Door Hans van Sunder op woensdag, 01-11-2017 in

Aantrekkingskracht blijft

Een tijd is de Renault Captur ‘Kaptein Eénoog’ in het land der blinden (kleine crossovers) geweest en had nauwelijks concurrentie. Maar die tijd is voorbij. Er zijn per slot van rekening vier en een half jaar verstreken sinds de start van de verkoop. Dus werd het zo onderhand tijd voor een facelift. Niet in de laatste plaats om de uitdijende concurrentie beter het hoofd te kunnen bieden.

Want ook een facelift zorgt voor extra (media)aandacht en zet de Captur weer duidelijker op de kaart. Over belangstelling had en heeft de Captur overigens niet te klagen, want in de particuliere markt is hij nummer één. Uit de zakelijke markt is er vreemd genoeg minder belangstelling. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom.

Het is wel leuk om te zien hoe crossovers nog steeds in de markt gezet worden. Ook bij de Captur wordt het’ avontuurlijke’ karakter benadrukt . Zo lees ik in de folder dat de nieuwe Captur meer dan ooit afgestemd is op stedelijke avonturiers. Weet niet zo goed wat ik mij daar bij moet voorstellen. Crossovers (in alle maten) worden vooral gekocht vanwege hun lekkere hoge zit, waardoor instappen heel simpel is. Ze zijn, overigens niet alleen maar wel vooral, populair bij ouderen.

Maar goed. Een facelift dus voor de Captur. Reden genoeg om dit succesnummer weer eens aan een test te onderwerpen. Dat deed ik met de Captur Energy TCe 90 Intens. Die kost 23.090 euro zonder opties en heeft van de Intens uitvoering standaard dan onder andere Renault R-Link multimedia- en navigatiesysteem met 7-inch touchscreen, privacy glas achter, LED-koplampen, actieve bochtenverlichting, elektronisch geregelde airco, tweekleuren carrosserie (dak en buitenspiegel afwijkend van koetswerk), 17-inch Emotion Noir (zwart) lichtmetalen wielen, grijze skidplates voor en achter, met leer bekleed stuur en dubbele laadvloer. Daar kwamen dan nog de oranje/zwarte lak (695 euro), Easy Life Pack (495 euro), Bose installatie (495 euro) en middenarmsteun voor (195 euro). Totaalprijs 24.970 euro. Er is een Captur te koop vanaf 19.190 euro (TCe 90 Life).

Concurrenten

Langzaam maar zeker komen er steeds meer concurrenten voor de Captur bij. In de Nissan Juke heeft het uit ‘eigen huis’ een extravagante tegenstrever. Nog niet zo lang heeft Opel de Crossland X in de verkoop en uit Zuid-Korea komen nieuwe concurrenten in de vorm van de Kia Stonic (vanaf 18.995 euro) en de Hyundai Kona (hoger gepositioneerd met prijs vanaf 21.995 euro). Binnenkort komen dan ook nog de Seat Arona, Skoda Karoq en Volkswagen Taigun uit en heeft Ford met de EcoSport en Fiat met de 500X modellen in dit segment.

Marginaal

Groot zijn de wijzigingen aan de carrosserie niet echt te noemen. Marginaal is een juiste weerspiegeling. Het gaat om een nieuwe grille, terwijl de nieuwe van de oude Captur het gemakkelijkst is te onderscheiden aan zijn C-vormige dagrijverlichting. Het was ook niet echt nodig om grote veranderingen door te voeren, want de Captur is en blijft een aantrekkelijk crossover. Daar helpt de oranje carrosserie in combinatie met het zwarte dak en buitenspiegels zeker aan mee. Door de grijze skidplates voor en achter komt de Captur stoerder en minder ‘vrouwelijk’ over.

Frivoler

De oranje (lak)kleur is ook verwerkt in het interieur. Sierlijsten rond middenconsole, pook, ventilatieroosters en luidsprekers springen eruit. Het maakt het interieur frivoler. De achterzijde van de voorstoelen zijn van hardplastic en je kunt er dankzij handige elastieken spullen in opbergen. Dat kun je ook in de diepe schuifla in het dashboard of een vakje voor bijvoorbeeld de telefoon midden boven op het dashboard. Al zoekend vind je talloze handige opbergvakjes. Zoals een dubbele laadvloer.

Ook ziet het interieur er beter verzorgd uit. De harde plastics zijn grotendeels verdwenen en vervangen door zachtere materialen, zeker in de door mij gereden Intens. Mooi stoelbekleding, een met leer bekleed stuur en een scherp kleurenaanraakscherm. De stoelen zitten lekker, maar zouden voor mij (1,90 meter) een iets langere zittingen mogen hebben. Ze zijn prima te verstellen. Achterin is de ruimte beperkter, maar zeker niet slechts voor een auto net even meer dan 4,10 meter. Dat geldt ook voor de laadruimte die varieert van 377 tot 1.235 liter.

Oude bekende

Op motorisch vlak is niets veranderd. Dus de TCe 90 benzinemotor is een oude bekende. Het is een driecilinder turbomotor met een inhoud van slechts 0,9 liter. Hij levert 66 kW/90 pk en 140 Nm bij 2.250 toeren. Voor zo’n kleine motor best goede waarden en de prestaties zijn ook heel behoorlijk met een topsnelheid van 171 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in exact 13 seconden. Daarmee kun je prima uit de voeten, maar heel erg vlot is de Captur met deze motor niet. Bovendien moet je hem flink op toeren houden wil je een beetje opschieten en dan hoor je de motor goed. Ook de aandrijflijn laat van zich horen. Dat zou beter kunnen.

De vijfbak schakelt prettig met duidelijke schakelwegen en er is weinig spierkracht voor nodig. Van de opgegeven 1 op 19,6 blijft in de praktijk 1 op 15,1 over. Daar is niets mis mee.

Dit mede dankzij het standaard start/stopsysteem.

Beter

Is er niet gesleuteld aan de motor, anders is het bij het onderstel en specifieker de achterwielophanging. Die is aangepast en daardoor is de Captur net een tandje comfortabeler geworden en kan met name kleine oneffenheden beter verwerken. In bochten helt de carrosserie een beetje over en is licht onderstuurd. Dat is simpel te corrigeren door iets minder gast te geven. Nu worden wel alle oneffenheden goed opgevangen en zijwindgevoelig is de Captur, ondanks zijn hogere opbouw, niet echt. Hij stuurt met goede precisie en met gevoel, al is de besturing in de middenpositie wat vaag. De remmen voelen betrouwbaar aan en de remdruk is goed te doseren. Op het gebied van veiligheidsvoorzieningen moet de Captur nog een slag maken. Het optionele Easy Life Pack (494 euro) bestaat uit parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, handsfree parkeren en Blind Spot Warning.

Conclusie

Dat de wijzigingen te marginaal zijn om van een nieuwe Captur te spreken, is evident. Er zijn een aantal zwakke punten (rijgedrag, afwerking interieur) verbeterd, maar waar het om veiligheidsvoorzieningen gaat, is nog winst te halen. Dat Renault de Captur slechts een kleine facelift heeft gegeven, is te begrijpen. Want was en is nog steeds een leuke auto om naar te kijken. Of dat voldoende is om de concurrentie van het lijf te houden, is de grote vraag.