- Start zonder gas te geven.
- Rijd volgens de principes van het nieuwe rijden: steeds zo snel mogelijk opschakelen naar een hogere versnelling.
- Geef steeds net iets minder hard gas dan u eigenlijk van plan was.
- Gas geven met het bekende ’glazen voetje’ drukt het verbruik.
- Veelvuldig hard rijden leidt tot motorslijtage: versleten motoren nuttigen meer brandstof.
- Laat uw auto uitrollen bij dichte spoorbomen, open bruggen, rode verkeerslichten, enzovoort.
- Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer, zodat u zo weinig mogelijk hoeft te remmen.
- Schakel terug zonder tussen gas te geven.
- Met toerentallen tussen de helft en tweederde van het maximale toerental loopt de automotor doorgaans het zuinigst. Belangrijk is dat de motor soepel blijft lopen.
- Probeer zo ecologisch mogelijk (economisch en met uw verstand op ’groen’) te rijden.
- Gebruik zoveel mogelijk uw cruise-control.
- Beschouw de toerenteller als een vriend die uw portemonnee net zo lief heeft als uzelf.
- Let in de boordcomputer op het ’actuele verbruik’. Maar er een sport van om dit cijfer te verbeteren.
- Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige (lage) snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling. Bij 95 km/h verbruikt u minder brandstof dan bij 110 km/h.
- Rem zo min mogelijk. Wie minder remt, gooit minder energie weg en rijdt dus zuiniger.
- Veel bochten kunt u met een relatief hoge snelheid nemen; dus niet te snel terugschakelen.
- Houd voldoende afstand. Dan hoeft u niet zoveel te remmen. Dit bespaart brandstof.
- Rijd zo min mogelijk met open ramen. Open ramen verhogen de luchtweerstand en daarmee het verbruik.
- Rijd ook niet standaard met de airco aan. Als de airco aanstaat, neemt het brandstofverbruik met enkele procenten toe.
- Ga bewust om met energieverbruikers, zoals achterruitverwarming, navigatiesystemen, telefoon-opladers. Alle elektrische apparaten verbruiken energie en dus ook brandstof.
- Blijf tijdens file-rijden op de rechterbaan. Die baan rijdt doorgaans gelijkmatiger door dan de linker. Op de linkerrijbaan moet u vaker remmen en optrekken. Dit kost extra brandstof.
- Rijd nooit onnodig met dakdragers rond. Dit verhoogt de luchtweerstand en daarmee het verbruik.
- Bespaar gewicht en rijd niet onnodig rond met (zware) bagage of andere meuk. Elke tien kg extra gewicht betekent circa ééntiende liter méér verbruik per 100 kilometer.
- Laat bij het naderen van de bebouwde kom tijdig het gas ’los’. Zodat u zonder remmen met pakweg 50 km/h de bebouwde kom binnenrijdt.
- Zet uw motor af bij open bruggen, gesloten spoorbomen, korte stops als u iemand afhaalt, enzovoorts. Start u weer, doe dit zonder gas te geven.
- Voorkom zoveel mogelijk korte ritjes. Als de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, is het verbruik hoger.
- Laat uw auto steeds zo lang mogelijk uitrollen in een zo hoog mogelijke versnelling.
- Kies hoogwaardige benzine en olie. Dit bevordert de conditie en levensduur van de motor.
- Tank bij goedkope pompstations. Bij benzinestations langs de snelwegen liggen de brandstofprijzen doorgaans hoger dan langs secundaire wegen of in de bebouwde kom.
- Denk tijdig aan doorsmeren en olie verversen. Laat luchtfilters en bougies tijdig vervangen. Vervuilde bougies en/of een verstopt luchtfilter verhinderen een efficiënte verbranding.
- Controleer regelmatig het oliepeil van uw auto. Motorolie verzorgt de smering, maar zorgt ook voor koeling. Als de motor te heet is, loopt-ie niet soepel en kan motorschade ontstaan.
- Houd de bandenspanning en bandenconditie in de gaten. Lage bandenspanning leidt tot versnelde bandenslijtage. Banden, die in slechte conditie verkeren, verhogen het verbruik.
- Autobanden met een spanning 0,2 bar ’hoger dan het boekje’ is geen probleem. Banden met 25 procent te lage spanning, verhogen de rolweerstand met tien procent, waardoor het brandstofverbruik met circa twee procent toeneemt.
- Stikstofbandenvulling zorgt ervoor dat de bandenspanning minder snel afneemt. Bij een te lage bandenspanning neemt het verbruik toe.
- Monteer geen grotere bredere banden onder uw auto. Dit soort banden verhoogt de rolweerstand en daarmee het verbruik.
- Het opvolgen van één of meer van bovenstaande tips, kan u jaarlijks vele euro’s besparen.
- Geen dank; daar zij we voor…
Over Auto-riteit
Auto-riteit is een oldskool blog met nieuws, columns, rij-impressies, interviews, feiten, opinie en humor… Met aandacht voor auto’s (PKW en LKW), verkeer, toerisme, sport en media. Dit alles – en nog veel meer – volgens de klassieke journalistieke normen: kritisch, objectief, onafhankelijk en transparant.