Door Hans van Sunder op woensdag, 24-05-2017 in

Van MPV naar SUV

Peugeot heeft een vervanger voor de 5008. Dat is geen MPV meer, die auto’s zijn tegenwoordig uit de gratie en lastig te slijten. Anders is het met SUV’s en crossovers. Die zijn mateloos populair. Niet zo heel gek dus dat Peugeot de vorige 5008 (een MPV) heeft vervangen door een nieuwe 5008: een SUV.

Misschien was het verstandig geweest om een nieuwe codering voor de nieuweling te kiezen. Hij hoort namelijk in een totaal ander segment thuis en bovendien kleeft aan de vorige 5008 het imago van een wat saaie, bedaarde MPV. De nieuwe 5008 is de grotere broer van de 3008, de Auto van het Jaar 2017. Hij lijkt er ook heel sterk op. Hiermee hoopt Peugeot mee te kunnen liften op het succes van de 3008 – een waar verkoopkanon. Of dat lukt?

De 5008 is op hetzelfde EMP2-platform gebouwd als de 3008 en 308 en hoort volgens Peugeot, net als de 3008, thuis in het C-segment, natuurlijk boven die 3008. Zoals je van de Renault Scénic ook een Grand Scénic en van de Citroën C4 Picasso een Grand C4 Picasso hebt. Het verschil in lengte tussen 3008 en 5008 is ook maar twee decimeter.

Omdat Peugeot ook goede kansen voor de 5008 ziet in de zakelijk markt heeft het een lijn Blue Lease modellen. Daarvan heb ik de Blue Lease Premium gereden. Die is gebaseerd op de Allure voor zeg maar de particulieren, maar heeft als extra onder andere Peugeot Connect Nav. Onder de motorkap een 1.6 BlueHDi 120 met EAT6 automaat. Basisprijs 43.990 euro. Maar met metallic lak (800 euro), Pack City 2 (500 euro), Black Diamond carrosserieafwerking (400 euro), FOCAL HiFi Premium systeem (650 euro) en Advanced Grip Control (1.690 euro) komt de prijs uit op 48.030 euro. Er is al een 5008 te koop vanaf 32.660 euro. Blue Lease vanaf 34.140 euro.

Concurrenten

De concurrenten van de Mitsubishi Outlander PHEV, de ik een week voorafgaand aan de 5008 reed, zijn dezelfde als van deze Peugeot crossover. Zoals de Ford Kuga (korter), Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee, Kia Sorento, Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Renault Kadjar of beter de nieuwe Koleos, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan (korter).

Groter broer

De verwantschap tussen 3008 en 5008 is erg groot. Ze lijken als twee druppels water op elkaar. De 5008 is echter twee decimeter langer (4,64 meter). De wielbasis is 16,5 centimeter toegenomen. De 5008 is beste wel een imposante verschijning, maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de 3008 meer in balans. Van opzij is de achterzijde van de 5008 nét te lang. De 3008 komt ook dynamischer over. Neus met de hooggeplaatste motorkap en achterzijde van de 5008 hebben veel karakter. Hij ziet er veel beter uit dan zijn saaie voorganger

Zevenzitter

De 5008 is met 4,64 niet eens zo’n heel grote auto, maar toch wordt hij als 7-persoons geleverd. Die stoeltjes op de derde zitrij zijn niet alleen neer te klappen, maar ook vrij simpel uit de 5008 te halen.

Twee dingen nog. De hoofdsteun midden op de tweede zitrij belemmert het zicht naar achteren enorm en wat mij betreft zou de achterklep wel wat verder omhoog open mogen (pas op voor het hoofd!).

Laat ik het hebben over de laadruimte. Die varieert van 194 liter bij 7-persoons opstelling tot 1.754 liter bij neergeklapte tweede en derde zitrij. Met vijf personen bedraagt de bagageruimte 679 liter. Heel royaal dus. Omdat de stoelen van de middelste zitrij in lengte verstelbaar zijn, kun je flexibel spelen met de ruimte en is helemaal achterin door volwassenen ook nog wel ruimte genoeg, al zou ik niet aanraden om zo naar Zuid-Frankrijk te rijden.

Het interieur van de 5008 lijkt zo van de 3008 gekopieerd te zijn en ziet er dus prachtig uit met die tuimelaars in het midden, fraaie materialen, de i-Cockpit waarvan je de lay-out kunt aanpassen en het piepkleine stuurtje. Je zit uitstekend voorin. Achterin is er ook beenruimte genoeg, maar lange mensen zitten wel met hun kruin tegen de hemelbekleding aan en de vloer is aan de hoge kant, waardoor je lange benen weinig steun van de zitting hebben.

Dappere diesel

Onder de motorkap van de toch best wel forse 5008 zijn niet direct grote motoren te vinden. De 1.2 PureTech benzinemotor (de kleinste) is een driecilinder met een inhoud van nog geen 1.2 liter. In de 5008, waarmee ik reed, deed een 1.6-liter turbodiesel het werk. Deze is gekoppeld aan een EAT6 (Efficient Automatic Transmission) zestraps automaat, die je ook met flippers achter het stuur handmatig kunt bedienen. De 1.6 BlueHDi  (af en toe AdBlue aanvullen om de uitlaatgassen schoon te houden) levert 88 kW/120 pk en 300 Nm koppel (1.750 toeren). Gelukkig is de 5008 niet al te zwaar (leeggewicht 1.355 kilo) dus Bruin kan het wel trekken. Het is een dappere diesel, die voor een top van 184 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 11,9 seconden zorgt. Dat doet hij zonder al teveel geluid te maken. De souplesse is dik in orde. En hij is geen grote drinker. Van de beloofde 1 op 20,4 bleef in de praktijk 1 op 14,8 over.

 

Stevig

De 5008 ziet er niet alleen minder dynamisch uit dan de 3008, zo rijdt hij ook. Begrijp mij niet verkeerd. Het is een aangename auto. Hij is zeker niet te slap afgeveerd, eerder stevig, maar met voldoende comfort. Oppassen echter met drempels, dus matig bij die vermaledijde dingen uw snelheid. Ondanks zijn hoge koets heeft de 5008 niet veel last van zijwind en hoge snelheden zijn geen probleem. Dan zit je nog ontspannen achter het stuur. In bochten is hij licht onderstuurd en het kleine stuurtje begin ik steeds meer te waarderen. De remmen ook. Het aantal standaard rijhulpsystemen  is indrukwekkend.

Conclusie

Dat Peugeot de 5008 heeft getransformeerd van een MPV in een SUV is niet zo gek. Die auto’s zijn immers heel populair. De 5008 lijkt heel sterk op de 3008 en ook dat is een slimme zet. Kijk maar eens naar de verkoopstatistieken van de Auto van het Jaar 2017!  De 5008 is een crossover met veel ruimte die flexibel is in te delen en dat heeft hij dan weer behouden van vroeger, toen hij nog een MPV was.