Door Hans van Sunder op donderdag, 25-01-2018 in

Precies op tijd

Hoezo zijn SUV’s populair? In de afgelopen weken heb ik achtereenvolgens gereden met de Hyundai KONA, Alfa Romeo Stelvio, BMW X3, Opel Grandland X, Citroën  C3 Aircross en Nissan X-Trail. En het houdt niet op. Nu dit verhaal over de Kia Stonic, volgende week is de Seat Arona aan de beurt en op het programma staan onder andere nog de Volkswagen T-ROC, Jeep Compass, Dacia Duster en Volkswagen Tiguan Allspace.

In Europa zijn vorig jaar ruim één miljoen van dit soort auto’s verkocht en de verwachting is dat dit snel door zal groeien naar twee miljoen. Niemand wil de boot missen en dus worden in sneltreinvaart vooral compacte SUV’s gelanceerd. Daaronder dus de nieuwe Kia Stonic.

Die hoort thuis in het B-segment en is een directe concurrent van de eveneens nieuwe Hyundai KONA. Ze behoren tot hetzelfde concern en hoewel je zou verwachten dat beide, zeker op technisch vlak, identiek aan elkaar zijn, is dit niet het geval. Zo staan ze op een ander platform (KONA nieuw, Stonic van de Rio) , komt van de KONA een elektrische versie en is hij, in tegenstelling tot de Stonic, ook met vierwielaandrijving leverbaar.

Het is interessant hoe marketingafdelingen van autofabrikanten modellen in de markt zetten. De ouderwetse terreinwagen werd luxueuzer en comfortabeler en omgedoopt in SUV. Maar ja, toen kwamen er zoveel, dat de term crossover werd bedacht. Maar tegenwoordig is SUV weer in zwang en volgens Kia is de Stonic ook een SUV. Maar als ik heel eerlijk ben, is het  juist een crossover, omdat hij niet met vierwielaandrijving leverbaar is. Maar goed, what’s in a name?

Natuurlijk dringt zich de vergelijking tussen Stonic en KONA op, zeker waar het om de prijs gaat. De Stonic is leverbaar vanaf 18.995 euro, maar die is dan uitgerust met een gedateerde 1.2 MPI benzinemotor. Wil je, net als bij de KONA,  de 1.0 T-GDI onder de motorkap hebben (en dat is aan te raden), dan betaal je minimaal 22.995 euro en daarmee is deze Kia precies 1.000 euro duurder dan de KONA. Overigens heb ik met de Stonic 1.0 T-GDI compleet uitgeruste Executive Line gereden en die kost 25.495 euro. Metallic lak (in mijn geval kanariegeel) kost 595 euro en two-tone lak 395 euro.

Concurrenten

De laatste maanden is er een opvallend groot aantal nieuwe, compacte SUV’s gelanceerd. De Hyundai KONA hebben we al genoemd. Verder hebben we de Opel Crossland X, Volkswagen T-ROC, Seat Arona, Citroën C3 Aircross en Skoda Karoq mogen verwelkomen. Kreeg marktleider Renault Captur een facelift en moet de Stonic het verder nog opnemen tegen de Peugeot 2008, Ford EcoSport, Fiat 500X, Nissan Juke en Suzuki Vitara.

Kanariegeel

Spuit een auto in de kleur kanariegeel en je weet zeker dat hij opvalt. Maar ook zonder die bijna oogverblindende kleur, is de Stonic beslist geen grijze muis. Ik ben vooral erg geporteerd van het front. Die neus met zijn bijna rechtopstaande, smalle grille, is echt het visitekaartje. Zwarte wielkastverbreders , skirts, onderste deel van de achterbumper, spoiler, buitenspiegels en raamlijsten geven een stoer contrast.  Waarom ik hem eerder een crossover dan een SUV wil noemen, heeft vooral te maken met zijn niet al te grote hoog6te (1,485 meter), waardoor de Stonic meer lijkt op een hatchback die wat hoger op de poten staat, dan een stoere SUV.

Dissonant

De Executive Line van de Stonic is de meest complete versie en is van bijna alle (veiligheids) gemakken voorzien. Hij is netjes afgewerkt, maar de deurpanelen zijn echt een dissonant. Die zijn met hard, nogal goedkoop uitziend plastic afgewerkt en dat doet de kwaliteitsbeleving geen goed, om het maar zachtjes uit te drukken. Dat is echt jammer, want voor de rest laat de Stonic van binnen een verzorgde indruk achter.  Een lekker in de hand liggend multifunctioneel stuur, kleurenaanraakscherm  met scherp beeld, goede ergonomie en heel behoorlijke stoelen, waarvan de zitting voor mijn lange benen iets te kort is, maar verder goede steun geven.

Ondanks zijn compacte afmetingen (lengte 4,14 meter) is de binnenruimte toereikend. Zelfs achterin is, als de stoelen niet in de achterste stand staan, prima te zitten. De laadruimte varieert van 352 tot 1.155 liter en daar ik ook uitstekend mee te leven.

Klik

De prettig geprijsde Stonic 1.2 MPI is een goede ‘showroomlokker ‘, maar eerlijk gezegd niet de motor waarvoor u zou moeten kiezen. De 1.0 T-GDI (Turbo en directe injectie) is namelijk een geweldig fijne motor. Hij heeft nog geen 1.0 liter inhoud en telt maar drie cilinders. Toch is hij, mede dankzij die turbo, goed voor 88 kW/120 pk en 172 Nm en dat al vanaf 1.500 toeren. Heerlijk veel koppel ‘onderin’ dus en hij trekt als een tierelier. Bij fel optrekken hoor je de motor en dat typische driecilindergeluid, maar over het algemeen blijft het geluid van de motor op de achtergrond. Met een top van 183 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,3 seconden zijn de prestaties sportief. En de zesversnellingsbak is een topper. Klik, klik, schakelen gaat als een zonnetje. Er zijn niet veel transmissies die zo fijn werken.

Dat de beloofde 1 op 20 een utopie bleek te zijn, is natuurlijk geen verrassing. Wel dat je vrij simpel 1 op 15,8 haalt.

Stugge kant

Kia zet zich graag neer als een sportief merk en dat blijkt onder meer uit de afstelling van het onderstel. Dat is aan de stugge kant en hierdoor worden vooral kleine oneffenheden voelbaar doorgegeven. Keerzijde van de medaille is, dat de carrosserie in bochten nauwelijks overhelt. Van zijwind heeft de Stonic ook niet echt last. In bochten is de Stonic verder onderstuurd, maar pas laat en het is simpel te corrigeren. De besturing is van de betere soort. Licht en direct, ook in de middenpositie. De remmen zijn op hun taak berekend.

De Executive Line is ruim in de veiligheidsvoorzieningen met standaard onder meer dodehoekdetectie, vermoeidheidsherkenning, rijbaanassistent en noodreminstallatie met voetgangersherkenning.

Conclusie

Het is vol in het SUV B-segment en het wordt almaar voller. Dus de concurrentie is hevig. De Kia Stonic weet zich in dit druk bevochte segment prima staande te houden met een leuk voorkomen, praktisch interieur, prima motor en transmissie en natuurlijk de 7 jaar garantie. Dat is een extra argument om de Kia Stonic in de keuzelijst op te nemen.