Eigen(wijze) weg
Met de komst van de e is de Jazz niet meer het kleinste model van Honda, maar de nieuwste generatie Jazz is nog wel steeds een zeer praktische hatchback. Net even anders dan andere. Opvallend ruim van binnen en ook nu weer voorzien van de Magic Seats voor een flexibele indeling van het achterste deel van het interieur. Maar belangrijker nog is de comeback van de hybride. Sterker nog: in ons land wordt de nieuwe Jazz alleen nog maar met deze aandrijflijn geleverd.
De Jazz is altijd een buitenbeentje in het B-segment geweest. Heeft geen sexy uiterlijk, maar is vooral praktisch. Eerder een MPV dan een hatchback. Voor zijn populariteit is het ook niet echt handig, dat hij aardig aan de prijs is. Zeker als je de prijzen vergelijkt met die van de concurrenten. Maar nogmaals: de Jazz is geen doorsnee B-segment auto.
Terugkomend op de prijs. Voor de instapper – de 1.5 Comfort – betaal je al 24.430 euro. De door mij gereden, compleet uitgeruste Executive kost al 28.070 euro. En dan heb je ook nog de wat stoerder aangeklede en een daardoor een beetje op een crossover lijkende Crosstar. Die passeert de 30 mille (30.120 euro).
Concurrenten
Zoals gezegd is de Jazz een buitenbeetje in het B-segment en is hij niet echt goed met andere auto’s uit die klasse te vergelijken. Je hebt het dan namelijk over de Volkswagen Polo, Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Clio, Ford Fiesta, Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno en Toyota Yaris, die ook net nieuw is. Allemaal hatchbacks.
Meer MPV
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Jazz even breed en hoog, maar wel iets langer geworden, terwijl de wielbasis juist iets korter is. Hij is meer MPV dan hatchback. Dat komt voornamelijk door zijn rechte achterkant, maar ook door zijn hoogte. Het is een aantrekkelijke auto om te zien, maar zoals eerder geschreven: sexy is hij niet echt. De Crosstar heeft een iets andere neus dan de gewone Jazz. Die heeft, zo lijkt het, een doorgetrokken motorkap en maar een smalle sleuf als grille. De door mij gereden Executive staat op 16-inch lichtmetalen wielen, een maatje groter dan de Comfort en Elegance.
Slim
Een van de unieke details aan de vorige en huidige Jazz zijn de zogenaamde Magic Seats, slimme stoelen die de achterbank vormen en waarvan ook de zitting tegen de rugleuning aan is te klappen, waardoor je tussen voorstoelen en rugleuning van de achterbank een flinke ruimte hebt om spullen op te slaan.
Wat direct ook opvalt is dat de Jazz, ondanks zijn compacte afmetingen, lekker ruim van binnen is. Ook op de achterbank kan ik, met mijn 1,90 meter heel goed zitten. Beenruimte is er voldoende, hoofdruimte royaal. De laadruimte is met 304 tot 1.205 liter ook heel behoorlijk.
En dan is er nog iets dat direct in het oogt springt en dat is de kwaliteitsbeleving in de Jazz. Het interieur, inclusief dashboard en instrumentarium, zien er schitterend uit. Hoge kwaliteit materialen, fraaie afwerking, een intuïtief te bedienen touchscreen en goede ergonomie. De stoelen zijn opvallend comfortabel, geven redelijke steun, maar de zitting is wel aan de korte kant. Omdat de Jazz in bochten nogal overhelt, blijf je niet altijd even goede op je plek zitten.
E:HEV
Achter op de Jazz staat de typeaanduiding e:HEV, dus is duidelijk dat het om een hybride gaat. De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren die verbonden zijn met een 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor. Het totale vermogen van elektr0 en benzinemotor bedraagt 80 kW/109 pk en het koppel is indrukwekkend met 235 Nm. Dit vertaalt in een topsnelheid van 175 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 in slechts 9,4 seconden. De innovatieve transmissie heeft een vaste versnelling. Hij werkt perfect en heeft niet de onhebbelijk die de CVT heeft.
Er zijn drie rijmodi: EV, Hybrid en Engine. In de EV mode wordt puur elektrisch gereden. In Hybrid Drive levert de benzinemotor vermogen aan de elektrische generatormotor, die op zijn beurt vermogen levert aan de elektrische aandrijfmotor en in Engine Drive (bij fel optrekken op hogere snelheid) is de benzinemotor direct verbonden met de wielen via de koppeling. In de praktijk merk je niet veel van de schakelingen. Je hoeft er zelfs niets voor te doen en het is opvallend hoe snel de lithium-ion accu weer oplaadt. Maar het belangrijkste is wel dat dit systeem veel brandstof bespaart. Volgens WLTP is het gecombineerde verbruik van de Executive 1 op 21,7 en nu komt het mooie. Als je e gekke dingen doet, is 1 op 20 prima te halen!
Overhellen
Hoewel Honda best wel een sportief imago heeft, is de Jazz juist een veel meer op comfort gerichte auto. Hij is best wel sportief te rijden en laat zich dan niet kennen, maar rijcomfort is prioriteit nummer één. De oneffenheden worden doorgaans keurig gladgestreken, maar het drempels heeft het onderstel wel wat moeite. In bochten is hij licht onderstuurd en de carrosserie helt behoorlijk over. De besturing is licht en een beetje afstandelijk, zeker in de middenpositie. De remmen zijn dik in orde.
Honda levert de Jazz met een pakket geavanceerde veiligheidsfuncties en bestuurdershulpmiddelen (Honda Sensing’s), zoals een breedbeeldcamera aan de voorzijde, Collision Mitigation Brake System, dat nu ook ’s nachts werkt, plus Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist, verkeerbordherkenning, Road Departure Mitigation System, dodehoek informatie en Cross Traffic Monitor. Voor een B-segment auto een zeer uitgebreid pakket.
Conclusie
Honda blijft met de Jazz zijn eigen(wijze) weg volgen. Geen hatchback maar meer MPV, wat voor lekker veel binnenruimte zorgt. Bovendien ziet dat interieur er werkelijk prachtig uit. Hij is zeker niet de meest sexy auto in het B-segment, maar wel op veiligheidsgebied staat hij aan de top en de hybride-aandrijflijn is een knap staaltje techniek, dat uitstekend functioneert en voor een laag verbruik zorg. De Jazz is wel flink aan de prijs, maar je krijgt er ook veel auto voor.