Door Hans van Sunder op dinsdag, 17-03-2020 in

Puike Puma

Dat de markt van met name compacte crossovers/SUV’s booming is, hoef ik niemand meer uit te leggen. De fabrikanten buitelen over elkaar heen met nieuwe modellen. Niemand wil de boot missen. Ook Ford niet. Met de EcoSport heeft Ford de plank aardig misgeslagen. Die verkoopt lastig en wordt overvleugeld door de concurrenten. Die tijd is nu voorbij met de introductie van de nieuwe Ford Puma.

Wie iets van auto’s weet, zal zich misschien nog wel de vorige Puma herinneren. Dat was in een tijd – eind jaren ’90 van de vorige eeuw – dat we van de crossover/SUV nog geen weet hadden. Dat je alleen stoere terreinwagens met vierwielaandrijving met bijvoorbeeld vrijloopnaven kon kopen. De Puma van toen was een kleine coupé.

Nu dus een aantrekkelijk gelijnde crossover met een dynamisch uiterlijk met coupéachtige vormen. Als basis voor de Puma dient de Fiesta. Hij deelt ook hetzelfde platform, al is hij wel een half maatje groter.

Ford levert de Puma met twee varianten van de 1.0 EcoBoost benzinemotor met mild-hybrid techniek. De één levert 92 kW/125 pk en de ander 114 kW/155 pk. Met die laatste motor was de door mij gereden Puma ST-Line X First Edition uitgerust. Dit is de duurste versie met een prijs van 33.845 euro. Daar komt dan nog de Lucid Red metallic lak (1.000 euro) en het Winter Pack van 650 euro bij. Prijzen van de Puma beginnen bij 26.900 euro voor de Titanium met 92 kW/125 pk motor.

Concurrenten

De laatste paar maanden is het aanbod in het B-segment crossovers flink vernieuwd met onder andere de Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008 en de gefacelifte Toyota C-HR, nu ook met krachtige High Power Hybrid. En dan heb je ook nog de Citroën C3 Aircross, Honda HR-V, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Opel Mokka X, Seat Arona, Skoda Kamiq, Suzuki Vitara, Volkswagen T-Cross, plus uit eigen huis de eerder genoemde EcoSport, maar ook de Fiesta Active. Die zijn wel een stukje goedkoper.

Sprankelend

Dat de EcoSport geen groot succes is, heeft natuurlijk een reden. Laat ik het eufemistisch uitdrukken: hij ziet er niet bepaald sprankelend uit. Hij is hoog en smal. De Puma hoort thuis is hetzelfde segment, maar heeft heel andere dimensies. Is een decimeter langer dan de EcoSport, maar bovenal een stukje breder en vooral veel lager. De Puma ziet er juist wel sprankelend en dynamisch uit. Lijkt aan de achterzijde wel wat op de Nissan Juke. De daklijn loopt namelijk na de B-stijl behoorlijk af. De achterste zijruiten zijn, door de iets oplopende taillelijn, aan de kleine kant.
De standaard op de ST-Line X First Edition gemonteerde 18-inch lichtmetalen wielen maken hem nog net wat krachtiger.

Verrassingsbox

Overigens deelt de Puma niet alleen het platform met de Fiesta, maar ook een groot deel van het interieur. Dus ook hier een fors infotainmentsysteem naast het multifunctionele stuur. Wel nieuw is het digitale instrumentarium, dat vanaf de ST-Line standaard is. Het ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, maar is ook goed af te lezen. De ST-Line X First Edition is werkelijk van alle gemakken voorzien. Heeft deels leren bekleding, rode stiksels op stoelen, stuur en vloermatten, plus rode accenten rond de luchtroosters. Uit de prima B&O installatie kun je heerlijk genieten van de muziek en de bedieningsknoppen zijn overzichtelijk geclusterd.
De standaard sportstoelen bieden veel steun, maar de rugleuning is wat bol. Ook zou de zitting voor mensen zoals ik (1,90 meter) wat langer mogen. Hoewel de Puma een flink stuk langer is dan de Fiesta en ook een bijna decimeter langere wielbasis heeft, valt de ruimte op de achterbank tegen. Door de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin ook beperkt.
Daarentegen is de laadruimte door de ‘verrassingsbox’ – door Ford Megabox genaamd – opvallend groot met 456 liter. Til je de laadvloer op dan zie je een bak met een inhoud van maar liefst 80 liter. Daar kun je je vieze spullen in opbergen. Schoonmaken is een peulenschil. Even een natte doek er doorheen en als je de aftapplug verwijdert, loopt het vuile water zo weg. Wat een uitvinding! Maximaal heb je 1.161 liter laadvolume tot je beschikking, met dankzij de in hoogte verstelbare bagagevloer, ook een vlakke laadvloer.

Hulp

Beide aandrijflijnen hebben mild-hybrid technologie. Een geïntegreerde startmotor/dynamo (BISG) van 11,5 kW fungeert als elektrische hulpmotor. Hij ondersteunt de 1.0 EcoBoost. Die slaat remenergie op om die bij accelereren, gebruikmakend van de stroom die bij het remmen wordt opgewekt en opgeslagen in een 48 volt batterij, weer af te geven. Dat bespaart brandstof.
In de door mij gereden Puma levert de 1.0 EcoBoost driecilinder benzinemotor 114 kW/155 pk en 190 Nm. Deze is gekoppeld aan een prima schakelende zesversnellingsbak. Lekker korte en duidelijke schakelwegen. Vooral tijdens fel optrekken hoor je goed dat het om een driecilinder gaat. Storend wordt het nooit, het past wel bij het sportieve karakter van de Puma. Die haalt met deze motor een top van 200 km/uur en sprint in 9,0 seconden van 0 naar 100 km/uur.
Ford claimt een brandstofreductie van 9 procent dankzij het mild-hybrid systeem. Een slokop is de motor dan ook niet, ondanks een pittige rijstijl. Van de beloofde 1 op 17,9 (WLTP met 18-inch wielen) blijft 1 op 14,3 over.

Feestje

Ik heb Ford hoog zitten als het om goede rijeigenschappen gaat en de nieuwe Puma stelt mij daarin niet teleur. Sterker nog: het is echt een feestje om in deze dynamische crossover te rijden. Hij stuurt messcherp, helt ondanks zijn hogere opbouw nauwelijks over in bochten, is maar licht onderstuurd en van zijwindgevoeligheid heeft hij nog nooit gehoord. Heerlijk.
Wat ook fijn is, is dat je de auto afhankelijk van je humeur met behulp van Drive Mode kunt rijden in de modi Normal, Eco, Sport, Slippery en Trail. Dus ondanks dat de Puma gewoon voorwielaandrijving heeft, is hij ook in (niet al te lastig) terrein te rijden. Bij de afstelling van het onderstel is een uitstekende modus gevonden tussen rijcomfort en sportieve aspiraties.
En de veiligheidsuitrusting, zeker van de door mij gereden ST-Line X First Edition is voor een auto uit deze klasse, ongekend.

Conclusie

Ford heeft zich met de Puma echt gerevancheerd voor de begrijpelijk minder populaire EcoSport. Hij heeft alles in zich om een succes te worden, ondanks dat hij zeker niet voor weggeefprijzen de deur uitgaat. Hij ziet er goed uit, rijdt geweldig en is, zeker dankzij die MegaBox, ook nog praktisch, ondanks dat de ruimte op de achterbank beperkt is.