Mooie mix
Om maar zo goed mogelijk te profiteren van de populariteit van de SUV en crossover duiken autoproducten in de kleinste niches. Neem Mazda. Die heeft de CX-3 en grotere broer CX-5 in het programma. Die twee verschillen in maat niet eens zo heel veel van elkaar, maar toch vond het Japanse merk een klein gaatje voor de CX-30.
Die zou, als je logisch nadenkt, natuurlijk gewoon CX-4 moeten heten, maar die rijdt al rond in China en dat zou dus alleen maar onduidelijkheid opleveren. Ik vind de typeaanduiding wel te verdedigen, want de CX-30 is, nog meer dan de CX-3 en CX-5, een echte crossover. Een kruising tussen een SUV en een stationwagon.
Helaas was de nieuwe, revolutionaire SkyActiv-X motor nog niet beschikbaar, dus heb ik de CX-30 Comfort gereden met de SkyActiv-G benzinemotor in combinatie met de 6-traps automaat. Overigens ook geen straf. Die staat in de prijslijst voor 33.740 euro. Voor de schitterende Soul Red Crystal metallic lak moet 1.150 euro extra betaald worden. De smaakvolle leren bekleding gecombineerd met elektrisch verstelbare bestuurderstoel vergt een extra investering van 1.950 euro en de optionele Bose geluidsinstallatie kost 750 euro. Er is overigens al een CX-30 te koop voor net iets minder dan 30 mille (29.990 euro voor de SkyActiv-G met handbak).
Concurrenten
Binnen het SUV-segment zie je zo onderhand een duidelijker onderverdeling tussen SUV en crossover. Die laatste groep is dynamischer van design. Kijk maar naar een van de concurrenten van de CX-30: de nieuwe Kia ProCeed. Die ziet er sportiever uit dan de Sportage. Ook de nieuwe Nissan Juke en Toyota C-HR horen in dit rijtje thuis.
Dat neemt niet weg dat de zeg ’traditionele’ SUV’s in deze klasse buitenspel staan. En dan wordt de groep veel groter met de zeer succesvolle Peugeot 3008, maar ook de Opel GrandlandX, Renault Kadjar, Volkswagen T-ROC, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Seat Ateca, Skoda Karoq en Subaru XV. Genoeg te kiezen dus.
Dynamische lijnen
Gespoten in de prachtige rode metallic lakkleur komen de dynamische lijnen van de CX-30 buitengewoon goed uit. Net als de Mazda3 is deze crossover een ‘nekkendraaier’. Wat maatvoering betreft past hij precies tussen de CX-3 en CX-5 in. Hij ziet eruit als een stationcar, maar dan wat hoger op de ‘poten’. Is aan de ene kant door zijn zwarte wielkastverbreders en dorpels lekker stoer, maar ook sportief. Zo loopt de daklijn na de B-stijl licht af en eindigt in een bevallige derrière. De achterruit is klein en daarboven hangt nog eens een flinke glimmend zwarte dakspoiler. Links en rechts op de hoeken ronde uitlaten en de grille is onmiskenbaar Mazda.
Chique uitstraling
De Comfort is niet eens de meeste complete uitvoering, maar toch komt het interieur bijna premium over, zo fraai zijn de gebruikte materialen. Dit is mede te danken aan het optionele leerpakket, dat voor een extra chique uitstraling zorgt. De zittingen van geperforeerd leer en de bovenkant van het dashboard, middenarmsteun en deurpanelen in kunstleer hebben een contrasterende donkerbruine kleur. Het kleurenscherm op het dashboard is lang en smal, maar is geen touchscreen. Het instrumentarium is duidelijk afleesbaar, de bedieningsorganen zitten op logische en goed bereikbare plekken en de CX-30 is van alle comfort voorzien.
Hij is bijna 4,40 meter en daarmee twaalf centimeter groter dan de CX-3 en ook de wielbasis is langer (+ 8,5 cm ofwel 2,655 meter). Toch is de beenruimte op de achterbank, zeker als de stoelen in de achterste stand staan, niet erg ruim bemeten. Daarentegen is de laadruimte van de CX-30 wel behoorlijk groter dan van de CX-3 (460-1.406 liter tegen 350-1.260 liter) en dat scheelt een slok op een borrel.
Mild-Hybrid
Zoals Mazda dat ook al deed met de Wankel/rotatiemotor, kiest het zijn eigen weg waar het om motoren gaat. Van downsizen moet het Japanse merk niet veel hebben. De nieuwe SkyActiv-X is een unieke motor, maar de al langer bestaande SkyActiv-G is ook een buitenbeentje. Het is de benzinemotor met de hoogste compressie. Maar hij heeft ook cilinderuitschakeling en een zogenaamd mild-hybrid systeem. Alles om hem maar zo efficiënt mogelijk te maken.
De SkyActiv-G in de CX-30 heeft een inhoud van 2.0-liter en is turboloos, Hij levert 90 kW/122 pk en een maximumkoppel van 213 Nm. Dit overigens pas bij 4.000 toeren, dus je moet de motor wel op toeren houden, al valt de trekkracht bij lage toeren ook weer niet echt tegen. Hij is bovendien mooi stil en levert met een top van 186 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 11,2 seconden vlotte prestaties. Bovendien is de 6-traps automaat een fijne bak.
Dankzij het mild-hybridesysteem en de cilinderuitschakeling als de motor niet op vol vermogen hoeft te draaien, blijft de consumptie mooi binnen de perken. Volgens de NEDC-methode verstookt de moto gemiddeld 1 op 18,2. Met 1 op 14,1 valt het praktijkverbruik niet tegen.
Scherp
Het design van de CX-30 is dynamisch en dat zijn de rijeigenschappen ook. Hoewel hij natuurlijk hoger is dan een hatchback, heb je niet echt het gevoel dat je hoog ‘op de bok’ zit. De zitpositie is vrij laag, maar de instap lekker hoog. Het zicht schuin naar achterin is, in tegenstelling tot bij de Mazda3, prima.
Sturen doet de CX-30 lekker scherp, ook in de middenpositie. Je voelt heel goed aan wat de auto doet. Hij helt een maar klein beetje over in bochten en is daar licht onderstuurd. Bovendien is de afstelling van het onderstel sportief en dus vrij stevig. Dat merk je vooral bij kleine oneffenheden.
De veiligheidsuitrusting (actief en passief) is dik in orde en dat geldt ook voor de remmen.
Conclusie
Met de CX-30 heeft Mazda een mooie mix gevonden tussen de sterke punten van een hatchback/stationcar en een SUV. Het is een heerlijke rijdersauto met een scherpe besturing, sportieve wegligging en een prima motor. Ook is hij praktisch, al is de ruimte op de achterbank beperkt. Met de 132 kW/180 pk sterke SkyActiv-X motor is hij nog interessanter.