Uit je dak !?
Lang zijn heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik heb niet gauw een trappetje nodig om iets te pakken en in een grote mensenmassa kijk ik over de meeste kruinen heen. Maar als ik moet vliegen is een businessclass stoel of in de economy bij de nooduitgang haast een must. En als ik in een compacte roadster op pad ga, kom ik doorgaans net vijf centimeter te kort. Zo ook bij de nieuwe Mazda MX-5 RF (Retractable Fastback), de vervanger van de MX-5 Roadster Coupé.
En dat is ontzettend jammer, want dat doet toch een beetje afbreuk aan het plezier dat ik met deze cabrio gehad heb. Gelukkig waren de weergoden mij gunstig gezind en heb ik bijna uitsluitend open kunnen rijden. Dan komt overigens een ander minpuntje van de MX-5 RF aan het licht. Daarover straks meer.
De Mazda MX-5 mag zonder overdrijven de ‘redder van de roadster’ worden genoemd. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw was de open tweezitter op sterven na dood. Alfa had de Spider en dat was het wel in dit segment. Zoals Mazda de Wankelmotor (rotatie) uit de vergetelheid haalde, zo gaf het de roadster een nieuw leven. Andere merken volgden. Fiat (Barchetta), Honda (S2000), MG (F) en de Spider werd vernieuwd.
Twee jaar geleden – en meer dan één miljoen exemplaren verder – lanceerde Mazda de vierde generatie MX-5. Die werd kleiner (helaas voor mij) en lichter (en dat is weer goed voor het rijgedrag).
Mazda levert de MX-5 RF voor prijzen die beginnen bij 35.480 euro voor de SkyActiv-G 131 TS, inclusief kosten rij-klaarmaken. Ik heb gereden met de SkyActiv-G 160 GT-M. Die heeft een 2.0 in plaats van een 1.5 liter benzinemotor. Met 6-traps automaat kost hij 44.880 euro. Met dat RF-dak is de MX-5 2.600 euro duurder dan de reguliere MX-5.
Concurrenten
Wel beschouwd, zeker als je de prijzen in ogenschouw neemt, heeft de MX-5 eigenlijk maar één directe concurrent en dat is de Fiat 124 Spider en laat die nu op hetzelfde platform als de MX-5 staan en technisch grote verwantschap hebben. De Audi TT en de Mercedes SLC zijn een flink stuk duurder en dat geldt helemaal voor de Porsche 718 Boxster.
Laag
Twee jaar geleden lanceerde Mazda de vierde generatie MX-5. Graag had ik toen gezien dat deze roadster ietsjes groter zou worden, maar hij juist gekrompen. Was de vorige MX-5 nog ruim vier meter (4,02 meter). De nieuwe werd meer dan één decimeter korter (3,915 meter). Hij is laag, heeft een lange en lage motorkap en een kort en gedrongen achterzijde. Een klassieke roadster dus. De neus is spits met koplampen als samengeknepen ogen van een luipaard. Dicht is de RF een snelle coupé met een fraaie lijn. Open een soort van Targa. Dat dak is simpel met een knop op de middenconsole te bedienen. In dertien seconde opent of sluit hij geruisloos en dat kan rijden tot 10 km/uur.
Vijf centimeter meer graag!
Niet alleen is de MX-5 korter geworden, ook de voor- en achterwielen staan iets minder ver uit elkaar (2,31 i.p.v. 2,33 meter). Voor mensen zoals ik, met een lengte van 1,90 meter of meer, zou je graag vijf centimeter meer ruimte willen hebben. Instappen vergt enig denkwerk. Om te beginnen is de MX-5 heel laag, je zit net boven de grond. Als het dak open is, kun je als het ware van bovenaf naar beneden laten zakken. Met het dak dicht, eerst het rechterbeen onder het stuur door en dan het linkerbeen naar binnen halen. Ik kan mijn benen ook niet goed strekken. Het stuur zit als het ware tussen mijn knieën ingeklemd. Ook is de hoofdruimte met het dak dicht net aan voldoende. De MX-5 zit mensen kleiner dan 1,90 meter als gegoten.
De laadruimte is open of dicht met 127 liter gelijk. De stoelen bieden voldoende steun, maar door de brede middenconsole heb je in de breedte niet al teveel ruimte. Het dashboard ziet er lekker sportief uit en het aan boven- en onderkant afgevlakte sportstuurtje is lekker dik en met leer bekleed.
Licht
Onder de noemer SkyActiv zijn bij alle Mazda’s, dus ook de MX-5, maatregelen (o.a. hogere compressie) getroffen om de motor zo efficiënt mogelijk zijn werk te laten doen. Maar ook een laag gewicht helpt. Ondanks dat het RF-dak 45 kilo extra gewicht toevoegt is de SkyActiv-G 160 maar 1.030 kilo. Daar heeft deze 2.0-liter (zonder turbo) geen enkele moeite mee. Hij levert 118 kW/160 pk en 200 Nm bij 4.600 toeren, dus is het wel zaak om de motor op toeren te houden als vlot wilt rijden. De 6-traps automaat, uitsluitend in Europa in de RF 2.0 leverbaar, is een juweeltje. Met Drive Selection kun je hem dynamischer laten schakelen. Met die automaat ligt de topsnelheid aanzienlijk lager dan bij de handgeschakelde versie (194 i.p.v. 215 km/uur) en de acceleratie van 0 naar 100 km/uur neemt een seconde langer in beslag (8,5 i.p.v. 7,5 seconden). Als je open rijdt, hoor je de motor lekker brullen vanuit de uitlaat. Het brandstofverbruik ligt bij de automaat lager dan bij de handbak (6,4 tegen 6,6 l/100 km). In de praktijk is 1 op 11,7 al heel mooi.
Feestje
Rijden in de MX-5 is echt een feestje. Maar daar moet ik wel een kanttekening bij plaatsen. Open rijdend wordt het lawaai van de wind boven de 100 km/uur behoorlijk irritant, zelfs vermoeiend. Er is weliswaar een windbreker, maar de wind blijft ondanks die windbreker, een beetje in het interieur ronddraaien. Het dragen van een pet is bovendien aan te raden, zeker als je lang bent. Reden temeer om de snelheid te minderen. Gewoon lekker de binnenwegen opzoeken en dan het liefst met zoveel mogelijk bochten. Daar is de MX-5 RF in zijn element. Hij stuurt heel strak, je kunt hem dankzij zijn achterwielaandrijving met het gas een bocht door sturen en hij rondt die bochten als een kart. Je zit heel laag bij de grond en dat vergroot de snelheidssensatie. Ook is de MX-5 lekker lichtvoetig en heeft een stel uitstekende remmen.
Conclusie
De MX-5 RF is een begerenswaardige auto. Hij ziet er geweldig uit. Het dak kan eraf en dat simpel door op een knop te drukken. Met dak open blijft de laadruimte intact en dat is maar goed ook, want 127 liter is niet al teveel. Voor mensen van 1,90 meter of meer heeft de MX-5 RF zijn beperkingen. Instappen is lastig, pet op aan te raden en de ruimte is net te krap. Voor mensen met een modale lengte is deze iconische roadster coupé echter een feestbeest.