgt.
De laadruimte is met 506 tot 1.620 liter royaal.
SkyActiv
Aan downsizen van motoren doet Mazda niet. Zij zoeken het onder de noemer SkyActiv in andere zaken. Het komt er in het kort op neer dat Mazda probeert de auto zo licht mogelijk te krijgen en de motoren bijvoorbeeld een hogere compressie geeft. Door omstandigheden heb ik eerst even kort met de SkyActic-G 165 (benzine) in combinatie met een automaat gereden. Daar was ik niet zo kapot van. Zeker niet toen de auto werd omgeruild voor een SkyActiv-D 150 met handbak. Die kon mij meer bekoren. De 2.2-liter turbodiesel levert 110 kW/150 pk en maar liefst 380 Nm koppel tussen de 1.800 en 2.600 toeren. Heel veel trekkracht dus en dat voel je heel goed. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt tijdens het accelereren. Het heeft weinig zin om deze diesel veel toeren te laten maken en het sonore geluid van de diesel blijft dan ook mooi op de achtergrond. Met een top van 204 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,4 seconden ,kun je uitstekend uit de voeten. De handgeschakelde 6-bak schakelt als een zonnetje. Dat van de beloofde 1 op 20 in de praktijk 1 op 15,7 overbleef, valt te billijken.
Veel gevoel
Mazda heeft veel werk gestoken in de stijfheid van de carrosserie en de afstelling van het onderstel en dat betaalt zich uit, want mede dankzij het standaard in de software meegeleverde G-Vectoring Control, gedraagt de CX-5 zich als een strak sturende auto. Hij voelt lekker stabiel en soliede aan, stuurt met veel gevoel en is ook op hoge snelheid ‘in control’. Bovendien is hij geen moment, ook niet bij drempels of op de wegen met kleine oneffenheden oncomfortabel. Integendeel. Het is heel knap hoe de Mazda-technici erin zijn geslaagd om comfort en een goede wegligging samen te laten gaan. Een groot compliment. Bovendien voelen de remmen heel betrouwbaar aan en zijn goed te doseren en is een aantal geavanceerde veiligheidssystemen, ondergebracht in i-ActicSense indrukwekkend.
Conclusie
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit of ik de Mazda CX-5 een nieuwe of vernieuwde auto moet noemen, maar is dat echt belangrijk? Feit is dat deze populaire SUV op veel punten is gewijzigd en een nog betere auto is geworden. De concurrentie is dus gewaarschuwd, want Mazda is niet van plan om zijn positie zonder slag of stoot op te geven.