Follow up!
Is de Volkswagen up! een totaal nieuwe auto of heeft hij alleen een update en een upgrade (sorry, ik kan het niet laten deze woordspelingen even te maken) gehad? De basis is zo goed als gelijk gebleven, het uiterlijk is wel aangepast, het aantal mogelijkheden om de up! naar eigen smaak aan te kleden sterk uitgebreid en er is een nieuwe motor in de up! gelanceerd. De eerste met een turbo. En met die versie ben ik een week op pad geweest, vermomd als beats up!
Aan het concept van compacte maar desondanks praktische auto is bij deze update niets veranderd. Vaak wordt het A-segment aangeduid als de klasse van de stadsauto’s, maar vrijwel alle modellen in deze categorie zijn die kwalificatie ontgroeid. Ze blijven door hun compacte afmetingen zeer wendbaar en dat is heel prettig in de stad, maar op de snelweg laten zij zich zeker niet wegblazen en het comfort komt op een steeds hoger niveau te staan. Dat geldt zeker voor mijn up! 1.0 TSI met zijn 66 kW/90 pk en daaraan gekoppelde prestaties.
Sinds 1 januari zijn de prijzen van nieuwe auto’s weer veranderd. De nieuwe up! is nu te leveren vanaf 11.477 euro. Nog steeds een scherpe prijs. De door mij gereden beats up! met 1.0 TSI-motor kost 15.459 euro (all-in). Maar zoals zo vaak is hij leuk aangekleed met witte 16-inch lichtmetalen wielen die prachtig bij de witte lak passen. Verder nog een panoramisch schuif-/kanteldak, Executive, Comfort en Winter pakket, in hoogte verstelbare bijrijdersstoel en Climatronic airco. Hierdoor komt de totaalprijs uit op 18.506 euro. Veel heb je dan niet meer te wensen.
Concurrenten
In het A-segment is er voldoende keuze. Zo heeft de up! uit eigen huis te dealen met de Skoda Citigo en de Seat Mii. Maar de Opel Karl, Renault Twingo, Fiat Panda, Fiat 500, Peugeot 108
Toyota Aygo, Citroën C1, Hyundai i10, Kia Picanto, Suzuki Celerio, Mitsubishi Space Star, smart forfour en de nieuwe Ford Ka+ zijn ook niet uit te vlakken.
Langer
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe up! zes centimeter gegroeid tot 3,60 meter. Dit dan vooral door de forsere voorbumper, waardoor de nieuwe up! volwassener en krachtiger overkomt. De overhangen voor- en achter bleven zeer kort ondanks dat de wielbasis iets kromp tot 2,40 meter (was 2,42 meter). Koplampen en achterlichten zijn aangepast en de nieuwe up! is in nieuwe, opvallende kleuren te leveren. De beats up!, zeker in de uitvoering waarin ik gereden heb, ziet er echt geinig uit. Het is een auto die een glimlach op je gezicht tovert.
Concertzaal
Nieuw in het programma is de door mij gereden beats up! die is uitgerust met een 300 Watt sterke geluidsinstallatie met zeven luidsprekers van Dr. Dre (BeatsAudio). Draai de volumeknop helemaal open en je zit in een concertzaal. Wat een geluid! Van binnen is de beats up! ook een modieuze, trendy auto met kleurrijke en fraaiere accenten, smaakvolle bekleding en geavanceerde info- en entertainmentsystemen. Met Maps + More is de mobiele telefoon te koppelen aan de auto en ben je met de wereld verbonden. De houder voor de telefoon is op het dashboard gepositioneerd. Met dit systeem heb je geen apart navigatiesysteem meer nodig.
Hoe je het ook went of keert, de up! blijft een autootje van slechts 3,60 meter, dus de ruimte is beperkt. Met name achterin is het passen en meten, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten voor niet al te grote kinderen nog wel te doen. De laadruimte is gelijk aan de voorganger en bedraagt 251 liter. De laadvloer is in hoogte verstelbaar en de rugleuning van de achterbank in delen neerklapbaar.
Pittig
Voor het eerst monteert Volkswagen een turbomotor in de up! Het gaat om de 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor (TSI), die ook in de Polo en Golf te vinden is, maar in de up! goed is voor 66 kW/90 pk en 160 Nm koppel en dat al vanaf 1.500 toeren. Moet je bij de turboloze versies de motor hoog in de toeren houden om enige vaart te maken, de TSI blinkt uit in souplesse. En hij is mooi stil. Daarnaast schakelt de vijfbak licht en met duidelijke schakelwegen. Over de prestaties en de consumptie (fabrieksopgave) heb je niet te klagen. De top ligt bij 185 km/uur en net binnen de tien tellen (9,9 seconden) schiet de wijzer van de snelheidsmeter van 0 naar 100. Dat bij een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km. Van die 1 op 22,7 blijft in de praktijk 1 op 17,6 over. Niet gek, gezien mijn pittige rijstijl.
Weegschaal
Tijdens de internationale lancering van de up! in Berlijn reed ik de beats up! met 1.0 TSI-motor met 17-inch wielen. Door de platte banden lever je merkbaar rijcomfort in, terwijl nu met 16-inch wielen de weegschaal iets meer richting comfort uitslaat. In de stad voelt de up! zich als een vis in het water, maar ook op de snelweg, zelfs bij hogere snelheden, toont hij zijn kwaliteiten. Dan voelt hij zeer solide en veilig aan. In bochten is een goed corrigeerbaar onderstuur waar te nemen en de remmen voelen betrouwbaar aan.
Conclusie
De nieuwe up! heeft een stap richting volwassenheid gezet. Hij is wat scherper gestileerd met een neus die markanter en aantrekkelijker is. Van binnen ziet hij er modieuzer uit en er zijn veel meer opties om hem aan te kleden. De beats up! is echt een aanrader, al is de prijs stevig. De binnenruimte is hetzelfde gebleven, maar gezien de beperkte afmetingen aanvaardbaar. Een feestje is het om met de TSI te rijden, want die is echt sportief. Geen wonder dat Volkswagen terloops even aanhaalt dat de up! TSI dezelfde prestaties levert als de eerste Golf GTI.