Door Hans van Sunder op dinsdag, 12-04-2016 in

What’s in a name?

Een kleine auto is nu niet direct de eerste keuze van een Amerikaanse automobilist, schrijf ik met enig gevoel voor understatement. Daarom was het best wel vreemd dat Mitsubishi de (ver)nieuw(d)e Space Star eind vorig jaar op de Los Angeles Auto Show liet debuteren. Hij heeft de oversteek inmiddels gemaakt en ik heb er een week mee kunnen rijden.

Verwacht geen revolutionaire veranderingen. Het gaat om details, die de Space Star echter wel naar een iets hoger plan tillen. Zo is hij iets groter geworden, zonder overigens meer binnenruimte te bieden. Het onderstel is aangepast en ook in deze kleine Mitsubishi doet infotainment zijn intrede.

De Space Star is niet het kleinste model van Mitsubishi. Dat is nog steeds de elektrisch aangedreven I-MIEV die nog geen 3,5 meter lang is. De Space Star is echter wel het goedkoopste model van de Japanse autofabrikant, die in het verleden de Colt nog bij NedCar in Born heeft gebouwd. Overigens komt de Space Star uit Thailand.

Prijs

Tot voor kort kon je nog een nieuwe Space Star kopen voor minder dan tien mille (9.990 euro voor de 1.0 Entry), maar dat is omhoog gegaan naar 10.490 euro. Bijna twee keer zoveel (18.590 euro) moet je op de rekening van de Mitsubishi-dealer overmaken voor de 1.2 CVT ClearTec Instyle, maar die is dan ook, zeker voor een auto uit deze klasse, zeer compleet. Standaard onder meer 15-inch lichtmetalen wielen, navigatie met smartphone koppeling (Apple Carplay of Android Auto), cruise control, klimaatcontrole, digitale radio (DAB+), elektrische raambediening voor en achter, Xenon koplampen met LED dagrijverlichting , LED achterlichten en een met leer bekleed multifunctioneel stuurwiel. Dan laat ik nog heel wat andere zaken onbenoemd.

Concurrenten

Elk zichzelf respecterend volumemerk heeft wel een kleine auto in zijn programma. Dat is logisch, want die modellen zijn enorm populair. Als we de concurrentie eens goed onder de loep nemen, dan komen we, in alfabetische volgorde, uit bij de Citroën C1, Fiat Panda, Ford Ka, Hyundai i10, Kia Picanto, Nissan Micra, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Seat MII, Skoda Citigo, smart forfour, Suzuki Celerio, Toyota Aygo en Volkswagen Up! De keuze is reuze. Van dit hele stel is de Space Star een van de grootste, dus doet hij zijn naam in relatieve zin eer aan.

Nieuwe neus

De Space Star is vernieuwd volgens de nieuwe designtaal van Mitsubishi. Hij heeft een opgefrist uiterlijk, met een nieuw vormgegeven neus, voor- en achterbumper en achterspoiler. Verder heeft de Instyle Xenon koplampen met LED dagrijverlichting en LED achterlichten. Dankzij de nieuwe neus past de Space Star weer helemaal in het familiebeeld. Hij ziet er vooral aan de voorzijde stoerder uit. In vergelijking met zijn voorganger is hij maar liefst 8,5 centimeter langer geworden. Dat komt door de aanzienlijke forsere voor- en achterbumper. De zwarte Space Star waarmee ik op pad ben geweest, ziet er dankzij zijn deels zwarte lichtmetalen wielen appetijtelijk uit.

Infotainment

In het interieur van de Space Star is niet alleen nieuwe stoelbekleding toegepast, maar ook een nieuw instrumentenpaneel en stuurwiel. Bovendien is de vernieuwde Space Star de eerste Mitsubishi die uitgerust kan worden met Android Auto, Apple CarPlay en infotainment. De Instyle is de duurste en dat merk je aan de aankleding en afwerking. Die zijn voor het segment bovenmodaal. De stoelen hebben voor mensen met lange benen, zoals ik, te korte zittingen, maar geven wel voldoende steun. Gezien de lengte van nog geen 3,80 meter is er op de achterbank van de Space Star verrassend veel ruimte, al moet je dat wel relatief zien. Maar niet al te grote kinderen kunnen prima zitten. Er blijft dan 235 liter laadruimte over. Handig is de verborgen bergruimte onder de vloer, die uitneembaar is en weer kan dienen als laadvloer. Zwart is de overheersende kleur in het interieur en maakt het wat somber.

Driepitter

Voor de Space Star zijn twee motoren te leveren. Beide tellen drie cilinders en hebben variabele kleptiming (MIVEC). De 1.0-liter levert 52 kW/71 pk en de 1.2-liter is goed voor 59 kW/80 pk. Geen erg groot verschil. Dat is anders bij het koppel, want de 1.0 heeft 88 Nm en de 1.2 komt tot 106 Nm en dat ook nog eens bij 1.000 toeren minder (4.000 tegen 5.000). Dat maakt een wezenlijk verschil, al blijft de trekkracht bij lage toeren gering. De Instyle wordt standaard geleverd met een traploze CVT-bak (Continu Variabele Transmissie) en dat zou voor mij reden zijn om deze variant niet te kiezen, want ik ben geen grote fan van deze transmissie. Zolang je je rechtervoet onder controle weet te houden, is er weinig aan de hand. Trap je het gaspedaal richting vloer dan begint de aandrijflijn te gieren. Geef mij dus maar een lekker soepel schakelende vijfbak!

De prestaties zijn heel behoorlijk met een top van 173 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 12,8 seconden. Dit dan bij een mooi laag verbruik van 1 op l op 18,6 (fabrieksopgave 1 op 23,3).

Verbetering

De wegligging en de stabiliteit van de Space Star zijn verbeterd dankzij aangepaste schokdempers en een gewijzigde elektronische stuurbekrachtiging. Ook zijn er voor remschijven met een grotere diameter en grotere trommelremmen aan de achterzijde gemonteerd. De Space Star rijdt en remt daardoor ook merkbaar beter. Je kunt best lekker sportief rijden met een goed corrigeerbaar onderstuur, redelijk scherpe besturing en niet al te harde afstelling van het onderstel. Alleen met drempels hebben vering en demping wat moeite. Verder is de Space Star standaard voorzien van Hill Start Assist.

Conclusie

De (ver)nieuw(d)e Space Star is weliswaar 8,5 centimeter langer geworden, maar daar merk je niets van in het interieur. Daar bleef de ruimte gelijk, maar die behoort in zijn klasse toch al tot de grootste. Daarnaast ziet de Space Star, zeker de Instyle, er aantrekkelijk uit, rijdt, stuurt en remt weer wat beter en kan dus met vertrouwen de concurrentie te lijf.