Eigenzinnig type
Toen DS losgekoppeld van Citroën en een zelfstandig automerk werd, ging het steeds meer haar eigen weg. Duidelijk is ook dat DS zich meer en meer gaat richten op het SUV-segment. Zo zijn de DS4 en DS5 inmiddels uit het programma verdwenen, is de DS7 Crossback gelanceerd en is het nu dus de beurt aan de DS 3 Crossback, een compacte SUV.
Dat is het segment waar de concurrentie moordend is, maar DS afficheert zich als een premiummerk en dus is de spoeling dunner. Daar kom ik zo op.
De DS 3 Crossback is en compacte SUV, die thuishoort in het B-segment. Hij is leverbaar met vijf verschillende motoren. Twee diesel- (uitsluitend leverbaar als Business-uitvoering) en drie benzinemotoren. Prijzen beginnen bij 30.190 euro voor de PureTech 100. Eind april is het orderboek geopend voor de elektrisch aangedreven E-Tense, die voor 43.190 euro aangeboden wordt. Levering start het tweede kwartaal 2020.
Ik heb echter gereden met de DS 3 Crossback PureTech 155 La Premiere. Noem het een zee compleet aangekleed introductiemodel voor een prijs van 46.990 euro. Daar zaten slechts drie opties op: DS Connect Nav DAB+ (300 euro), FOCAL HiFi systeem (800 euro) en DS Sensorial Drive (150 euro). Totaalprijs: 47.940 euro. Geen uitverkoopje dus.
Concurrenten
Maar maak niet de fout om de DS3 Crossback te vergelijken met bijvoorbeeld een Peugeot 2008, Opel Crossland X, Fiat 500X, Kia Stonic, Hyundai KONA, Nissan Juke, Renault Captur of een Seat Arona. Daar voelt DS zich te goed voor. Premium is het adagium, dus moeten we de concurrenten zoeken bij de Mini Countryman en Audi Q2.
Haaievin
Boven dit verhaal heb ik niet voor niets de kop ‘Eigenzinnig type’ gezet. Wat de DS 3 Crossback namelijk beslist niet is, is saai. Eerder extravagant, al ben ik mij er wel van bewust dat het design voor sommige meer behoudender mensen misschien iets te ver gaat. Het koetswerk kent een vrij druk lijnenspel en een ronduit opvallend front, waar van alles gebeurt (een forse matzwarte grille met honingraatrooster en verchroomde punten geflankeerd door ‘katachtige’ (Matrix LED VISUON) koplampen). De combinatie van de zwarte lak met het diamant rode dak is zeer smaakvol en tref je op sommige auto’s op het dak een haaievinnetje (antenne) aan, bij de DS 3 Crossback vind je die terug ter hoogte van de B-stijl op de flanken. Verder twee opvallende grote uitlaten links en rechts en fraaie 18-inch lichtmetalen wielen. Hier staat een auto die graag op wil vallen.
Uniek
Het interieur van de DS3 Crossback La Premiere is werkelijk uniek, maar ook hier geldt: het moet wel je smaak zijn, want het is wel een beetje blingbling. Ik vind het echt schitterend en dan vooral de fraaie, gewolkte leren bekleding die je niet alleen op stoelen, achterbank en deurpanelen, maar ook op het dashboard aantreft. Iets anders dat ook direct in het oog springt zijn de ruitvormige ventilatieroosters op het dashboard. Daar boven een goed afleesbaar kleurenscherm. Op de middenconsole bijzondere schakelaars en de horlogebandstructuur van de leren bekleding op stoelen en achterbank is buitengewoon fraai.
Maar er is ook een keerzijde aan het interieur van de DS 3 Crossback. Dat laat zich al raden als je naar de afmetingen kijkt. Deze Franse SUV is namelijk nog geen 4,12 meter lang en daardoor is de leefruimte op de achterbank erg beperkt. Ook de laadruimte is met 350 tot 1.050 liter niet overmatig groot.
Sportief
Van alle beschikbare motoren is de PureTech 155 de krachtigste en toch is het maar een 1,2-liter driecilinder. Uiteraard wel met turbo. Hij levert 115 kW/155 pk en 240 Nm bij slechts 1.750 toeren. Met de souplesse zit het dus wel goed, zoals de aan de motor gekoppelde 8-traps automaat ook heel goed presteert. Die is met o.a. flippers achter het stuur ook handmatig te bedienen. Ondanks dat het dus een wat cilinderinhoud betreft kleine motor is, is hij geen herrieschopper. De DS 3 Crossback is met 1.180 kilo dan ook geen zwaargewicht. Met een topsnelheid van 208 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 8,2 seconden is deze compacte SUV lekker sportief. En echt een grote drinker is hij ook niet. Van de beloofde 1 op 18,2 (geen WLTP) blijft 1 op 13,1 over.
Stug
Misschien heb ik een iets te nostalgische inslag, maar ik associeer Citroën en zeker ook DS nog steeds met een uitermate comfortabel rijgedrag. Alsof je op een vliegend tapijt over de weg zoeft. Dat was in het verleden zeker zo, maar ook de Citroën C5 Aircross, die ik een tijdje geleden heb gereden, manifesteerde zich als een feest der herkenning. Bij de DS 3 Crossback is dat wel anders. Voor deze compacte SUV gebruikt DS het nieuwe EMP-platform dat ook voor de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa wordt toegepast.
De DS 3 Crossback is zeker niet zweverig. Met name de schokdempers zijn aan de stugge kant. Kleine oneffenheden worden voelbaar doorgegeven en dat ligt niet alleen aan de grotere 18-inch wielen. Het is de afstelling van het onderstel dat eerder sportief dan comfortabel is. Daar vloeit overigens een uitstekende wegligging uit voort. De carrosserie helt maar weinig over in bochten, de rechtuit stabiliteit is uitstekend, hoge snelheden geen probleem en de besturing is communicatief, ook in de middenpositie. Dankzij het DS Sensorial Drive kun je verschillende rijmodi kiezen. In Sport reageert hij net nog even alerter.
Over de veiligheid hoef je niet in te zetten, net als over de remmen.
Conclusie
Met de 3 Crossback zet DS een gewaagd model in de markt. Hij breekt met de nodige conventies, ook de eigen. Het design is extravagant, het interieur van hoge kwaliteit en uniek. Hij is verrassend sportief, rijdt minder comfortabel dan je misschien zou verwachten en de PureTech 155 motor zorgt voor uitstekend prestaties. Als u echter op zoek bent naar een SUV met veel ruimte op de achterbank en in de achterbak, dan bent u bij de DS 3 Crossback niet aan het juiste adres.