Zweedse super-SUV met stekker
Begin dit jaar is de fiscale stimulering van (zogenaamd) zuinige auto’s flink op de schop gegaan. Dat was even schrikken en slikken voor de leaserijder, die massaal voor het einde van 2015 nog een bijtellingsvriendelijke auto op kenteken liet zetten. Volvo had zijn maatregelen al eerder genomen met de nieuwe XC90 T8 Twin Engine.
Halverwege vorig jaar werd de CO2-uitstoot van deze plug-in hybride namelijk al teruggebracht van 64 g/km naar slechts 49 g/km. Vorig jaar nog goed voor een lage bijtelling van 7 procent. Nu is dat 15 procent, maar dat is lang niet gek voor een auto met een vermogen van 299 kW/407 pk en 640 Nm koppel.
De XC90 heeft een uitgebreide uitrusting met onder meer zeven zitplaatsen, leren bekleding, een tablet-achtige touchscreen met uitgebreid infotainment. Het veiligheidspakket is nog nooit zo compleet geweest. Wereldprimeurs zijn Run Off Road Protection en Intersection Braking. Het eerste systeem herkent de situatie als de auto van de weg raakt. Dan worden de voorste veiligheidsgordels aangespannen om de bestuurder en de passagier in positie te houden. Intersection Braking zorgt ervoor dat de XC90 ook tijdens het insturen op een kruispunt automatisch remt om een botsing met een naderende tegenligger te voorkomen of de impact van een botsing te beperken. Ook bijzonder is de Adaptieve cruise controle, dat zelfstandig kan remmen accelereren en sturen, terwijl het een constante afstand tot de voorganger aanhoudt. Dit is de opmaat naar autonoom rijden en maar weer eens hét bewijs dat Volvo veiligheid serieus neemt.
De XC90 Twin Engine R-Design was mijn prettige partner voor één week. Standaard kost hij 81.795 euro, maar met metallic lak (1.250 euro), Business Pack Connect by Bowers&Wilkins, Luxury Line, Intellisafe Pro Line, Scandinavian Line, luchtvering met Four-C en Visual Park Assist met ‘Fisheye view’ voor komt de prijs op 98.590 euro.
Medelijden
Zet de nieuwe XC90 naast zijn voorganger en je krijgt bijna medelijden met de eigenaar van die oude XC90. De nieuwe is namelijk een imposante verschijning met een welhaast mastodontische uitstraling, die de vorige XC90 letterlijk en figuurlijk in de schaduw zet. Niet zo gek, want de XC90 is op vijf centimeter na vijf meter lang, meer dan 1,95 meter breed en ook nog eens 1,775 meter hoog. De wielbasis is bijna drie meter (2,984 meter om precies te zijn). Hij is imponerend, maar tegelijkertijd ook chic en statig. Misschien iets minder een echte Volvo dan voorheen, al doet de rechtopstaande grille anders vermoeden.
Premium
In het interieur laat de XC90 een premium indruk achter. Zoals altijd zitten de stoelen, bekleed met fraai geperforeerd nappa leer, geweldig. De XC90 T8 TE R-Design is werkelijk van alle gemakken en luxe voorzien en door de hoge zit en de solide bouwkwaliteit voel je je heel veilig in deze Super-SUV. Via het grote glazen panoramadak komt veel licht naar binnen, Dat maakt het verblijf nog aangenamer. De afwerking is ook op premium niveau. Prachtige en smaakvolle materialen . Achterin, op de middelste zitrij, is het ook goed toeven. Op de twee zetels helemaal achterin in plaats voor twee, niet al te grote kinderen. Klap je die twee stoeltjes neer, dan ontstaat een royale laadruimte van 671 liter die is uit te breiden tot bijna 1.900 liter. De T8 TE levert dus geen laadruimte in ten opzichte van andere versies van de XC90. De achterklep is te openen door links onder de parkeersensor met je voet een beweging te maken. Het tablet midden op het dashboard een zeer prominente plaats inneemt en heel intuïtief te bedienen is. Het digitale instrumentarium ziet er uit als analoog.
Plug-in
Wie een XC90 T8 TE koopt krijgt er een kosteloze training bij om het beste uit de auto te halen. Zo zijn er maar liefst zeven instellingen: Pure, Hybrid, Power, AWD, Save, Off Road en Individual. Je kunt puur elektrisch (Pure) rijden. Volvo belooft een actieradius van 43 kilometer, maar die afstand wordt niet gehaald. Overigens kun je in de Pure-stand maar 125 km/uur halen. Hybride zal het meest gebruikt worden, maar het is wel lekker als er sneeuw ligt en je kunt in AWD. Dan werken de 2.0-liter benzinemotor en de elektromotor samen. Nu we het toch over de aandrijving hebben. De 2.0-liter benzinemotor is goed voor 235 kW/320 pk en 400 Nm koppel. Tel daar de 65 kW/87 pk en 240 Nm van de elektromotor bij op en dan kom je tot 300 kW/407 pk en 640 Nm. In de Power-modus doet de XC90 T8 5,6 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/uur. De top bedraagt 230 km/uur. Het samenspel van benzine- en elektromotor zorgt enerzijds voor sportiviteit en anderzijds voor een ontspannen en zuinige modus. Dat de 1 op 47,6 alleen in het laboratorium via de achterhaalde NEDC-meetmethode te halen is, is evident. Het hangt sterk af hoe je de XC90 T8 TE gebruikt. Bij niet al te lange ritten kan het verbruik sterk verlaagd worden door elektrisch te rijden. Zit er veel snelweg bij, dan is 1 op 15 al heel mooi.
Veilig
Volvo en veiligheid zijn een twee-eenheid en de XC90 is het podium va de Zweedse autobouwer om te tonen wat nu al allemaal mogelijk is. Enige instructie voorafgaande aan de rit is dan ook niet overbodig. Je kunt de wagenhoogte dankzij de standaard luchtvering variëren en de XC90 door een andere rijmodus te kiezen, een wezenlijk ander karakter geven. Hij ligt als een blok op de weg, kan hoge snelheden uitstekend aan, heeft ondanks zijn hoge opbouw weinig last van zijwind en is in bochten lang neutraal. De vierwielaandrijving zorgt voor extra grip, zeker onder lastige weersomstandigheden. De besturing is licht, maar wel communicatief. De remmen houden de XC90 goed in bedwang.
Conclusie
Als ik een plug-in hybride, zeker die grote jongens, zag rijden dan bekroop mij altijd de neiging om hard ‘profiteur’ te roepen, mij overigens altijd bewust van het feit dat de eigenaren niets anders deden dan gebruikmaken van de regeling. De scherpe kantjes zijn nu wel van de fiscale voordelen af. Blijft echter dat een auto als deze XC90 T8 TE toch nog mooi profiteert van slechts 15 procent bijtelling. En dan rijd je in een echte Zweedse super-SUV.