Hoogvlieger
Dat de stationcar in de vergetelheid geraakt als gevolg van de steeds populairder wordende SUV of zo u wilt de crossover, vind ik onterecht . SUV’s en crossovers hebben eigenlijk als enig voordeel dat je hoger zit en de instap dus eenvoudiger is. Dat is tegenwoordig niet alleen voor oudere mensen kennelijk een pre. Maar na het rijden met de nieuwe Peugeot 508 SW wil ik toch echt een lans breken voor de stationcar.
Deze Franse stationwagon is niet alleen een lekkere ruime auto met veel bagageruimte, maar hij ziet er ook nog eens geweldig uit. Tel daar een prettige en vooral heel zuinige dieselmotor en comfortabele rijeigenschappen bij op en de nieuwe 508 SW is een echte hoogvlieger. Vandaar dat ik hem ook gefotografeerd heb bij de springschans in Tschagguns in Montafon (Oostenrijk).
Ik hoef u niet uit te leggen dat mensen voor een stationcar kiezen vanwege de flinke laadruimte. Aan die grote laadbak is de laatste jaren flink geknibbeld, omdat de SW er ook lekker dynamisch uit moest zien. Het design van de 508 SW is – maar dat is mijn persoonlijke mening, al heb ik niet veel mensen ontmoet die het met mij oneens waren – zeer geslaagd. Daar kom ik straks op terug.
Eerst maar eens de prijzen. Voor minder dan 40 mille is de 508 SW niet te koop (vanaf 40.670 euro). Ik heb gereden met de 508 SW Blue Lease Allure BlueHDi met 8-traps automaat. Die kost 45.020 euro, maar door de fraaie witte parelmoer lak (950 euro), het Audio & Navigatie (1700 euro) en Pack City 3 (1.100 euro) komt de totaalprijs uit op 47.770 euro. Veel mis je niet in deze versie, maar een glazen dak (een optie waar Peugeot naam mee heeft gemaakt) zou wel leuk geweest zijn. Dan had ik nog meer kunnen genieten van de bergen.
Concurrenten
Hoewel de stationcar minder populair is dan vroeger, is de keuze in het D-segment toch best wel groot. Belangrijke concurrenten zijn de Renault Talisman Estate, de Opel Insignia Sports Tourer, de Ford Mondeo Wagon, Volkswagen Passat Variant, Hyundai i40 Wagon, Mazda6 Sportbreak en Skoda Superb Combi.
Schitterend
Van welke kant je de 508 SW ook bekijkt, hij ziet er schitterend uit. Is dynamisch van lijn, maar heeft toch ook een zekere elegante chic. De markante neus met zijn opvallende dagrijverlichting en smalle, diepliggende koplampen, waar de carrosserie als een wenkbrauw boven hangt, kennen we natuurlijk al van de 508 Berline. Van opzij valt het langgerekte profiel op, waarbij naar achteren toe de daklijn iets afloopt. De achterkant met zijn bijzondere achterlichten, die je vriendelijk knipperend begroeten als je de deuren ontsluit, is heel strak en dynamisch. Het complete plaatje klopt bij de 508 SW. Dit is een auto waarin je graag gezien wordt.
Kwaliteit
Maar de grote vraag blijf of je het design wel voldoende binnenruimte over laat. Het antwoord is volmondig ja. Voorin zit je als een vorst. Lekker sportief laag in prima stoelen, waarvan de zitting te verlengen is, waardoor ook ik met mijn 1,90 meter voldoende steun van mijn bovenbenen ervaar. Daardoor kun je het zonder problemen lang uithouden op deze stoelen. Ook achterin is de leefruimte heel behoorlijk en is zelfs achter mij goed te zitten. En dan de bagageruimte. Die is maximaal 1.780 liter en daarmee scoort de 508 SW ten opzichte van de meeste van zijn concurrenten heel goed. Staat de rugleuning van de achterbank gewoon rechtop, dan is de laadruimte nog altijd 530 liter.
Het interieur heeft bovendien een premium afwerking met fraaie, hoogwaardige materialen en een prachtig dashboard, dat uniek is in deze klasse met een flink kleurenaanraakscherm midden op het dashboard met daaronder de inmiddels bekende pianotoetsen voor bediening. Ook heeft de 508 SW de zogenaamde i-Cockpit, dus heeft een klein stuurwiel. Die is echter net te klein, naar mijn mening. Niet echt handig is de plek waar je je telefoon op kunt bergen. Dat vakje zit onder de ‘zwevende’ middenconsole en is moeilijk bereikbaar.
Superzuinig
Onder de motorkap van de door mij gereden 508 SW lag de 1.5-liter BlueHDi 130 dieselmotor gekoppeld aan een 8-traps automaat. Die motor is goed voor 96 kW/130 pk en een maximum koppel van 300 Nm bij 1.750 toeren. Daarmee kan de 508 SW, ook met volle bepakking, prima uit de voeten. Hij moet in de Oostenrijkse bergen op steile klimmetjes iets harder werken, maar hij heeft dan nog steeds pit genoeg en is heerlijk soepel. Als je het gaspedaal dieper intrapt, hoor je de diesel wel. Nooit storend overigens.
Met een top van 210 km/uur kun je lekker meeblazen op de Duitse Autobahn, maar het is daar inmiddels zo druk en er zijn nog maar weinig stukken waar je onbeperkt hard mag, dat ik de topsnelheid niet getest heb. De sprint van 0 naar 100 km/uur vergt 10,1 seconden en de 8-traps automaat functioneert uitstekend.
Je hoeft niet eens heel erg je best te doen om 1.000 kilometer op één tank (55 liter) te rijden. Op de heenweg naar Oostenrijk verbruikte de 508 SW 1 op 19,8, in de bergen 1 op 16,2 en op de terugweg 1 op maar liefst 22,4 (!).
Comfort
Je kunt de 508 SW is verschillende rijmodi zetten: Sport, Eco, Comfort, Normaal en handmatig. Je merkt duidelijk de verschillend. Maar over het algemeen laat de 508 SW zich kennen als een comfortabele reiswagen. Op hoge snelheid, en dan heb ik het rond de 180 km/uur, voelt hij nog zeer solide en betrouwbaar aan. Op bochtige bergweggetjes kan hij ook best uit de voeten, maar super dynamisch is hij niet. Wel licht onderstuurd, maar dat is geen probleem. De afstelling van het onderstel is dus doorgaans comfortabel. De besturing, ook in de middenpositie, is communicatief en de remmen zijn dik in orde.
Op veiligheidsgebied heb je ook niet te klagen met standaard een noodstopsysteem, rijstrook-assistent, verkeersbordherkenning, grootlicht-assistent, dodehoekbewaking en vermoeidheidsherkenning.
Conclusie
In de inleiding van dit verhaal, gaf ik al aan een lans te willen breken voor de stationcar in het algemeen en de Peugeot 508 SW in het bijzonder. Het is in alle opzichten een geslaagde auto. Hij ziet er heel fraai uit, is praktisch met veel ruimte voor inzittenden en bagage, rijdt heerlijk en bovendien is de BlueHDi dieselmotor een zuinigheidswonder. Goed voor de portemonnee en het milieu.