Door Hans van Sunder op vrijdag, 22-02-2019 in

Still going strong

Al meer dan tien jaar (in 2007 werd de eerste generatie gelanceerd) is de Nissan Qashqai een hit. In de beginjaren verkeek Nissan zich zelfs op de populariteit van de eerste echte crossover. De verkoop lag ver boven verwachting. Aan dat succes is men bij Nissan zo onderhand wel gewend geraakt, maar dat heeft het Japanse merk zeker niet in slaap gesukkeld.

Telkens weer werden er updates uitgevoerd en daarom behoort de Qashqai nu nog steeds tot de bestverkochte crossovers in Europa en ons land. In het begin was dat niet zo’n heel grote prestatie, want concurrentie ontbrak. Anno 2019 is dat wel anders. Nu zwemt er een hele school van dit soort auto’s (SUV of crossover) in de vijver.

De laatste update is van 2017 toen de Qashqai een facelift kreeg. Nu is er een nieuwe motor gelanceerd en kreeg de Qashqai en passant ook een licht gewijzigd dashboard. Deze zomer komt daar nog ProPilot bij, een systeem waarmee de Qashqai min of meer autonoom kan rijden op de snelweg.

De nieuwe 1,3-liter DIG-T benzinemotor, die zowel de 1,2- als de1,6-liter benzinemotor vervangt, is er in twee vermogensvarianten. Hij levert 103 kW/140 pk of 117 kW/159 pk. Bovendien debuteert de nieuwe zeventraps Dual Clutch Transmission (DCT) in de Qashqai. Die is echter voorbehouden aan de sterkste variant en aangezien ik met de 103 kW/140 pk versie heb gereden, is een handgeschakelde zesbak standaard.
Om precies te zijn heb ik gereden met de Qashqai DIG-T 140 Tekna+. Die kost 37.540 euro. De enige optie is Vivid Blue metallic lak en dat kost 850 euro. Overigens is er al een Qashqai te koop voor 28.390 euro. Dat is dan de DIG-T 140 Visia.

Concurrenten

Toen de Qashqai in 2007 op de markt kwam, was de crossover nog een onbekend fenomeen. Dat is nu wel anders, daarom is het zo knap dat hij nog steeds de bestverkochte crossover in Europa en ook in ons land nog steeds mateloos populair is. Hij moet tegen niet de minste opboksen: Citroën C5 Aircross, Dacia Duster, Ford Kuga, Honda HR-V, Peugeot 308, Renault Kadjar, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Mazda CX-3, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Skoda Karoq, Subaru XV en Suzuki S-Cross.

V-grille

In 2017 heeft de Qashqai een facelift gekregen. Heel veel meer dan een neuscorrectie is het echter niet geweest. Toch kunnen kleine aanpassingen soms verrassende effecten hebben. Het front is namelijk veel opvallender en krachtiger geworden met zijn nieuwe V-vormige grille geflankeerd door smalle koplampen met LED-dagrijverlichting. Onder de achterbumper vallen de nieuwe ‘skidplaten’ goed op. Het iets aflopende dak maakt de Qashqai in combinatie met de naar achteren toe oplopende taillelijn, ook dynamischer.

Hoogwaardiger

Als je in de vernieuwde Qashqai stapt, dan valt direct op dat het interieur veel fraaier is afgewerkt. Minder plastic en de nieuwe materialen laten een hoogwaardiger indruk achter. Ook is de isolatie (o.a. in de portieren, achterruit) verbeterd, waardoor het stiller is in deze crossover. Dat verhoogt het comfort. Zoals je ook beter zit in de nieuwe stoelen, die een iets langere zitting hebben. De Tekna + is van alle gemakken voorzien. Het met leer beklede multifunctionele stuur is nu aan de onderkant afgevlakt en is zeer goed verstelbaar. Ergonomisch zit de Qashqai ook goed in elkaar. Maar de beenruimte op de achterbank behoort nog steeds niet tot de top in zijn klasse. De laadruimte varieert van 430 tot 1.598 liter. Een flinke verbetering is het kleurenscherm. Dat was voorheen niet al te groot, maar het nieuwe infotainmentsysteem heeft nu een 7-inch aanraakscherm. Verder vind je tussen de klokken in het instrumentarium nog een extra kleurenscherm.

Soepeler

In vergelijking met de oude 1,2 levert de nieuwe 1,3-liter motor, die in samenwerking met Daimler en partners Renault en Mitsubishi is ontwikkeld, met 103 kW/140 pk maar liefst 18 kW/24 pk vermogen en 50 Nm koppel (nu 240 Nm bij slechts 1.600 toeren) meer en ondanks die betere prestaties is de CO2-uitstoot lager. Bovendien is de acceleratie fractioneel beter. Nu doet de Qashqai DIG-T 140 10,5 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/uur en dat was één tiende seconde meer. Maar wat vooral opvalt is dat de nieuwe motor meer trekkracht bij lage toeren heeft en dus soepeler is. Je hoeft dus niet per se veel te schakelen, al doet de handgeschakelde zesbak dat perfect. Ook reageert de motor zeer alert op signalen uit het gaspedaal. De motor blijft te allen tijde zijn werk in relatieve stilte doen. Hij treedt nooit op de voorgrond. Terwijl hij met een topsnelheid van 193 km/uur flink zijn best doet. Daarbij blijft de consumptie binnen de perken. Van de beloofde 1 op 17,5 (geen WLTP) blijft in de praktijk 1 op 13,4 over.
Niet onbelangrijk is dat de service-interval is verlengd van 20.000 naar 30.000 kilometer.

Precies

Nog los van de hogere zit, waardoor je een beter overzicht op de weg hebt, is de Qashqai bovenal een zeer plezierige auto om in te rijden. Hij stuurt lekker precies, helt nauwelijks over in bochten en is ondanks zijn iets hogere zwaartepunt nog best sportief te rijden, hoewel vering en demping voornamelijk op comfort zijn afgestemd. Hij is echter niet zo zacht afgeveerd dat dit ten koste gaat van de wegligging. De Qashqai is gewoon een heerlijk reisauto en een veilige ook. Zo is de Tekna+ standaard uitgerust met noodstop-assistent met voetgangersherkenning, Lane Departure Warning, grootlicht-assistent, verkeersbordherkenning, maar ook dodehoekbewaking en waarschuwing voor kruisend verkeer. Binnenkort komt daar dus ProPilot bij.

Conclusie

Ik moet bekennen dat ik vanaf het eerste uur al een fan van de Qashqai ben en dat ben gebleven. Telkens werd hij beter en ook nu weer. De nieuwe motor is echt een aanwinst. Lekker soepel, stil en alert. Daarnaast is het nieuwe infotainmentscherm een verbetering en zo kan de Qashqai de strijd met de concurrentie hel goed hij. Hij is ‘still going strong’.