Door Hans van Sunder op vrijdag, 08-09-2017 in

Kannibaal of nieuwe klantentrekker ?

Voordat Opel werd overgenomen door PSA (Peugeot/Citroën) werkte het al samen met dit Franse autoconglomeraat. Daar is de nieuwe Crossland X een resultaat van. Gebouwd op het platform van de Peugeot 2008 vervangt deze compacte crossover de Meriva. MPV’s hebben, zoveel is wel duidelijk, hun beste tijd gehad.

Maar nu hoor ik u ongetwijfeld denken: ”Maar Opel heeft met de Mokka X toch allang een compacte crossover?” Dat klopt en met die Mokka X is weinig mis, heb ik al meerdere keren aan den lijve mogen ondervinden. Waarom dan toch die Crossland X? Als ik heel eerlijk ben, weet ik daar zo snel geen antwoord op. Wellicht dat de samenwerking/overname met en door PSA daar iets mee te maken heeft. Maar de Crossland X is er nu eenmaal en dus ben ik er mee op pad geweest.

Net als de Mokka X hoort de Crossland X thuis in het B-segment van de crossovers. De klasse waar de Renault Captur de benchmark is. En hiermee kom ik direct bij de prijs van de nieuwe Crossland X. Daar waar je vernieuwde Captur voor een bedrag vanaf 19.190 euro kunt kopen, moet je voor de Crossland X minimaal 19.999 euro betalen. Dit voor de 1.2 Selection. Die is handig net onder de psychologische 20-mille grens gehouden, maar wil je iets meer aankleding, dan ben je direct meer dan 22 mille kwijt. Ik heb gereden met de compleet uitgeruste 1.2 (60 kW/81 pk) Innovation en die kost 23.899 euro. Daar kwamen dan nog het Winterpakket (399 euro), het Innovation pakket + (999 euro), rode briljant lak (399 euro) en 16-inch lichtmetalen wielen (399 euro) bij. Totaal: 26.095 euro.

De Mokka X is te koop vanaf 24.499 euro (Selection), maar heeft dan een 1.6-liter 85 kW/115 pk benzinemotor.

Concurrenten

Dus die Mokka X is een directe concurrent. En dat is niet het enige model. Wat te denken van de binnenkort te lanceren Citroën C3 Aircross, de flink goedkopere Dacia Duster, de Fiat 500X, de Ford Ecosport, Honda HR-V, twee nieuwelingen uit Zuid-Korea en wel de Hyundai Kona en de Kia Stonic, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, de binnenkort te lanceren maar iets kleinere Seat Arona, de juiste weer iets grotere maar ook nieuwe Skoda Karoq, Suzuki S-Cross en extravagante Toyota C-HR.

Smal

Zo op het eerste gezicht oogt de Crossland X wat smal, maar dat moet je in perspectief zien, want de cijfers (1,765 meter) laten een ander beeld zien. Daarmee is hij overigens wel flink smaller dan de Meriva die hij vervangt en ook fractioneel minder breed dan de Mokka X. Door de felrode kleur valt hij goed op. Het dak van mijn testauto is zwart en vanaf de A-stijl loopt er boven de zijramen een chromen lijst, die de iets aflopende daklijn goed accentueert en bij de C-stijl steil afloopt om weer horizontaal te eindigen. Dit maakt hem net even anders dan anders.

De Crossland X is een leuke verschijning. Heeft een markante neus met bijna rechtopstaande grille, moderne koplampen en dynamische achterzijde met een flinke spoiler die als afdak boven de achterruit hangt. Bumpers, onderzijde van de deuren en wielkasten zijn met zwart kunststof afgewerkt. Dat maakt hem at stoerder.

Voortreffelijk

Ik kan niet anders zeggen dat de Crossland X er van binnen erg fraai uitziet. Kwalitatief prima materialen en een solide afwerking. De AGR comfortstoelen (onderdeel van het Innovation + pakket) zitten voortreffelijk. Dit keer geen klagen over een te korte zitting, want die is in lengte verstelbaar. Zoals het stuur dat ook is (en in hoogte), dus je kunt een prima zitpositie creëren. Door de relatief lange wielbasis (2,604 meter tegen 2,555 voor de Mokka X) is er op de wel wat vlakke achterbank redelijk te zitten met voldoende been- en hoofdruimte. De achterbank is over 15 centimeter te verschuiven (Innovation + pakket) en zo kun je de binnenruimte flexibel indelen. Laadruimte varieert van 410 tot 520 liter afhankelijk van de stand van de achterbank en die is in twee delen (40/60) neer te klappen (1.255 liter).

De Innovation is van vrijwel alle gemakken voorzien, inclusief elektronische airco, FlexFloor dubbele laadvloer, keyless entry en Navi 5.0 IntelliLink met 8-inch kleurenaanraakscherm. Het Innovation + pakket is voor 999 euro echt een aanrader.

Turboloos

Opel levert de Crossland X met drie verschillende benzinemotoren en twee diesels. Ik heb een week gereden met de turboloze 1.2 driecilinder en dat is wel een beetje een zielige motor voor deze compacte crossover, die bijna 1.200 kilo weegt. Hij is afkomstige van PSA en doet bijvoorbeeld ook dienst in de Peugeot 208 en 2008 en heet dan 1.2 PureTech). Hij levert slechts 60 kW/81 pk en 118 Nm (bij 2.750 toeren). En daarmee doet de Crossland X 14 tellen over de sprint van 0 naar 100 km/uur en dat is niet echt vlot. De top van 170 km/uur is dik in orde. Dat kun je dan weer niet zeggen van de trekkracht bij lage toeren, want die valt wat tegen. Gelukkig schakelt de 5-bak prima, dus je kunt zonder problemen het juiste toerental vinden. Bij fors optrekken of hoge(re) toeren hoor je het specifieke driecilindergeluid, maar storend is het nooit. De motor is overigens wel redelijk zuinig. Van de door Opel beloofde 1 op 19,6 blijft in de praktijk 1 op 15,7 over.

Plezierig

Rijden doet de Crossland overigens heel plezierig. Hij is lekker wendbaar, heeft niet echt veel last van zijwind en vertoont in bochten een licht onderstuur, dat simpel door een beetje minder gas te geven wordt gecorrigeerd. Ook is de besturing prettig. Licht en direct met in de middenpositie genoeg gevoel. De afstelling van het onderstel is eigenlijk best comfortabel, maar weer niet te zacht dat de Crossland X gaat ‘dweilen’. Met kleine oneffenheden hebben vering en demping wel wat moeite. Geen extra commentaar over de remmen. Die doen gewoon goed hun werk. Zoals de veiligheidsuitrusting ook tot tevredenheid stemt.

Conclusie

Er is beslist een markt voor de Opel Crossland X, maar de kans bestaat dat de verkoop van dit nieuwe model ten koste gaat van de afzet van de Mokka X. Neemt niet weg dat de Crossland X meer dan voldoende kwaliteiten heeft om de concurrentie met modellen van andere merken aan te gaan.