Door Hans van Sunder op woensdag, 10-01-2018 in

Op het juiste spoor

Nadat Nissan de Qashqai onder handen had genomen om de steeds zwaarder wordende concurrentie beter het hoofd te kunnen bieden, lag het voor de hand hetzelfde te doen met  grotere broer X-Trail. Aldus geschiedde. Geen wereldschokkende veranderingen, maar reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking.

De eerste X-Trail, die in 2001 werd gelanceerd en het platform deelde met de Nissan Almera en Primera, was meer een werkpaard, een terreinwagen. Die zijn tegenwoordig haast niet meer te koop. Het is nu allemaal SUV (of crossover) wat de klok slaat. Die overgang had Nissan met de X-Trail bij de introductie van de derde generatie in 2014 al gemaakt. Met de update van nu wordt die transformatie verder vormgegeven.

In wezen is de X-Trail na het verdwijnen van de Qashqai +2 diens opvolger. Hij is optioneel leverbaar als zevenzitter. De Qashqai niet meer. In het verleden was de X-Trail uitsluitend leverbaar met dieselmotoren en dat maakte deze auto in ons land (vanwege de belasting) minder aantrekkelijk. Dat is anders sinds de introductie van een benzinemotor. Dat is de DIG-T 163 en daarmee heb ik gereden. En wel in de Tekna uitvoering. Die kost 40.140 euro en is daarmee bijna negen mille duurder dan de basisversie (Visia) met dezelfde motor. Die kost namelijk 31.290 euro. De enige opties op mijn test-X-Trail zijn de premium leren bekleding (slechts 200 euro) en de premium metallic lak (900 euro). Wie twee extra zitplaatsen achterin wil zal bij de Tekna 400 euro bij moeten betalen.

Concurrenten

Het segment van de D-segment SUV’s/crossovers is minder gevuld dan van de compacte. Dat neemt echter niet weg dat de X-Trail aan de bak moet, want de concurrentie is serieus. Binnenkort komt de nieuwe DS7 Crossback op de markt, die iets hoger in de markt wordt gezet. Maar de iets kleinere Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Opel Grandland X, Peugeot 5008, Renault Koleos, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan vissen ook in dezelfde vijver.

V-Motion

Erg groot zijn de wijzigingen aan het uiterlijk niet. In de neus herkennen we de nieuwe V-Motion-grille, die nu breder is en verder naar beneden doorloopt. Die grille wordt geflankeerd door koplampen met de boemerangvormige dagrijverlichting. De wijzigingen aan de achterzijde beperken zich tot een nieuwe bumper en full-led achterlichten. De door mij gereden X-Trail is in de nieuwe oranje lakkleur gespoten en valt daardoor meer op. Standaard staat de Tekna op 19-inch lichtmetalen wielen.

Groter

Aan de maatvoering van de vernieuwde X-Trail is niets gewijzigd, ook niet aan de wielbasis van 2,70 meter. Het is daarom des te opvallender dat de bagageruimte 15 liter groter is dan voorheen (van 550 naar 565 liter). Dat is mooi meegenomen. Door de achterbank neer te klappen ontstaat er overigens een flinke laadbak van bijna twee kuub (1.996 liter)! Handig is dat de achterklep nu elektrisch te openen en te sluiten is en dat kan ook door je voet onder de achterbumper te bewegen.

Het interieur van de Tekna ziet er door de optionele leren bekleding zeer verzorgd uit. Ook het dashboard is namelijk met leer bekleed, net als het nieuwe multifunctionele stuurwiel.

De met leer beklede stoelen geven voldoende steun en zijn zeer goed te verstellen. Voor- en ook achterin de ruimte riant. Alleen lange mensen hebben achterin wat minder hoofdruimte door het elektrisch te bedienen panoramadak. Ook zou het kleurenscherm midden op het dashboard wel wat groter mogen zijn.

DIG-T

De DIG-T 163 is de enige beschikbare benzinemotor in de X-Trail. Hij is te vinden in de Qashqai. De viercilinder heeft een inhoud van iets meer dan 1,6 liter en levert dankzij een turbo (vandaar de toevoeging T aan DIG) 120 kW/163 pk en een maximum koppel van 240 Nm tussen de 2.000 en 4.000 toeren. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en is uitsluitend leverbaar met voorwielaandrijving.  Alleen de diesels zijn te leveren met 4WD.

De zesbak schakelt als een zonnetje. Licht en met duidelijke schakelwegen. En je hoeft niet eens veel te schakelen, want de motor is heerlijk soepel en doet bovendien zijn werk in betrekkelijke stilte. Over de prestaties heb je ook niet te klagen met een top van 200 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur binnen tien tellen (9,7 seconden). De 19-inch wielen zorgen voor een iets hoger verbruik. Van de beloofde 1 op 15,6 blijft in de praktijk 1 op 12,1 over.

Overhellen

Wie denkt dat de X-Trail hetzelfde rijdt als de Qashqai heeft het mis. De eerste is duidelijk  comfortabeler. Dat heeft niet alleen te maken met de langere wielbasis maar ook met de zachtere afstelling van het onderstel, waardoor de carrosserie van de X-Trail in bochten meer overhelt. Ook valt de lichte besturing op. Die zou in de middenpositie ook iets meer gevoel mogen hebben. Het onderstuur (neus zoekt buitenkant van de bocht op) geeft goed aan wanneer de grens bereikt is en het volstaat dan om iets gas te minderen om de X-Trail weer in het juiste spoor te krijgen. De meeste oneffenheden worden keurig opgevangen en de remmen voelen zeer betrouwbaar aan.

Binnenkort (voorjaar) kan de X-Trail, net als de Qashqai overigens, geleverd worden met het  semi-autonome ProPilot-systeem, waarmee zelfstandig over de snelweg gereden kan worden. Dit bovenop de toch al uitgebreide veiligheidsuitrusting van de Tekna met Nissan Safety Shield Plus met dode hoek assistent, vermoeidheidswaarschuwing, rijbaanassistent en intelligente botsingbescherming met voetgangersdetectie. Ook heeft de Tekna de 360 graden parkeercamera (Nissan Around View Monitor).

Conclusie

Met de komst van de benzinemotor is de Nissan X-Trail voor een grotere doelgroep interessant geworden. Wie de X-Trail koopt, krijgt een goed uitziende SUV met riante ruimte, een prima presterende motor en meer veiligheid. Wat de rijeigenschappen en besturing betreft is er nog ruimte voor enige verbetering.