Door Hans van Sunder op donderdag, 01-02-2018 in

Verre van saaie SUV

Begin jaren negentig van de vorige eeuw verkocht Mitsubishi een tweedeurs coupé onder de naam Eclipse. Die was niet vernoemd naar de zonsverduistering, maar naar een zeer succesvol 18-eeuws racepaard. Opmerkelijk dus dat die naam, ruim 25 jaar later, weer opduikt, maar nu bij een compacte SUV. Wel met de toevoeging Cross.

Deze Eclipse Cross markeert het einde van een tijdperk. Mitsubishi is tegenwoordig onderdeel van de Renault/Nissan alliantie en de Eclipse Cross is de laatste nieuwe Mitsubishi die nog zelfstandig door het merk is ontwikkeld. Met de nieuweling gaf Mitsubishi zichzelf een leuk cadeau, want vorig jaar vierde het merk haar honderdjarig bestaan. In 1917 werd de eerste Mitsubishi – model A – geïntroduceerd. Deze met de hand gebouwde 7-zitter was gebaseerd op de Fiat Tipo 3.

Anno 2018 heeft bijna ieder automerk wel een SUV of crossover. Dat was een kwart eeuw geleden wel anders. Toen waren het nog gewoon terreinwagens, Werkpaarden met vierwielaandrijving (hoge en lage gearing en niet zelden nog uitgerust met zogenaamde vrijloopnaven). Mitsubishi had toentertijd de Pajero. Heeft dus een lange historie en veel knowhow met dit soort auto’s.

Met de Outlander PHEV heeft Mitsubishi enorm geprofiteerd van de stimuleringsregeling (lage of geen bijtelling) van onze regering. Die gouden tijden zijn over. Naast de Outlander heeft Mitsubishi ook nog de kleinere ASX in het programma. Die is overigens maar een fractie kleiner dan de Eclipse Cross. Het scheelt centimeters. Toch positioneert Mitsubishi de Eclipse Cross duidelijk tussen de ASX en Outlander in. Ook in prijs. Is de ASX te koop vanaf 21.490 euro. Voor de Eclipse Cross moet minimaal acht mille meer worden betaald (29.490 euro). Een flink verschil. Mitsubishi zet zijn nieuweling hoog in de markt. Hij is ook duurder dan de meeste van zijn concurrenten. Ik heb overigens gereden met de compleet uitgeruste First Edition. Die kost 35.990 euro. Enige twee opties waren de Red Diamond metallic lak (1.150 euro) en de voorbumperhoekskirts met rode bies (249 euro).

Concurrenten

De nieuwe Eclipse Cross komt in een segment terecht waar de concurrentie zeer hevig is. Zo hoort de Auto van het Jaar 2017 – de Peugeot 3008 – hierin thuis, maar ook de Ford Kuga, Opel Grandland X, Mazda CX-3, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Seat Ateca, Skoda Karoq, Volkswagen Tiguan, Honda HR-V, Toyota RAV4 en nieuwe Jeep Compass.

Dubbel

De eerste Eclipse was een coupé en de nieuwe Eclipse Cross heeft daar, door zijn flink aflopende daklijn, ook wel wat van weg. Alleen staat hij natuurlijk een stuk hoger op de ‘poten’. Hij ziet er daardoor sportief, maar toch ook wel stoer uit. Veel chroom in de neus, smalle koplampen, uitgebouwde wielkasten met zwarte verbreders, oplopende taillelijn en een imposante ‘kont’. Boven de achterruit hangt een spoiler en daaronder nog één. Onder die lagere spoiler nog een ruitje. Je ziet dus dubbel. Helemaal origineel is het niet, want de Citroën C4 Coupé, Toyota Prius en de Honda Civic en Insight gingen hem voor.

Kwaliteitsbeleving

Die dubbele achterruit zorgt voor een goed zicht naar achteren, al blijft de onderste spoiler duidelijk zichtbaar. Ik heb in het verleden de nodige kritiek gehad op de afwerking van het interieur bij Mitsubishi (o.a. Outlander). Bij de Eclipse Cross is dat zeker niet van toepassing, eerder het omgekeerde. De kwaliteitsbeleving is zo veel hoger. Fraaie materialen, accenten aluminium, pianolak en carbonlook doen het interieur van de Eclipse Cross er prachtig uitzien. Midden op het fraai beklede dashboard staat een kleurenscherm voor het infotainmentsysteem dat met een touchpad op de middenconsole is te bedienen. Alleen jammer dat er geen navigatie is ingebouwd. Dat moet nu via de smartphone.
Van binnen is de Eclipse Cross best wel verrassend ruim. De hoofdruimte achterin is door de aflopende daklijn voor langere mensen net aan voldoende, maar de beenruimte valt daar zeker niet tegen. Voorin zit je lekker hoog (en droog) op stoelen die veel steun bieden, al zou de zitting iets langer kunnen. De laadruimte varieert van 341 tot 448 liter als de achterbank, die over een afstand van twee decimeter te verschuiven is, omhoog staat. Gaat hij neer, dan heb nog meer laadruimte. Hoeveel liter heb ik nergens kunnen vinden.

CVT

De Eclipse Cross is er voorlopig alleen met de nieuwe 1,5-liter turbobenzinemotor (1.5 DI-T) met directe inspuiting. Later dit jaar volgt nog een diesel. Over de prestaties van de motor heb ik geenszins te klagen. Hij levert 120 kW/163 pk en 250 Nm. Dat koppel is al vanaf 1.800 toeren beschikbaar en blijft tot 4.500 toeren op dat hoge niveau. Prima souplesse dus. In mijn testauto is de motor gekoppeld aan een CVT (Continu Variabel Transmissie), maar is ook met handgeschakelde zesbak te combineren. Nu zult u zo onderhand wel weten dat ik geen groot fan van de CVT ben, maar deze functioneert prima. Bij gasgeven begint hij niet te gieren en het na-ijleffect blijft ook achterwege. Bovendien kun je met de pook en flippers aan het stuur de bak ook handmatig bedienen. Hij heeft dan maar liefst acht (!) versnellingen.
De motor treedt alleen bij hoge toeren en fel optrekken iets meer op de voorgrond, maar met een top van 200 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,3 seconden presteert hij prima. En het benzineverbruik blijft binnen de perken. Van de beloofde 1 op 14,9 bleef in de praktijk 1 op 11,4 over. De Eclipse Cross CVT weegt 1.435 kilo en mag (geremd) 1.600 kilo trekken.

Solide

Al die moderne SUV’s en crossovers rijden lichtvoetig als een hatchback of sedan, terwijl je aan de Eclipse Cross bij wijze van spreken kunt voelen dat Mitsubishi in het verleden heel veel ervaring met terreinwagens heeft opgedaan. Hij komt heel solide en stevig over. Het rondom onafhankelijke onderstel is prima, maar je moet geen sportief rijgedrag verwachten. Op een bochtig parcours mist de Eclipse Cross enige verfijning. De carrosserie helt een beetje over en de achteras vertoont, met name op slechte wegen, wat kuren. Niet om je zorgen over te maken, maar het kan net even beter. Net als bij het opvangen van kleine oneffenheden.
De besturing is licht en direct en geeft voldoende feedback. De voorwielaangedreven Eclipse Cross is licht onderdstuurd. De remmen zijn uitstekend en tot de veiligheidsuitrusting van de First Edition behoren Lane Departure Warning, Forward Collision Mitigation, Blind Spot Warning en een head-up display.

Conclusie

Met zijn coupéachtige lijn en dubbele achterruit is de Mitsubishi Eclipse Cross een opvallende SUV. Hij is nog een beetje van de oude stempel in die zin dat hij een wat minder verfijnd weggedrag heeft. Hij voelt juist heel solide en dus ook veilig aan. Bovendien heeft hij een prachtig interieur en een goede presterende, moderne motor. Ingrediënten die hem beslist een kans van slagen geven, al is hij net even duurder dan de meeste van zijn concurrenten.