Door auto-riteit op vrijdag, 15-05-2020 in

GL Buitenbeentje

Mercedes heeft crossovers en SUV’s te kust en te keur. Van klein tot heel groot, sportief gelijnd als een coupé en van trendy tot heel klassiek, zoals de iconische G. Of dat niet genoeg is, heeft ‘Das Haus’ nog een speciaal geval toegevoegd: de GLB. Bijna even groot als de al bestaande GLC, maar wel anders van karakter.

De GLB heeft aan de ene kant dat hoekige profiel van de legendarische G, maar ook speelse accenten. Mercedes afficheert hem als een gezinsauto. Dit omdat hij als zevenzitter leverbaar is. Voor die twee extra zitplaatsen moet je wel 908 euro bijbetalen en de ruimte helemaal achterin is zeer beperkt. Mercedes geeft zelf aan dat die zitplaatsen alleen bestemd zijn voor mensen niet langer dan 1,68 meter.

De nieuwe GLB is min of meer een MPV (Multi Purpose Vehicle) verpakt in de koets van een SUV, een echte crossover dus, maar dan wel met de stoere ‘looks’ van een terreinwagen. Het is een echte Mercedes, dus een premium auto en de prijs is daar ook naar. Met minder dan een halve ton in je portemonnee hoef je niet de drempel bij een Mercedes-dealer over te stappen, want de goedkoopste versie – in dit verband een eufemisme – kost al 50.607 euro. Dan koop je een GLB 180. Voor de door mij gereden GLB 200 hoef je niet veel dieper in de buidel te tasten: 50.970 euro. Door opties zoals metallic berggrijze lak (908 euro), Style Plus (2.299 euro), Advance Pack (2.057 euro), widescreen cockpit met 10,25 inch display (545 euro), mistlampen voor en privacy glas achter (363 euro) komt de prijs uiteindelijk uit op 58.220 euro en daar zit de meerprijs voor de mistlampen voor van 224 euro (!) ook bij.

Concurrenten

Op de keper beschouwd heeft Mercedes met de GLB een concurrent uit eigen huis van de GLC in het programma opgenomen, al is de GLC wel tien mille duurder en niet als zevenzitter te leveren. Maar ook de Peugeot 5008 en Seat Tarraco zijn er als 7-zitter en die zijn weer 12.000 tot 15.000 euro goedkoper. Kijk je naar de premiummerken, dan heeft alleen BMW een 7-zitter in dit segment, maar dat is de 2 Serie Gran Tourer en dat is geen SUV.

Hoekig

De GLB is een crossover, maar wel met het stoere uiterlijk van een SUV met karaktertrekjes van een MPV. Zo is bijvoorbeeld de horizontale daklijn ver naar achteren doorgetrokken en staat de achterklep bijna verticaal. Hier dankt de GLB zijn flink grote interieur aan. Hij is ook vrij hoekig en doet wel wat denken aan de legendarische G. maar aan de andere kant heeft hij ook speelse accenten, zoals in de neus, die duidelijk anders is dan bij andere Mercedessen. De grille is markante met de flinke ster vervat in twee chromen strips en geflankeerd door opvallende koplampen. De achterzijde is minder dynamisch dan bij bijvoorbeeld de GLC.

Tablets

Ik heb gereden met een GLB in vijfzits configuratie. Ook met een gefixeerde achterbank, al gaat het hier om drie afzonderlijke zetels. Voor een verschuifbare moet extra betaald worden en wel 436 euro. Overigens zijn die drie stoelen wel neer te klappen en daarmee vergroot je de bagageruimte van 560 tot maar liefst 1.755 liter. De bagagebodem is in hoogte te verstellen.
Achterin zit je prima, iets hoger dan voorin, maar met voldoende been- en hoofdruimte. De voorstoelen zijn aan de stevige kant, maar bieden wel veel steun en zijn heel goed te verstellen.
Het digitale instrumentarium is inmiddels bekend. Het ziet eruit alsof twee tablets tegen elkaar aan zijn geplakt. Heel modern en je kunt het naar eigen goeddunken inrichten. Het aantal opties hiervoor is indrukwekkend. Beide displays geven een scherp en helder beeld en het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem is van de allerbeste soort. Ik ken geen ander systeem dat zoveel opties heeft en zo simpel is te bedienen, al doe ik dat liever niet met het touchpath op de middenconsole, want dat is niet mijn ding.
Het interieur is, zoals je van een Mercedes mag verwachten, van hoogwaardige kwaliteit.

Soepel

De meeste versies van de GLB hebben een 2.0-liter benzine- of dieselmotor voorin liggen . Alleen de 180 en de door mij gereden 200 zijn uitgerust met een 1,3-liter viercilinder turbo, die in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Deze zijn ook met een 7-traps automaat met dubbele koppeling uitgerust, terwijl in de andere varianten met 2,0-liter een 8-traps automaat ligt.
In de 200 levert de motor 120 kW/163 pk en een maximum koppel van 250 Nm tussen de 1.620 en 4.000 toeren. Hij is dus heerlijk soepel en alleen bij fel optrekken en hoge toeren laat hij wat meer van zich horen. De zeventraps automaat reageert adequaat, maar niet altijd even alert. Je kunt hem echter ook met flippers achter het stuur bedienen. Over de prestaties geen klagen met een topsnelheid van 207 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 9,1 seconden. Niet mis mee!
Zoals het verbruik ook niet overmatig is. Van de beloofde 1 op 16,7 (NEDC) blijft in de praktijk 1 op 14,3 over.

Comfort

Je kunt de GLB 200 in verschillende rijmodi (Individual, Sport, Comfort, Eco) en dan merk je duidelijk het verschil. Niet alleen in de afstelling van het onderstel, maar ook in gasrespons en besturing. In Sport is de GLB niet al te stug, al heeft hij dan wel wat moeite met kleine oneffenheden, en in comfort niet al te ‘soft’. Het is vooral een plezierige reiswagen, die ondanks zijn hogere opbouw niet veel last heeft van zijwind, op hogere snelheid veilig en betrouwbaar aanvoelt en in bochten licht onderstuurd is. De besturing is in de middenpositie wat vaag, maar over het algemeen scherp genoeg. Remmen doet de GLB als de beste, maar de neus duikt dan flink in de veren.
De veiligheidsuitrusting omvat een noodstopsysteem, verkeersbordherkenning en actieve rijstrookassistentie, die nog altijd heel bruusk ingrijpt. Niet echt fijn en je hebt dan ook de neiging om het direct uit te zetten, dus schiet deze assistentie zijn doel een beetje voorbij.

Conclusie

De GLB is een buitenbeentje. Hij heeft de binnenruimte van een MPV en het uiterlijk van een SUV. Lekker stoer. Dat hij zeven personen kan huisvesten is een pre, maar degene die helemaal achterin moeten zitten, mogen niet al te groot zijn.
Maar je rijdt wel in een Mercedes en de kwaliteit is er ook naar. Helaas ook de prijs.