Door Hans van Sunder op vrijdag, 09-09-2016 in

Boxer wint op punten

Er waren vroeger vaste waarden in de autowereld. Een BMW of Mercedes had altijd achterwielaandrijving, Saab had alleen turbomotoren en in een Porsche (en Subaru) lag een boxermotor. Dat is allang niet meer. Die conventies zijn beslecht. Zoals in de Macan, de compacte SUV van Porsche, nu ook een viercilinder gemonteerd wordt.

In het persbericht laat Porsche weten dat deze viercilinder turbomotor speciaal voor de Macan is ontwikkeld. Er zullen best wat zaken (geluid) aangepast zijn, maar Audi gebruikt dezelfde motor en die heeft in de A4 exact dezelfde prestaties (185 kW/252 pk en 370 Nm).

De Macan is het kleinere broertje van de Cayenne, is op dezelfde leest geschoeid als de Audi Q5 en zeer succesvol. Zo werden in de eerste zes maanden van dit jaar meer dan 45.000 exemplaren van de Macan verkocht en dat is veertig procent van de totale Porsche-verkoop (118.000).

Met de komst van de Macan 2.0 is deze auto voor een grotere groep automobilisten bereikbaar, al is een vanafprijs van 69.400 euro natuurlijk voor het overgrote deel van de autokopers nog steeds een tree te hoog. Wil je de auto ook nog eens leuk aankleden, dan loopt het bedrag al gauw op richting 100.000 euro, zoals bij mijn testauto het geval was. Die kost namelijk 95.292 euro vanwege onder andere Rodiumzilver metallic lak, standaard zwart interieur inclusief leerpakket, Sport Chrono Pakket, 19-ich lichtmetalen Design-wielen, sportuitlaat, luchtvering inclusief PSAM (Porsche Active Suspension Management), Porsche Connect Plus en Park Assistent inclusief achteruitkijkcamera.

Concurrenten

Porsche heeft als fabrikant van sportwagens een reputatie die klinkt als een klok, dus iedere Porsche die de fabriek verlaat heeft sportieve genen, zo ook de Macan. Dus de concurrentie komt dan ook van de sportieve versies van de crossovers uit het premium segment. Dan hebben we het over de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, maar ook de Jaguar F-PACE, Volvo XC60, Land Rover Discovery Sport en in iets minder mate de Lexus NX 300h. Als we naar de maatvoering van deze modellen kijken, behoort de Macan tot de langste. Alleen de F-PACE is langer en heeft net als de Mercedes GLC een langere wielbasis.

Kleine Cayenne

De Macan ziet er echt uit als een kleine Cayenne, die ruim anderhalve decimeter langer is. Neus van beide lijken heel sterk op elkaar met forse grille en vrij hoog geplaatste koplampen. Aan de buitenkant is de Macan met viercilinder turbomotor te herkennen aan zwarte raamlijsten, zwarte remklauwen en een uit twee eindstukken – links en rechts – bestaande uitlaat. Hij ziet er atletisch uit, zonder nu echt de sportwagen uit te willen hangen.

Cockpit

De uitrusting ligt nagenoeg op hetzelfde niveau als dat van de Macan S, maar de versie waarmee ik gereden heb, is van werkelijk alle gemakken voorzien. Je zit in de Macan natuurlijk duidelijk hoger dan in een 911, maar toch krijg je echt het gevoel in een sportauto te zitten. In een sportauto met heel veel luxe. De afwerking staat op zeer hoog niveau en de middenconsole met zijn verzameling knoppen ziet er uit als een cockpit van een vliegtuig, ook omdat die console behoorlijk breed is. Het driespakige sportstuur is zeer goed te verstellen en is nagenoeg gelijk aan die in de 918 Spider. Voorin zit je werkelijk als een vorst in stoelen die je tijdens een sportieve rit perfect op je plaats houden, maar achterin is het beduidend krapper. De laadruimte is wel weer flink en varieert van 500 tot 1.500 liter.

Grommen

De 2,0-liter viercilinderturbomotor in de Macan levert 185 kW/252 pk en 370 Nm en wordt net als bij alle andere Macan-uitvoeringen standaard gekoppeld aan een 7-traps PDK-transmissie met dubbele koppeling. Die combinatie staat borg voor een indrukwekkende acceleratie. Met het optionele Sport Chrono Pakket schiet de wijzer van de snelheidsmeter in 6,5 seconden (0,2 seconde sneller dan zonder) van 0 naar 100. De topsnelheid bedraagt 229 km/uur. Daar is helemaal niets mis mee, maar ik mis toch wel een beetje dat specifieke geluid van de boxermotor, die zo specifiek is voor Porsche. Neemt niet weg dat de viercilinder lekker kan grommen en dat verhoogt de feestvreugde. Combinatie bak/motor is werkelijk perfect.

Ondanks die prima prestaties valt het verbruik mee. Dat de beloofde 1 op 13,5 niet haalbaar zou zijn, was geen verrassing. Wel dat ik niet onder de 1 op 10 kwam met 1 op 10,7. En dan heb ik er af en toe flink aan getrokken.

Subliem

Het is werkelijk fantastisch hoe sportief je met de Macan kunt rijden. Het is dat je een stuk hoger boven de weg zit, anders waan je je echt in een sportauto. Hij stuurt uitermate scherp en ligt ook boven de 200 km/uur nog als een blok op de weg. Dat komt voor een niet onbelangrijk deel door de standaard vierwielaandrijving.  Pas heel, heel laat is van enig onderstuur sprake, maar dat is heel simpel te corrigeren. In snel genomen bochten blijft de carrosserie ook prachtig horizontaal en helt nauwelijks over. Je kunt heel hard vooruit met de Macan, maar trap je op het rempedaal dan staat hij ook heel vlot weer stil.

Conclusie

Porsche heeft een knap staaltje vakwerk geleverd met de Macan. Het is een SUV met meer dan voldoende Porsche-DNA. Hij benadert waar het om de rijeigenschappen gaat echt een sportwagen. De viercilinder stelt je zeker niet teleur, maar om in sporttermen te blijven. De boxer zou het op punten winnen, alleen is die niet in de Macan leverbaar. Is dat jammer? Niet wat prestaties en ook niet wat consumptie betreft. Hij zou alleen wat meer als een Porsche klinken.