Door auto-riteit op donderdag, 18-04-2019 in

Premium heeft zijn prijs

Zonder de details echt te kennen, liet ik mij door Audi een beetje op het verkeerde been zetten. Voor de test van de nieuwe Q3 kreeg ik de 35 TFSI ter beschikking. Dat zag er op papier indrukwekkend uit, maar deze versie is de motorische instapper en heeft voorin slechts een 1,5-liter liggen met 110 kW/150 pk. Ook als het om het koppel gaat (250 Nm) is die typeaanduiding 35 niet te verklaren.

Is de nieuwe Audi Q3 dan een stakker? Geenszins. Het is een premium SUV met meer dan voldoende kwaliteiten. De relatief kleine motor levert prima prestaties, hij is chic en schitterend van kwaliteit.
Daar betaal je echter ook voor. Prijzen beginnen bij 44.220 euro voor de 35 TFSI met handgeschakelde zesbak. Ik heb gereden met de variant met S Tronic 7, een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Die kost 46.470 euro. De extra aankleding loopt echter aardig in de papieren, want tel daar een S Line interieur (2.520 euro), 20-inch lichtmetalen wielen (3.081 euro plus 393 euro extra BPM), MMI plus (3.040 euro), Parkeerhulp plus (1.051 euro), LED koplampen en achterlichten (1.246 euro), Puls oranje lak (483 euro) en nog 22 (!) andere opties – in prijs allemaal onder de 1.000 euro – bij op en je komt aan een bedrag van 68.333 euro. Premium heeft zijn prijs en die loopt aardig op als je de Q3 een beetje leuk aan wilt kleden. Er ik kwam een paar opvallende zaken tegen. Zo moet je 22 euro voor elektrische kinderveiligheid betalen, 50 euro voor diefstalwerende wielbouten en 71 euro voor een 12 Volt en twee USB-aansluitingen. Voor een volautomatische airco moet je ook nog eens 826 euro neertellen. Je zou van een auto als de Q3 op zijn minst mogen verwachten dat die standaard zou zijn. Zoals met wel meer accessoires.

Concurrenten

De Q3 is een compacte SUV die duidelijk thuishoort in het premium segment. Het aantal concurrenten is dan ook beperkt. Zo zijn er de ‘usual suspects’ als de BMW X1 en de Mercedes GLA. Maar ook in de Jaguar E-PACE, Range Rover Evoque, Volvo XC40 en een luxe aangeklede Volkswagen Tiguan heeft de Q3 geduchte tegenstanders.

Evolutie

Zoals we van Audi gewend zijn, geen spectaculaire wijzigingen aan het design. Opnieuw evolutie, eerder dan revolutie. De Q3 is een compacte SUV met een tijdloos design. Hij is echter, in vergelijking met zijn voorganger, wel behoorlijk gegroeid. In lengte scheelt het bijna een decimeter (nu 4,48 meter) en ook is hij fractioneel breder en hoger geworden. Bovendien staan de voor- en achterwielen iets verder uit elkaar.
De kwaliteit straalt er vanaf. De optionele aluminium accenten (dak- en raamlijsten) maken de Q3 net iets chiquer en de forse 20-inch wielen zorgen voor net iets meer sportiviteit, net als de dubbele uitlaat.

Gewonnen

In het interieur van de nieuwe Q3 druipt de kwaliteit ervan af, maar vreemd genoeg moet je de motor nog wel gewoon met een sleutel en niet met een startknop aan de praat krijgen (hoezo Voorsprong door Techniek?). Maar wat nog belangrijker is, is de gewonnen binnenruimte. Met een decimeter meer lengte en acht centimeter meer wielbasis is die flink toegenomen. Toch is het voor volwassenen met een bovenmodale lengte nog wel een beetje behelpen op de achterbank. Gelukkig is de achterbank in lengte (15 centimeter) te verstellen en dat biedt soelaas. De hoofdruimte is goed, ook achterin. Dat geldt zeker ook voor de laadruimte. Die varieert van 530 tot 1.525 liter en daarmee kom je weinig te kort.
Kwalitatief, is schreef het al in de eerste zin van dit hoofdstuk, is de Q3 absoluut top. Fraaie, hoogwaardige materialen en sublieme afwerking. De digitale kaart van het navigatiesysteem kun je zowel op het heldere en goed afleesbare scherm van het MMI plus multimediasysteem als tussen de toerenteller en de snelheidsmeter projecteren. Mijn Q3 is van vrijwel alle gemakken voorzien, maar daar betaal je dan wel bijna 22.000 euro extra aan opties voor.

Perceptie

Misleidend wil ik het niet noemen, maar waarom de Q3 de typeaanduiding 35 TFSI heeft, is voor mij een raadsel. Als je niet beter weet zou je teleurgesteld kunnen worden. Dat heeft echter meer met perceptie, dan met de prestaties zelf te maken. Onder de motorkap ligt een 1,5-liter viercilinder turbobenzinemotor. Die is goed voor 110 kW/150 pk en een maximum koppel van 250 Nm tussen de 1.500 en 3.500 toeren. Daar is, zeker voor in ons vlakke land, niets mis mee. Hij haalt dik 200 km/uur (207 km/uur om precies te zijn) en heeft net geen tien tellen (9,2 seconden) nodig voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur. De motor is lekker soepel, doet in alle rust zijn werk en op de 7-traps automaat met dubbele koppeling (S tronic 7) is niets aan te merken.
Van de beloofde 1 op 16,9 (met 20-inch wielen) bleef in de praktijk 1 op 14,1 over en dat is gezien mijn rijstijl zo gek nog niet.

Binnen de perken

De door mij gereden Q3 stond op forse 20-inch lichtmetalen wielen met redelijk ‘platte’ banden (255/40 R 20), plus sportonderstel en dan lever je per saldo aan rijcomfort in. Dat blijft gelukkig binnen de perken, maar met kleine oneffenheden en drempels heeft het onderstel wel wat moeite. Het tussen rubber en weg is groter, waardoor je meer grip hebt. De wegligging van mijn door de voorwielen aangedreven (quattro vierwielaandrijving is leverbaar) is uitstekend. Heel betrouw- en voorspelbaar met in snel genomen bochten een goed te corrigeren onderstuur, dat pas laat optreedt. Op hoge snelheid blijft de Q3 veilig aanvoelen, maar de besturing zou wel iets communicatiever mogen zijn.
Standaard is de Q3 altijd uitgerust met een noodstopassistent, dode hoek waarschuwing en een rijstrookassistent. Voor meer veiligheid moet je extra betalen.

Conclusie

De nieuwe Audi Q3 blijft een klasse product. Hij zit uitstekend in elkaar, ziet er tijdloos fraai uit en ook op de rijeigenschappen valt niet veel af te dingen. Hij is (gelukkig) weer wat groter geworden, waardoor er nu ook op de achterbank meer dan behoorlijk te zitten is. Je zit bij Audi niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar het is ook een premium product. Toch valt de standaarduitrusting mij wat tegen. Voor tegenwoordig doodnormale zaken als 12 Volt en twee USB-aansluitingen moet je extra betalen en starten doe je nog gewoon door de sleutel in het contact te steken en om te draaien. Dan ga je toch met andere ogen kijken naar de slogan: Voorsprong door Techniek.