Door Hans van Sunder op woensdag, 02-08-2017 in

Oplaad Opel

Een eerste indruk is voor mij altijd van grote waarde. Toen ik dus voor het eerst in de nieuwe Opel Ampera-e ging zitten, viel mij direct iets op. Dit zijn geen Opel-stoelen. Dat klopt ook, want de Ampera-e is de Europese versie van de Chevrolet Bolt en wordt in de Chevrolet-fabriek in Lake Orion Michigan gebouwd.

Beide auto’s hebben niet veel meer gemeen met hun voorgangers. Bij de Opel kwam er een e achter Ampera en bij de Chevrolet werd de V vervangen door een B (Bolt in plaats van Volt). Maar het zijn nu puur elektrisch aangedreven auto’s, terwijl hun voorgangers zogenaamde plug-in hybrides waren. Ze reden wel alleen op de elektromotor, maar een benzinemotor zorgde tijdens voor het rijden voor het opladen van de batterijen. Ook is de Ampera-e nu een compacte MPV-achtige gezinsauto, een half maatje kleiner dan de Meriva.

Opel heeft haar ambitieuze plannen met de Ampera- e een beetje moeten bijstellen. Zoals met de introductiedatum. Wie de auto nu bestelt, krijgt hem pas volgend jaar geleverd. Of je moet de Launch Edition bestellen, dan kan het dit (na)jaar nog. Ook wat betreft de prijs heeft Opel de hooggespannen verwachtingen niet helemaal kunnen waarmaken. Het lag oorspronkelijk in de bedoeling om de Ampera-e te gaan leveren voor een (vanaf)prijs ergens rond de 30 mille. Dat is dus niet gelukt. Sterker nog. Je moet zelfs meer dan 40.000 euro neertellen. Om exact te zijn 40.995 euro. De Launch Edition kost 44.995 euro. Voordeel is wel dat als je de Ampera-e zakelijk gaat rijden, je slechts 4 procent bijtelling hoeft af te dragen aan de schatkist. De door mij gereden Launch Edition heeft standaard onder meer leren bekleding, verwarmbare voor- en achterstoelen, verwarmbaar met leer bekleed multifunctioneel stuur, Bose geluidsinstallatie, tweekleuren multispaaks 17-inch lichtmetalen wielen, achteruitrijcamera, Advanced Park Assist II, verkeersbordherkenning, rijstrook- en dode hoek waarschuwing en volgafstand indicatie.

Concurrenten

De Ampera-e heeft wordt hier en daar al de ‘poor mans’ Tesla genoemd. Die Tesla is van een andere prijscategorie. Helemaal zonder concurrentie is de Ampera-e niet. Zo levert Kia de Soul EV, heeft BMW natuurlijk de i3, Renault de kleinere ZOE, Nissan pionier LEAF, Volkswagen de e-Golf en Hyundai de IONIQ Electric. Die zijn stuk voor stuk goedkoper, maar hebben ook allemaal een kleinere actieradius.

Ruimtewagen

De nieuwe Ampera-e is een totaal andere auto dan zijn voorganger zonder toevoeging e. Die had een zeer aerodynamische vormgeving, had wel wat weg van een coupé. De Ampera-e is een MPV-achtige, maar wel met een dynamisch design. Ziet er sportiever uit dan de wat bedaagde Meriva. Zo loopt de daklijn naar achteren toe iets af. Wat afmetingen betreft past de Ampera-e (4,16 meter) exact tussen de Corsa (4,02 meter) en de Meriva (4,30 meter). Het is dus een vrij compacte auto, maar wel met een lange wielbasis (2,60 meter) om genoeg plaats te bieden aan de batterijen tussen de voor- en achterwielen. De korte overhangen voor en achter maken de Ampera-e er ook net iets robuuster eruitzien.

Gezinsauto

De Ampera-e heeft dan de looks van een ruimtewagen, hij blijft natuurlijk maar 4,16 meter lang en dus vrij compact. Toch is hij als gezinsauto prima geschikt, omdat het accupakket in de bodem is ondergebracht en dus geen negatief effect heeft op de binnenruimte. Op de achterbank is zelfs opvallend veel ruimte, zeker als de voorstoelen niet in de achterste stand staan. Maar het interieur is wel aan de smalle kant. Zo ook de laadruimte, die met 381 tot 1.274 liter zeker niet klein is. Je moet echter al snel wat langere bagagestukken diagonaal neerleggen. Of natuurlijk de achterbank geheel of gedeeltelijk neerklappen.

Over de stoelen heb ik al in de inleiding geschreven. Die vielen direct op, vooral omdat de rugleuning aan de smalle kant is en de wangen vrij hard. Ze bieden overigens wel goede steun en zijn prima verstelbaar. Ook zit je lekker hoog en hebt dus een goed zicht rondom.

De afwerking van het interieur is minder dan we van een Opel gewend zijn. Er is vrij veel hard plastic gebruikt en de strip die onder- en bovenkant van het dashboard van elkaar scheidt, lijkt op materiaal dat ook voor een campingtafeltje wordt gebruikt. De Ampera-e heeft uitsluitend digitale meters en natuurlijk een kleurenscherm voor het infotainmentsysteem. Vreemd genoeg is een navigatiesysteem niet standaard en zelfs niet leverbaar. Alleen met behulp van een smartphone kun je naar je bestemming navigeren.

Ontspannen

Toen ik de Ampera-e in Breda oppikte en de elektromotor startte (je hoort niks, ziet alleen het instrumentarium oplichten) stond er 254 kilometer als actieradius, maar de accu was dan ook niet helemaal vol. De rit zou ongeveer de 175 kilometer lang zijn met eigenlijk alleen maar snelweg. Even was ik bang dat het krap aan zou worden, maar ik werd direct gerustgesteld. Er was nog maar weinig met ‘mijn’ Ampera-e gereden en op basis van de historie was er nog geen reële actieradius bekend. Dat bleek te kloppen. Na het einde van de rit kon ik nog 146 kilometer rijden. Vanaf dat moment stapte ik ontspannen achter het stuur, ook al was het 60 kWh (!) batterijpakket na 14 uur gewoon aan het stopcontact nog niet vol.

Opel claimt een theoretische 520 kilometer, maar in de praktijk zal dat rond 350-380 kilometer zijn, zeker als je veel op de snelweg rijdt. Overigens kun je zelf invloed uitoefenen op het rijbereik. Zo is er een spaarstand (L) op de automaat. Die werkt zo goed dat je bijna niet meer hoeft te remmen. Daarnaast kun je met een hendel aan de stuurkolom ook goed gedoseerd afremmen op de elektromotor. Die functie heb ik heel veel en naar volle tevredenheid gebruikt..

De elektromotor levert maar liefst 150 kW/204 pk en 360 Nm. Het mooie van elektrische aandrijving is dat je dat koppel al direct tot je beschikking hebt. Ook een transmissie ontbreekt. Ondanks dat de Ampera-e door het 430 kilo zware accupakket bijna 1.700 (!) kilo weegt, is hij zeer vlot. In slechts 7,3 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/uur.

Zwaar

De Ampera-e is door zijn grote accupakket een behoorlijk zware auto en dat voel je. Vooral in snelle bochten. Maar omdat het accupakket in de bodem is gemonteerd, ligt het zwaartepunt wel vrij laag. Van overhellen is nauwelijks sprake, maar deze elektrische Opel is wel behoorlijk onderstuurd. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans gevonden tussen comfort en een goede wegligging. De remmen kun je flink sparen door extra op de motor (op twee manieren) af te remmen. Met de remmen is weinig mis, net als met de veiligheidsuitrusting van de Launch Edition. De Ampera-e staat op zelfdichtende (!) banden.

Conclusie

De Opel Ampera-e is een praktische gezinswagen en door de lage bijtelling (4%) voor leaserijders interessant. Dat zal ook wel de grootste doelgroep worden. Voor particulieren zal de forse prijs een obstakel kunnen zijn. Maar het milieu (zeker in de stad) is gediend bij een emissieloze auto en je hoeft je niet (al teveel) zorgen te maken over de actieradius. Los van de veel duurdere Tesla is de Ampera-e de enige auto met voldoende rijbereik.