’’Sjoemelsoftware’’ werd het Nederlandse “Woord van het Jaar 2015”, Volkswagen werd synoniem voor “Volksverlakkerij” en VW bleek ineens de afkorting van “VuilnisWagen”. Nochtans werd Volkswagen in 2015 voor de tigste keer op rij het best verkochte automerk van ons goede vaderland.
Enorme discrepantie
”Der Selbstmord” kopte ”Der Spiegel” op 26 september 2015. Op de coverfoto dragen zes ‘kraaien’’ een knalgele Beetle ten grave. “Dirty Secrets of the Car Industry” kopte “The Economist” op dezelfde dag met op het omslag een pikzwarte Golf, die een zwarte rookpluim in de vorm van een atoomwolk uitstoot… Andere koppen in de Duitse media: “Das Abgasskandal ruiniert VW” en “Schlusz mit Schmutz” over de – hopelijk – op komst zijnde nieuwe Europese uitlaasgasnormen.
Dat Volkswagen ondanks deze reputatieschade zijn afzet niet dramatisch zag instorten, kent diverse oorzaken. Ten eerste kwam de volle omvang van ”dieselgate” pas in het laatste kwart van 2015 aan het licht. Toen waren er dus al veel Volkswagens besteld. Alsof er niks aan het handje was, werden die in de laatste maanden van het jaar gewoon afgeleverd en geregistreerd. Ten tweede profiteerde VW in Nederland nog van de verkoop van modellen met een gunstige bijtelling, zoals de Golf EV.
Ten derde kent Volkswagen in ons land – net als elders in de wereld – natuurlijk een groot bestand van vaste klanten. Dat zijn veelal kenners van de autobranche. Die waren dus allang op de hoogte van de enorme discrepantie tussen de geflatteerde, theoretische verbruikcijfers (en de daarmee samenhangende gunstige CO2- en NOx-emissie) en de slechtere uitkomsten in de dagelijkse praktijk.
Oorverdovend stil
Afgezien van een paginagrote advertentie in diverse dagladen, met als boodschap dat ”het schaamrood inmiddels bij de VW-organisatie op de kaken” zou staan, bleef het vanuit het Nederlandse hoofdkantoor van Volkswagen, Pon’s Automobielhandel in Leusden, oorverdovend stil.
Vanuit het VW-bolwerk in het Duitse Wolfsburg kwam eveneens slechts sporadisch informatie los. Van enige excuses of het aantrekken van een boetekleed, was echter totaal geen sprake.
Volgens enkele rechtsgeleerden deed het Volkswagen-concern dit met opzet omdat het anders te gemakkelijk zou zijn het bedrijf juridisch aansprakelijk te stellen. Immers: ”Wie breekt en schuld bekent, moet betalen”. VW koos voor de andere optie: ”Wie geschoren wordt, moet stilzitten”.
Populaire Polo
Terugblikkend op de vaderlandse automarkt in het afgelopen jaar, zien we drie winnaars. Allereerst Volkswagen. Diens goede naam en faam liggen weliswaar voor decennia aan gruzelementen. Toch mag VW ook nog winnaar worden genoemd. Want dit automerk uit Noord-Mofrika verkocht vorig jaar in ons land maar liefst 56.323 nieuwe personenwagens. Zijnde een stijging van 32 procent tegenover de nieuwverkoop van 2014. Naast de elektrische Golf EV zorgde vooral de populaire Polo voor een impuls bij de VW-afzet. Er werden 12.103 Polo’s verkocht, een plus van 33,5 procent tegenover 2014.
Dikke verdubbeling
Peugeot bleek uiteindelijk de grote winnaar van 2015. Weliswaar moest dit Franse merk zijn Duitse concurrent laten voorgaan in de eindstand. Maar de Leeuw-van-Belfort brulde als nimmer tevoren. Dankzij de vorig jaar nog geldende 14 procent bijtelling was de 308 SW (StatusWagen…) de absolute nummer één in de modellen-ranglijst. Er gingen maar liefst 28.950 stuks van deze middenklasse-break bij de Peugeot-dealers over de toonbank. Dit betekent een stijging van 101,9 procent tegenover de 308 SW registraties in 2014. Oftewel een dikke verdubbeling! (Mijn rij-ervaring met deze Franse verkoopkampioen vindt u elders op deze site, in de categorie AUTO-RIT.)
Grootste stijger
Derde kampioen van 2015 is Mazda. Dit Japanse merk was vorig jaar in ons land de grootste stijger in de Top Twintig van de personenautoverkopen. Importeur Mazda Motor Nederland zag zijn afzet in 2015 met 51 procent stijgen tot 8.337 registraties tegenover 5.500 stuks in het jaar daarvoor. Volgens de importeur is dit succes te danken aan “de komst van een paar nieuwe producten en de ontwikkeling van het dealer-netwerk”. Hierdoor steeg het marktaandeel van het merk uit Hiroshima vorig jaar met dertig procent, namelijk van 1,42 procent in 2014 naar 1,86 procent in 2015.
Langjarig gemiddelde
Ná Volkswagen en Peugeot completeren Renault, Opel en Ford de Top-Vijf van de beste verkochte merken in 2015. Kijken we naar de Top Vijf van de best verkochte modellen, dan worden de Peugeot 308 en de Volkswagen Golf gevolgd door de Renault Clio, Volkswagen Polo en Volvo V40.
Mede dankzij de verkoopsuccessen van Top-Drie bij de afzetstijgers, zijnde Volkswagen, Peugeot en Mazda, groeide de totale vaderlandse automarkt vorig jaar naar 449.350 registraties. Dit betekende een plus van 15,9 procent vergeleken met 2014. Dat is een mooi resultaat. Toch ligt dit totaalcijfer nog ver verwijderd van het langjarige gemiddelde van circa 500.000 nieuw-verkopen per jaar.
Duizelingwekkende groei
Uit de RAI-statistieken vallen nog enkele opmerkelijke trends te distilleren. Zo ging de verkoop van Plug-in Hybrides helemaal door het plafond: 38.000 stuks in 2015 tegenover 12.000 exemplaren in 2014, oftewel een duizelingwekkende groei van 219 procent (!).
Koploper was andermaal de Mitsubishi Outlander PH-EV. Met 8.755 registraties was dit model van het merk-met-de-drie-diamanten de VW Golf EV te slim af. Ook Audi, Mercedes-Benz en Volvo verkochten vorig jaar duizenden stekker-auto’s.
Tesla was de bestseller bij de ‘Full Electric Vehicles’. Dit Amerikaanse automerk noteerde een groei van 24 procent tot een totaal van 1.800 registraties. Waarmee Tesla in Nederland maar liefst zestig procent marktaandeel heeft in het segment van de ‘Full Electric Vehicles’.
Koffiedik kijken
Wat brengt 2016? “Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat”, zei een intellectueel ooit al. Toch pakken we het koffiedik er maar ‘ns even bij om een paar vooruitzichten te bekijken. Allereerst krijgt de automarkt dit jaar te maken met gewijzigde regels omtrent bijtelling en met aangescherpte CO2-eisen bij de Plug-in Hybrides. Dit heeft ongetwijfeld effect op de verkoop van de Peugeot 308 SW en andere lage bijtelling modellen, die zich vorig jaar nog in grote populariteit mochten verheugen.
Verder lijkt het logisch dat de VW-verkoop als gevolg van het sjoemelsoftware-schandaal in 2016 een knauw, of op z’n minst een knauwtje gaat krijgen.
Bovendien is inmiddels bekend dat de gemiddelde autoprijs dit jaar met zo’n duizend euro stijgt. Positieve uitzonderingen zijn twee populaire Plug-ins: de Audi A3 E-Tron en de Mercedes-Benz C350e. Deze worden duizenden euro’s goedkoper. Zodoende vangen de importeurs de stijgende bijtelling op, die immers wijzigt van zeven procent in 2015 naar vijftien procent in 2016.
Diverse modellen met een hoog verbruik en derhalve ook een hoge CO2-uitstoot zijn inmiddels schrikbarend veel hoger geprijsd. Zo is de Mercedes-Benz G-Klasse 63 AMG 15.805 euro (!) duurder geworden. Grote SUV’s zijn begin dit jaar in doorsnee bijna 4.400 euri in prijs gestegen.
Aan de andere kant van het spectrum zijn de prijs-ontwikkelingen gunstiger, maar ook daar is er sprake van prijsinflatie. Ofschoon de stijging meevalt. In het A-segment beloopt de herprijzing gemiddeld 207 euro; in het B-segment komt de gemiddelde prijsaanpassing uit op plus 349 euro.
Bronnen: RAI Vereniging, Automotive Magazine, Automobiel Management, Auto Disk
WVDE