‘Oldschool’ SUV
Op de komende Autosalon van Genève lanceert Mitsubishi een concept van een compacte SUV, die de ASX (deels) zal gaan vervangen. Die gaat namelijk al weer zeven jaar mee (lancering 2010), is flink ondergesneeuwd geraakt en heeft de boot gemist. Zo vlak voor de introductie van een compleet nieuw model, is hij nog opgefrist.
Met de boot gemist, refereer ik aan het feit dat de compacte SUV of zo u wil crossover enorm populair is, maar dat dit succes voorbij is gegaan aan de ASX. Daar zal deels de focus van de Nederlandse importeur op de zeer succesvolle Outlander PHEV (met dank aan onze overheid) aan ten grondslag hebben geleden. Door de lage bijtelling was deze plug-in hybride een tijd lang niet aan te slepen. Maar nu de fiscaliteit van de auto van de zaak genormaliseerd is, zal Mitsubishi zich meer moeten gaan richten op de markt van de compacte SUV. Die biedt meer kansen. Op de komende Autosalon van Genève zal onder de naam Eclipse Cross een SUV gelanceerd worden die tussen de huidige ASX en Outlander gepositioneerd zal worden. Door de directe opvolger van de ASX iets kleiner en de nieuwe Outlander juist iets groter te maken, wordt ruimte gecreëerd. De Eclipse Cross (zie foto) zal wellicht nog dit jaar bij de dealer staan.
Eclipse is overigens geen nieuwe modelnaam voor Mitsubishi. Tussen 1989 en 2012 heeft het Japanse automerk onder die naam een coupé verkocht.
In tegenstelling tot de Outlander wordt de ASX uitsluitend met conventionele aandrijflijnen (lees benzine- en dieselmotoren) geleverd. Ik ben een week op pad geweest met de ASX 1.6 DI-D Instyle. Met 34.380 euro is dat de duurste en de compleetste met standaard onder meer leren bekleding, glazen panoramadak, Mitsubishi Multi Communication System, stoelverwarming, 710 Watt Rockford Fosgate audiosysteem met negen luidsprekers, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en parkeer sensoren achter. Ook staat de ASX op 18-inch lichtmetalen wielen. Er is een ASX te koop vanaf 21.680 euro (1.6 Cleartec Entry).
Concurrenten
Het segment van de compacte SUV/crossover beslaat een breed spectrum. Als je naar de lengte kijkt, dan loopt die van even meer dan 4,10 meter (Renault Captur, Nissan Juke, Citroën C4 Cactus) tot meer dan 4,5 meter (VW Tiguan). Daar tussen een breed scala aan mogelijkheden met de ASX een beetje in het midden (4,30 meter). De lijst met concurrenten is indrukwekkend. Naast de eerder genoemde modellen zijn dat de Opel Mokka X, Peugeot 2008, Seat Ateca, Toyota C-HR, Suzuki S-Cross, Fiat 500X, Jeep Renegade, Nissan Qashqai, Mazda CX-3, Honda HR-V, Ford EcoSport, Kia Niro en Sportage, Hyundai Tucson en Dacia Duster.
Niet gedateerd
Hoewel de ASX al weer zeven jaar meegaat, is hij zeker niet gedateerd. Hij heeft bovendien een krachtigere uitstraling gekregen door de Dynamic Shield-grille met verchroomde delen met 3D-effect. Dat maakt hem net even stoerder. Een ander nieuw detail is de ‘haaievin’ antenne achter op het dak.
Lange wielbasis
De ASX, die op vijf millimeter na 4,30 meter lang is, heeft een relatief lange wielbasis (2,67 meter). Alleen bij de Tiguan staan de voor- en achterwielen verder uit elkaar, maar die is dan ook bijna een kwart meter langer. Gevolg van die flinke wielbasis is een verrassend ruim interieur, waar op de achterbank comfortabel is te zitten, ook al omdat die achterbank veranderd is en betere ondersteuning biedt. Ook voorin is de ruimte prima en de zitpositie is naar eigen wens goed in te stellen. De stoelen bieden voldoende steun (wel handig met dat gladde leer), maar de zitting zou voor mij (1,90 meter) iets langer mogen zijn.
Met glimmende pianolak panelen op middenconsole en stuurwiel en chromen accenten is het interieur smaakvol aangekleed. Het kleurenscherm is helder en scherp en ergonomisch is er ook weinig aan te merken op de ASX. De laadruimte varieert van 419 tot 1.169 liter (iets minder door glazen panoramadak).
Hakerig
Is de Outlander wel als plug-in hybride te koop. Bij de ASX moet je het doen met een benzine- of dieselmotor. Beide met een cilinderinhoud van net geen 1,6 liter. De door mij gereden diesel (DI-D Cleartec met start/stop) is goed voor een vermogen van 84 kW/114 pk en een maximum koppel van 270 Nm vanaf 1.750 toeren. Het is een beproefde motor die over voldoende trekkracht bij lage toeren beschikt, een sonore brom produceert en de ASX een topsnelheid geeft van 182 km/uur, terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur 11,2 seconden in beslag neemt. De zesbak schakelt nogal hakerig, al zijn de schakelwegen wel duidelijk. Van de beloofde 1 op 21,7 bleef in de praktijk 1 op 17,8 over. Dat mag.
‘Oldschool’
Aan de bediening van de transmissie, de karakteristiek van de motor en ook aan het rijgedrag van de ASX merk je dat het een ‘oldschool’ SUV is. Mitsubishi heeft natuurlijk een lange historie met terreinwagen, die in vaak de slechtst mogelijke omstandigheden hun werk moesten doen en daarvoor waren toegerust. Die solide bouw en het minder lichtvoetige (dan veel nieuwe crossovers) rijgedrag maakt de ASX zeker niet slechter. Hij is net even anders. Net wat meer een werk- dan een luxepaard. Toch is de wegligging heel behoorlijk. Hij heeft voor- en geen vierwielaandrijving en is dus licht onderstuurd. De carrosserie helt iets over in bochten, dus voor het echt gooi- en smijtwerk is de ASX niet echt geschikt. De meeste oneffenheden worden gladgestreken, alleen met kleine heeft het onderstel wat moeite. Remmen voelen betrouwbaar aan.
Conclusie
Er is een nieuwe ASX op komst, maar de op de show in Genève debuterende Eclipse Cross wordt niet zijn directe opvolger. Mitsubishi komt namelijk ook nog met een SUV die iets kleiner dan de ASX wordt. Voorlopig blijft de ASX dus nog wel even in het programma en die heeft nog bestaansrecht. Zeker als je liefhebber bent van een ‘oldschool’ SUV.