X-factor?
Vorig jaar april heb ik de nieuwe Mazda3 aan een test onderworpen. Een auto die (niet alleen) opvalt door zijn opvallende design en ik dus onder de kop ‘Aandachttrekker’ recenseerde. Negen maanden later ben ik weer in de Mazda3 gestapt. Nu om te gaan rijden met een versie met de revolutionaire SkyActiv-X motor.
Die heeft Mazda’s Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie. In begrijpelijke taal: deze benzinemotor combineert de vonkontsteking van een benzinemotor met de compressieontsteking van een diesel. Een unicum in de autowereld. Hij levert veel vermogen en Mazda claimt dat hij zo zuinig is als een diesel. Dat bij lage toeren het verbruik tot wel 30 procent lager is. Dat levert voor de variant met handbak een A-label op. Voor de automaat is dat B of C. Of de motor in de dagelijkse praktijk daadwerkelijk zo zuinig is, zal in dit verhaal duidelijk worden.
Van de Mazda3 zijn zowel de Hatchback (mijn testauto) als de Sedan met Skyactiv-X motor leverbaar. Ook de CX-30 is dat. Daarnaast kan er uit een handgeschakelde of een automatische transmissie gekozen worden. Omdat de SkyActiv-X motor minder CO2 uitstoot, is de BPM lager. Het prijsverschil tussen de SkyActiv-G en de -X bedraagt maar 1.100 euro. Voor de door mij gereden compleet uitgeruste Luxury automaat (+ 2.500 euro) moet 36.740 euro worden betaald. De prachtige Soul Red Crystal metallic lak kost 1.150 euro extra.
Concurrenten
Tijdens de eerste test constateerde ik al dat de Mazda3 flink aan de maat en groter is dan bijna al zijn concurrenten. Die concurrenten zijn: de Citroën C4, Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i40, Kia Ceed, Nissan Pulsar, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon. Skoda Rapid Spaceback, Subaru Impreza, Toyota Corolla en Volkswagen Golf.
Opvallend
Ondanks dat de nieuwe Mazda3 nu al weer een tijdje op de markt is, blijft hij een opvallende verschijning. Hij heeft een vrij lange neus en een ver naar achteren geplaatste cabine.
De dynamiek spat ervan af en dankzij zijn lage karakteristieke grille is hij uit duizenden als een Mazda te herkennen. Ook al omdat de LED-koplampen op als dichtgeknepen ogen van een kat lijken. Naar achteren toe loopt de taillelijn iets op, maar de daklijn juist iets naar beneden. Maar de C-stijl is wel erg fors en zorgt voor een flinke dode hoek. Boven de bijna bolle achterzijde hangt een dakspoiler en verder twee ronde uitlaten, LED-achterlichten en een zwarte bumper. Dat het om de SkyActiv-X gaat valt te lezen op de achterklep.
Prachtig
Het beperkte zicht schuin naar achteren (forse dode hoek), wordt deels gecompenseerd door de achteruitrijcamera heeft, die ook prettig is omdat de achterruit, waar een spoiler boven hangt, niet al te groot is.
Het interieur van de Luxury ziet er zeer verzorgd uit. Met fraaie, zacht aanvoelende materialen en veel luxe. De afwerking staat op een kwalitatief hoog niveau met standaard zwartleren bekleding. De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel biedt ruim voldoende steun, maar zoals ik al in de eerder door mij gereden 3 constateerde, mag de zitting voor mijn lange benen wel iets langer. Je zit ook sportief laag. Ook handig is het head-up display. Het beeldscherm van het Mazda Connect multimediasysteem is langgerekt en niet te hoog.
Op de achterbank is, zeker als de stoelen in de achterste stand staan, beperkte beenruimte. Bovendien is de hoofdruimte ook al niet over bemeten. Wie langer is dan 1,80 meter ziet met zijn of haar kruin tegen het dak. De laadruimte bedraagt 327 liter (maximaal 1.019 liter) en is kleiner dan van de meeste concurrenten.
X-factor?
De focus bij deze test ligt vooral op de nieuwe SkyActiv-X motor. De techniek is revolutionair en de beloften scheppen hoge verwachtingen. Daar moet ik direct een kanttekening bij plaatsen. Ik was toentertijd in de 3 erg gecharmeerd van de handbak. Die schakelde subliem. Van de automaat in de SkyActiv-X nu ben ik minder te spreken. Die maakt de motor wat futloos. Jammer, want hij heeft met 132 kW/180 pk voldoende vermogen. Ook het koppel van 224 Nm mag er zijn, al is dat minder hoog dan van de diesel (270 Nm) en niet extreem veel meer dan van de SkyActiv-G motor (213 Nm). Het is echter vooral de trekkracht bij lage toeren dat imponeert. Daar voelt de X echt aan als een diesel. Hij klinkt niet zo, maar is bij hoge toeren wel wat rauw. Ook de prestaties zijn dik in orde met een top van 216 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 8,6 seconden.
En dan de consumptie. Daar heeft de automaat ook een negatieve invloed op. Zit de X met handbak op een gemiddeld van 1 op 22,7 (WLTP). Bij de automaat is dat opgelopen naar 1 op 18,9. Even ter vergelijking: de SkyActiv-G met automaat verstookt 1 op 18,2. Niet eens zo veel minder, maar de prestaties van de X zijn wel aanzienlijk beter. In de praktijk bleef er 1 op 16,2 van over.
Ook de Skyactiv-X is standaard voorzien van een zogenaamde ‘mild-hybrid’ techniek. Dat ondersteunt de motor bij accelereren en wint remenergie terug.
Identiek
De rijeigenschappen van de Mazda3 SkyActiv-X zijn identiek aan die van die met de G. De multilink achterwielophanging is vervangen door een torsie-as. Dat heeft geen negatieve gevolgen voor het rijgedrag. De Mazda3 is een heerlijke auto om mee te sturen. Die besturing is direct en geeft genoeg feedback in de middenpositie. De afstelling van het onderstel is aan de sportieve kant, lees stug. Maar ook weer niet zo hard, dat het rijcomfort er teveel eronder lijdt. Bovendien voelt de Mazda3 op hoge snelheid solide en betrouwbaar aan, vertoont in bochten een goed te corrigeren onderstuur en beschikt over een stel uitstekende remmen.
Het standaard veiligheidspakket is ook nu zeer uitgebreid.
Conclusie
Heeft de Mazda3 met de nieuwe SkyActiv-X motor ook de X-factor? Ik hink een beetje op twee gedachten. Dat heeft te maken met de automaat. Die weet mij niet te bekoren, terwijl ik van diverse collega’s heb begrepen, dat de combinatie met de zeer fijn schakelende zesbak veel beter uit de verf komt en ook nog eens aanzienlijk zuiniger is. Het valt echter wel zeer te prijzen dat Mazda het heeft aangedurfd om een dergelijke revolutionaire motor te ontwikkelen. Dat verdient alle lof. De X-motor levert uitstekende en betere prestaties dan de G en is slechts 1.100 euro duurder.