Door Hans van Sunder op donderdag, 30-03-2017 in

Praktische elegantie

Mede door de populariteit van de SUV/crossover is de stationwagon een beetje in het verdomhoekje terecht gekomen en dat is naar mijn mening geheel onterecht. Kijk alleen maar eens hoe fraai de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate is. En hoe praktisch.

Goed je mist de hoge zit en daardoor de makkelijker instap, maar op het gebied van ruimte en gebruiksmogelijkheden verslaat de stationwagon de SUV vaak. En dan heb ik het nog niet eens over de rijeigenschappen.

Ik zou dan ook een lans willen breken voor de stationwagon. Hem weer in ere willen herstellen. Dat mijn ervaringen met de nieuwe E-Klasse Estate daar mede verantwoordelijk voor zijn, is evident. Dit is een auto naar mijn hart.

En dan te bedenken dat ik met de E 200 Estate heb gereden en die is met 57.149 euro (all-in) de goedkoopste van de serie. Maar met metallic lak, leren bekleding, fraaie 18-inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen wielen, Avantgarde in- en exterieur, Rij-assistent Plus pakket, High-performance LED-koplampen, head-up display, Park-Pilot en nog wat ander spul, kwam de prijs uit op 78.067 euro.
Tal van technologische innovaties maken in de nieuwe E-Klasse – dus ook de Estate – hun debuut. Net als bij de limousine, die ik juni vorig jaar als 220d reed, geldt ook hier dat ze comfortabel en veilig rijden naar een ongekend hoog niveau tillen en dat er in het segment van de E-Klasse geen auto is die zo intelligent is en zoveel zaken van de bestuurder overneemt. De nieuwe E is bovendien weer wat gegroeid en biedt dus meer ruimte van binnen. Daarnaast zorgen infotainment- en bedieningssystemen voor een compleet nieuwe ervaring.

Concurrenten

De concurrentie in het premium segment is natuurlijk heel beperkt en dus overzichtelijk. De E Estate moet het opnemen tegen de Audi A6 Avant, de nieuwe BMW 5 Serie Touring en de Volvo V70. Dit is het dan.

Elegant

De Mercedes E-Klasse Estate is een elegante, bijna gedistingeerde stationcar. Het is gewoon een hele chique auto, met een zakelijke uitstraling en een bijna perfecte afwerking. Ten opzichte van de limousine is de Estate met 4,93 meter één centimeter langer en dat komt door de iets andere achterbumper. De markante neus is identiek aan die van de limousine met de rechtopstaande grille. Door de brede schouderpartij oogt de E Estate krachtig aan de achterzijde.

Oude stempel

Dankzij de 6,5 centimeter langere wielbasis is het interieur nog ruimer, dan het al was. De E Estate is een stationcar van de oude stempel. Functionaliteit gaat hier voor het design. Dit betekent dat de leef- en laadruimte zeer royaal is. Zo varieert de bagageruimte van 670 tot 1.820 liter. De rugleuning van de achterbank is tien graden rechter op te zetten en dat levert nog een 30 liter extra op. Sinds kort is de E Estate overigens ook met een derde, voor kinderen bedoelde, zitrij te leveren.
Voorin zit ik als een vorst. De stoel hoeft niet eens in de achterste stand en daardoor is er achterin ook ruim voldoende beenruimte om ontspannen en comfortabel te zitten.
Het interieur van de E Estate ziet er werkelijk schitterend uit. Is luxueus en verfijnd. Heel opvallend is het maar liefst 31 centimeter brede display, waarin niet alleen het digitale instrumentarium met virtuele klokken, maar ook het de navigatie, airco en radio zijn opgenomen. Het aantal bedieningsknoppen is zeer beperkt. De fraaie materialen passen bij de premium status van de E, al glimt de middenconsole naar mijn smaak iets teveel.

Sterk genoeg

Omdat ik de E limousine als 220d reed, viel mijn keuze dit keer op de 200. Hierin huist een bijna 2.0 liter grote viercilinder turbobenzinemotor. Die is goed voor 135 kW/184 pk en een maximum koppel van 300 Nm tussen de 1.200 en 4.000 toeren (!). Een geweldig soepele motor dus. Ook deze motor is standaard gekoppeld aan de 9G-Tronic automaat met maar liefst negen versnellingen. Een fraai stukje techniek dat perfect functioneert en ook handmatig is te bedienen. Naast dat de motor soepel is, is hij ook stil. De motorgeluiden worden ook bij fel optrekken en hoge toeren goed gedempt. De prestaties zijn sportief met een top van 231 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,1 seconden. Het officiële gecombineerde verbruik (NEDC) is 1 op 16,1 en met 1 op 12,9 zat ik daar niets eens zo heel ver van af. Het is verschil tussen ’theorie’ en praktijk is doorgaans groter.

Intelligent

Het onderstel van de nieuwe E Estate laat het zeker toe om sportief te rijden, maar is toch vooral afgesteld op comfort. Met hoge snelheid zit je heel ontspannen achter het stuur, temeer ook omdat je weet dat een flink aantal veilig(assistentie)systemen jou en de inzittenden beschermen. Standaard zijn onder meer de actieve remassistent (waarschuwt en remt zelf bij dreigende botsing), Attention Assist (waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid) en zijwindassistent (helpt de bestuurder de effecten van sterke zijwind te corrigeren). Verder beschikt de E over een stel uitstekende remmen en is de besturing licht en direct. Ook in de middenpositie heb je genoeg gevoel en je kunt de E 200 Estate scherp insturen.

Conclusie

De E Estate is een stationcar van de oude stempel. Daarmee bedoel ik dat je ontzettend veel, flexibel te gebruiken ruimte hebt. Dat functionaliteit een hogere prioriteit heeft gekregen dan het design, wil absoluut niet zeggen dat de E Estate geen fraaie auto is. Integendeel!