Door Hans van Sunder op woensdag, 27-01-2016 in

Raar is deze nieuwe Opel GT Concept natuurlijk niet, maar wel een rariteit in de betekenis van bijzonder. Opel’s nieuwste studie naar een sportauto van de toekomst zal op de Autosalon van Genève (3 tot en met 13 maart) te bewonderen zijn.

De GT Concept springt in het oog door zijn pure, avantgardistische, bijna passionele vormen. Hier staat een sportieve atleet, zonder deurgrepen en buitenspiegels. Ook in technisch opzicht is de GT Concept puur met een achter de vooras geplaatste motor en achterwielaandrijving. Hij heeft het DNA van de vroegere Opel GT en de Monza.

De geschiedenis lijkt zich te herhalen. De GT Concept is op de keper beschouwd een verre nazaat van de Opel Experimental GT, de ranke en expressieve coupé met Kadett B-techniek, die in 1965 debuteerde op de IAA in Frankfurt.

De GT Concept kenmerkt zich onder meer door de opvallende horizontale rode signatuurlijn over de carrosserie. De rode voorbanden op velgen met een rolschaatsdesign verwijzen naar de Opel-motorfiets Motoclub 500, die in zijn tijd (1928) al even avant-gardistisch was met zijn rode banden. Verder zijn genoeg elementen van de vroegere Opel GT te ontdekken, zoals de lange motorkap, het ontbreken van een kofferdeksel en de centrale dubbele uitlaat.

Het innovatieve karakter van de Opel GT Concept tekent zich overduidelijk af bij de grote, elektrisch openende portieren met geïntegreerde ruiten. Ontgrendelen en openen gaat via touchpads, die geïntegreerd zijn in de rode signatuurlijn van het dak. Ook lange mensen stappen opvallend gemakkelijk in dankzij de slimme, gepatenteerde ophanging van de portieren. Bij het openen verdwijnt de voorzijde van het portier gedeeltelijk in de wielkast. Voor het volledig openen van de deuren in bijvoorbeeld een krappe parkeergarage, is dan minder ruimte nodig. In plaats van buitenspiegels bieden twee camera’s een goed en dodehoekvrij zicht naar achteren. De voorruit sluit aan op het panoramadak, om de inzittenden het gevoel te bieden van rijden in een auto met een geopend zogenoemd targa-dak.

Net als de Opel GT en de iconische Amerikaanse Corvette is de GT Concept voorzien van een zogenoemde ‘front-mid’ geplaatste motor die gemonteerd is achter de vooras. Dit om het zwaartepunt laag en centraal te leggen. Dat is ideaal voor een sportieve handling en optimale dynamiek in bochten. De 1,0-liter driecilinder turbomotor, is gebaseerd op dezelfde krachtbron die Opel al toepast in de ADAM, de Corsa en de Astra. Met dit verschil dat hij in de GT Concept 107 kW/145 pk en een maximum koppel van 205 Nm levert. Deze driecilinder drijft via een sequentiële zesversnellingsbak de achterwielen aan. Schakelen gaat met peddels achter het stuur en een mechanisch sperdifferentieel voor optimale tractie is standaard. De GT Concept weegt minder dan 1.000 kilo en mede hierdoor accelereert hij van 0 naar 100 km/uur binnen acht seconden en haalt een topsnelheid van 215 km/uur.

Een technisch hoogstandje zijn ook de koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers en ultramoderne driedimensionale projectietechnologie en Opel IntelliLux LED-matrixverlichting. Bij de Opel GT Concept is alweer een volgende generatie van dit intelligente verlichtingssysteem toegepast. Het driedimensionale design van de achterlichten maakt de lichtsignatuur compleet en zorgen ervoor dat de auto in het donker zonder meer opvalt.