Op de toppen van zijn kunnen
De Stelvio behoort, samen met de Gavia, tot de steilste, smalste en beruchtste bergpassen van Italië. In de Giro d’Italia hebben daar heel wat heroïsche gevechten plaatsgevonden. Dat Alfa Romeo de naam Stelvio voor haar eerste SUV kiest, mag symbolisch heten. Als geen ander volk hebben Italianen gevoel voor drama. Drama dat de Alfa Stelvio zeer beslist bespaard zal blijven, want daarvoor is deze SUV veel te goed.
Gezien het imago van Alfa Romeo mag je van deze SUV ook een sportief rijgedrag verwachten. Het doel is ambitieus: de meest sportieve SUV in het segment. Hij moet net zo sportief rijden als de Alfa Giulia, waarmee hij het platform deelt. Of dat gelukt is, zal in dit verhaal duidelijk worden. Wat helpt is dat ik, net voordat ik met dit verhaal begon, het bericht in mijn mailbox kreeg dat de Quadrifoglio (klavertje vier) aanstaande is. Die is uitgerust met een 2,9-liter V6 Biturbo met maar liefst 368 kW/500 pk en 600 Nm. Goed voor een top van 283 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 3,8 seconden.
Maar terug naar de testauto. Ik heb gereden met de Stelvio 2.0T First Edition. Die heeft een 2.0 liter turbobenzinemotor (206 kW/280 pk) standaard gekoppeld aan een 8-traps ZF automaat en vierwielaandrijving. Die kost 68.450 euro (all-in). De enige bijgeleverde optie is de rode parelmoerlak (Rosso Competizione) en dat kost 2.675 euro. Totaalprijs:71.125 euro. Dan heeft de Stelvio onder andere leren bekleding, een iets groter 8,8-inch scherm voor het infotainmentsysteem, 20-inch lichtmetalen wielen, houten inleg in interieur, aluminium sportpedalen, DAB-radio en premium audiosysteem met elf luidsprekers en achteruitrijcamera.
Overigens is er een Stelvio te koop vanaf 54.650 euro (2.2 JTD 110 kW/150 pk met achterwielaandrijving).
Concurrenten
Door de prijsstelling hoort de Stelvio thuis in het premium-segment. Heeft dus zeer geduchte tegenstand van onder andere de BMW X3, Jaguar F-Pace, Audi Q5, Mercedes GLC, Lexus NX, Volvo XC60, de nieuwe Range Rover Velar en niet te vergeten de Porsche Macan. Zeker kijkend naar die laatste, is het streven van Alfa Romeo om van de Stelvio de sportiefste SUV in zijn klasse te maken, heel ambitieus.
Lust voor het oog
De Stelvio is gebouwd op hetzelfde platform als de Giulia. Het is onmiskenbaar een Alfa Romeo. Daarvoor hoef je alleen maar naar de neus te kijken met zijn karakteristieke driehoekige grille, geflankeerd door smalle bi-xenon koplampen (standaard op First Edition). De ook op de First Edition standaard gemonteerde 20-inch wielen geven de Stelvio een extra krachtige uitstraling. Hij is tegelijkertijd elegant en stoer. Een lust voor het oog. Op de hoeken van de achterbumper aan iedere kant een flinke ronde uitlaat.
Klein
Laat ik voorop stellen dat het interieur van de Stelvio prachtig is en door het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen een premium uitstraling heeft. Overigens verschilt het interieur niet heel veel met dat van de Giulia. Maar zeker in vergelijking met de concurrenten is het display voor het infotainmentsysteem nogal smal, maar wel goed afleesbaar.
De stoelen geven, ondanks de leren bekleding, lekker veel steun, al zou ik voor mijn lange benen een iets langere zitting prefereren. Overigens hoeft de bestuurdersstoel ondanks mijn lengte van 1,90 meter, niet helemaal in de achterste stand, en dat scheelt beenruimte achterin. Die is dan ook redelijk. Alleen is de instap achterin niet al te best. De achterportieren zijn klein en de wielkast zit in de weg.
De laadruimte varieert van 525 tot 1.600 liter en is mooi afgewerkt. De rugleuning van de achterbank is heel eenvoudig neer te klappen door aan een hendel te trekken en de laadvloer is vlak.
De startknop van de Stelvio zit op het stuur, zoals bij Ferrari werd er met een knipoog bij gezegd.
Enorme flippers
Druk je op die startknop dan komt in mijn testauto een 2.0-liter turbobenzinemotor tot leven. Die is met 206 kW/280 pk de meest vermogende motor van dit moment. De Quadrifoglio is aangekondigd en heeft maar liefst 368 kW/510 pk (!). Maar daar komt natuurlijk een totaal ander prijskaartje aan te hangen. En met deze 2.0 turbo is helemaal niets mis. Het maximum koppel bedraagt namelijk 400 Nm bij 2.250 toeren en hij is dus heerlijk soepel. Bovendien vormt hij een perfecte combinatie met de 8-traps ZF automaat, die met enorme flippers achter het stuur ook handmatig te schakelen is. Met een topsnelheid van 230 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 5,7 seconden mag je deze Stelvio sportief noemen, net als het geluid dat uit de twee uitlaten komt. Dat de beloofde 1 op 14,3 niet gehaald werd, zal ongetwijfeld aan mijn rijstijl hebben gelegen. De Stelvio vraagt om sportief gereden te worden. Dus bleef er 1 op 10,3 over.
DNA
Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: Alfa belooft een sportieve auto en dat krijg je ook met de Stelvio. Je zit weliswaar hoger, maar dat mag de pret niet drukken. De wegligging is fantastisch, de afstelling van het onderstel, zoals je mag verwachten, aan de stugge kant, maar zonder oncomfortabel te zijn. De Stelvio stuurt als de beste met veel precisie en veel gevoel, de carrosserie helt in de bochten nauwelijks over en dankzij de standaard vierwielaandrijving heb je veel grip en van onderstuur is niet echt sprake.
Op de middenconsole zit een grote knop met daarop drie letters: d,n.a. Hiermee kun je het DNA van de Stelvio veranderen. Zet hem in D(ynamisch), de transmissie op handmatig en het feest kan beginnen. In N(ormaal) is de Stelvio net even comfortabeler en de A staat voor all weather en dan houdt hij meer rekening met wegomstandigheden.
De Stelvio heeft standaard diverse actieve veiligheidssystemen zoals een actieve noodreminstallatie en lane departure warning, plus een stel fantastische remmen. Door de grote wielen reageert de Stelvio wel wat heftiger op spoorvorming.
Conclusie
Belofte maakt schuld en Alfa Romeo heeft met de nieuwe Stelvio die schuld ingelost. Het is namelijk een lekker sportief rijdende SUV geworden met een uitstekend weg- en stuurgedrag. De 2.0-liter turbo doet wat je van hem verwacht. Prestaties bieden die bij een Alfa Romeo passen. Dat maakt zijn kansen om te slagen in het premium SUV-segment alleen maar groter.