Door Hans van Sunder op dinsdag, 09-02-2016 in

Meeliften op populariteit SUV

Zoals Lexus het prestigemerk van Toyota is en Nissan Infiniti heeft, is tegenwoordig DS ook een eigen merk. Dus mag je het niet meer hebben over de Citroën DS 4. Die DS 4 kreeg een nieuwe neus, nieuwe motoren en er is een Crossback bij gekomen. Die heb ik eens flink aan de tand gevoeld.

Is de vernieuwde DS 4 een dynamische hatchback, de DS 4 Crossback is daar de stoere crossover-variant van, zonder dat hij overigens over terreinkwaliteiten beschikt, want vierwielaandrijving is niet te leveren. Beide hebben een nieuw DS-front gekregen, maar ook meer technologie en een hoger niveau van afwerking en raffinement. Dat is ook aan de prijsstelling te merken. De DS 4 is gebouwd op het platform van de Citroën C 4 (en Peugeot 308), maar een behoorlijk stuk duurder dan die C 4. Daarvan beginnen de prijzen bij 20.250 euro, terwijl voor de DS 4 minimaal 25.290 euro op de rekening van de dealer over gemaakt moet worden en de DS 4 Crossback vanaf 26.590 euro verkrijgbaar is.

Ik heb gereden met de DS 4 Crossback Business THP 165 S&S EAT6. Een hele mond vol voor een auto die 30.630 euro kost en door extra’s als oranje metallic lak, Pack Detectioin Camera, DS LED Vision technologie, zwarte 18-inch lichtmetalen wielen, aluminium pedalen, keyless entry & start en Mirrorscreen uiteindelijk 34.535 euro op moet brengen.

Stoer

De DS 4 Crossback heeft een sterke uitstraling dankzij het nieuwe front met zogenaamde ‘DS Wings’, die rechtstreeks geïnspireerd zijn op concept car Numéro 9 met een verticale grille met DS-logo. De zeshoekige vorm heeft een uniek, grafisch design. De chromen lijst om de grille wordt verlengd door twee verlichte ‘wings’ in de koplampen. Dat zijn nieuwe koplampen met, net als bij de DS 3 en DS 5, een nieuwe lichtsignatuur: DS LED Vision. De nieuwe verlichting met maar liefst 84 LED’s vormt de kern van de nieuwe identiteit van de DS-neus. De sierlijst onder het front is zwart bij de DS 4 Crossback. De Crossback is een stoere auto. Zo staat hij zichtbaar hoger op zijn wielen, heeft standaard dakrails, zwarte wielen, zwarte spoiler en zwarte de afwerking van de wielkasten. Hij heeft hierdoor een ‘urban crossover’ uitstraling. De portiergrepen achter zijn fraai weggewerkt (zie foto).

Goed zicht

Dankzij de extra hoge zit en de grote panoramische voorruit heb ik een voortreffelijk zicht op de weg. Staat de zon laag, dan kun je de zonneklep eerst een behoorlijk stuk naar beneden schuiven en vervolgens omklappen. Dankzij die panoramische voorruit hoef je niet onder de zonneklap door te kijken om een hoog hangend verkeerslicht te zien.

De Business waarmee ik op pad ben geweest heeft een zakelijke en iets minder exclusieve uitstraling. De deels stoffen, deels leren bekleding is fraai. Er zijn versies waarbij de bovenkant van het dashboard ook met leer is bekleed, maar niet de Business. Die heeft een vrij harde, kunststof oppervlakte en dat is jammer.

Het digitale instrumentenpaneel is uitstekend af te lezen en de ergonomie is dik in orde. Alle bedieningsknoppen zitten op logisch en goed bereikbare plekken. Voorin zit je prima. Op de achterbank is de ruimte beperkt (zie foto), zeker als de stoel in de achterste stand staat. De laadruimte varieert van 385 tot 1.021 liter.

THP

Van de vier beschikbare motoren kreeg ik de THP 165 toebedeeld. Deze vierci1inder turbobenzinemotor met start-/stopsysteem (S&S) levert 121 kW/165 pk en een maximum koppel van 240 Nm en dat al vanaf 1.400 toeren. Dus net boven het stationair toerental is er al heel veel trekkracht, dus de souplesse is fantastisch. Daar profiteert de zestraps automaat dan weer van. De combinatie motor en transmissie is bijna perfect. Zoals je ook niet te klagen hebt over de prestaties. Met de 18-inch wielen ligt de topsnelheid 4 km/uur lager dan met 17-inch wielen (211 km/uur). Voor de acceleratie maakt het niets uit (0-100 km/uur in 9,5 seconden). Het gemiddeld verbruik ligt wel weer een fractie hoger (5,6 tegen 5,5 l/100 km). Van die 1 op 17,9 blijft in de praktijk 1 op 13,8 over. Niet gek.

Modaal

De DS 4 Crossback heeft drie centimeter meer bodemvrijheid, dus het zwaartepunt ligt iets hoger. Daar merk je tijdens het rijden niet veel van. Van zijwind heeft de Crossback niet echt last en hij is op hoge snelheid ook koersvast. Wel is de afstelling van het onderstel – mede door de montage van de 18-inch wielen met platte banden – behoorlijk hard. Met name kleine oneffenheden worden goed gevoeld. Keerzijde is dat de Crossback wel weer een strakke wegligging heeft. Hij is in bochten pas laat licht onderstuurd en dat is door iets minder gas te geven weer te corrigeren. De besturing van de DS 4 en dus ook de Crossback is licht gewijzigd en is hierdoor net iets communicatiever. De besturing is licht en direct en geeft in de middenpositie voldoende feedback. De remmen stemmen je ook tevreden, net als de aanwezigheid van de nodige veiligheid(assistentie)systemen.

Conclusie

Met de DS 4 Crossback speelt Citroën handig in op de populariteit van SUV’s en crossovers. Dit segment is inmiddels het grootste in Europa. Terreinvaardig is hij niet echt, ondanks zijn iets grotere bodemvrijheid. Vierwielaandrijving is namelijk geen optie. Stoer is hij wel, maar de DS 4 Crossback Business mist de exclusiviteit dat DS als merk beoogt te brengen.