Best of both worlds
Na vijf jaar werd het tijd voor een update van de Jeep Renegade. Aan de carrosserie en het interieur zijn wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Het grote nieuws vinden we onder de motorkap. Daar liggen nieuwe, kleinere MultiAir III benzinemotoren. Die zijn krachtiger en zuiniger, zoals de driecilinder 1.0-liter. Waar is de tijd gebleven dat in een Amerikaanse auto een dikke, benzine slurpende V8 lag?
Nu zien we bij Jeep wel vaker dat het merk leunt op de techniek van Fiat. Sterker nog. De Jeep Renegade wordt naast de Fiat 500X gebouwd in Italië en wel in Melfi ten zuidoosten van Napels. Renegade en 500X zijn dan ook erg verwant aan elkaar. Beide horen ook thuis in het B-segment SUV.
Ik heb gereden met de Renegade met de kleine 1.0-liter driecilinder. Die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak (ook al iets wat Amerikanen niet echt kennen, want die rijden allemaal, een paar uitzonderingen daargelaten, in een automaat). Veel Amerikaans zit er dan ook niet meer aan de Renegade. Maar hoe klein hij ook mag zijn, hij lijkt wel echt op een Jeep.
Goed, terug naar mijn testauto. Dat was de Renegade 1.0 GSE T FWD (voorwielaandrijving) H6 (120) Limited, zoals hij volmondig heet. In standaarduitvoering kost hij 27.605 euro. Met onder andere metallic lak (895 euro), Function Pack (595 euro), Winter Pack (650 euro), Visibility Pack (495 euro), 18-inch lichtmetalen wielen (1.190 euro). Lendensteun (95 euro), achteruitrijcamera (292 euro) en Blind Spot Detection (295 euro) komt de prijs uit op 32.115 euro. Inclusief rijklaar maken is dat exact 33.000 euro. Prijzen beginnen bij 26.240 euro (1.0 Longitude).
Concurrenten
Zoals eerder gememoreerd is de Renegade een B-segment SUV. Familielid Fiat 500X is zijn meest directe concurrent, maar daar blijft het niet bij, want in deze klasse vinden we ook de Citroën C3 Aircross, zeer betaalbare Dacia Duster, Ford Ecosport, Honda HR-V, Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda CX-3, de wat grotere Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Crossland XZ en Mokka X, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Skoda Karoq, Toyota CH-R en de Volkswagen T-ROC.
Hoekig
De facelift van de Jeep Renegade beperkt zich tot een nieuwe, maar nog wel iconische grille met zeven sleuven met daarin opgenomen LED-koplampen. Verder is de voorbumper aangepast en zien we achter licht gewijzigde achterlichten, die nog wel dat duidelijk herkenbare X-profiel hebben. Zijn hoekige koets behield de Renegade en hij is daardoor nog steeds lekker stoer. Daar werken de forse 18-inch lichtmetalen wielen in de bijna vierkante wielkasten ook aan mee. Hij vertoont nu ook enige verwantschap met de nieuwe Wrangler.
UConnect
Geen ingrijpende wijzigingen in het interieur. Wel is de Renegade nu uitgerust met een UconnectTM-infotainmentsysteem van de vierde generatie. In de Limited heeft het touchscreen een grootte van 8,4 inch. Het is dus lekker duidelijk afleesbaar. Verder een nieuwe middenconsole met een ingebouwde smartphone-houder, nieuwe bekerhouders en extra bergruimtes, waaronder een vak voor een tablet of iPad mini. De extra USB-poort zit op een andere plek.
Met zijn lengte van nog geen 4,24 meter en wielbasis van 2,57 meter is de Renegade een compacte SUV en dat merk je vooral op de achterbank, waar de beenruimte, zeker als de stoelen in de achterste stand staan, beperkt is. Over de vraag of er genoeg hoofdruimte is, hoef je je geen zorgen te maken. Voorin zit je uitstekend in lekker veel steun gevende stoelen, al is de rugleuning wel wat vlak. De afwerking is fraai, al kom je hier en daar nog wel wat kunststof tegen. De laadruimte varieert van 351 tot 1.297 liter. Daar is niets aan veranderd.
Turbo
Een gevleugelde uitspraak in Amerika, althans in het verleden, was: ”There is no substitute for cubic inches.” Ofwel: er is geen vervanger voor cilinderinhoud. Die tijd is voorbij. Ook Jeep moet downsizen, zeker de Renegade, die in Europa wordt gebouwd. Het gaat daarbij wel vrij ver, want een driecilinder met slechts 1.0-liter inhoud is vrij extreem. Dankzij een turbo is deze motor best wel sterk met een vermogen van 88 kW/120 pk en 190 Nm bij slechts 1.750 toeren. Er is niets mis met deze motor. Je hoort alleen bij fel optrekken en hoge toeren dat hij drie cilinders heeft, maar het is nooit storend. Bovendien zijn de prestaties met en top van 185 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 11,2 seconden prima. De motor is lekker soepel en vormt een prima combinatie met de handgeschakelde zesbak. Die schakelt fijn en duidelijk.
Volgens Jeep (of moeten we zeggen Fiat) is de 1.0 tot twintig procent zuiniger dan de 1,6-liter viercilinder die hij vervangt. Een grote drinker is hij zeker niet, al hangt dat wel sterk af van de rijstijl. Trap je de Renegade op zijn staart, dan lust de motor wel een slokje. Gemiddeld verbruikte tijdens de testperiode 1 op 13,3.
Solide
De door gereden Renegade heeft voorwielaandrijving. Hij maakt daarmee een solide indruk. Hij voelt veilig en betrouwbaar aan en ondanks zijn hoge en hoekige opbouw is hij niet overmatig zijwindgevoelig. In bochten helt de carrosserie gelukkig weinig over, maar daar is hij wel licht onderstuurd. Dat is simpel te corrigeren door iets minder gas te geven. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans gevonden tussen comfort en veilig rijgedrag. Zoals de remmen ook uitstekend functioneren. Bovendien is de vernieuwde Renegade veiliger dankzij standaard Lane Departure Warning-Plus actieve rijbaanbewaking en intelligente snelheidsassistentie met verkeersbordherkenning . Ook is de Limited standaard voorzien van het nieuwste waarschuwingssysteem voor een botsing op een voor- of tegenligger, compleet met actieve noodstopassistentie.
Conclusie
Wat betreft uiterlijk is de Renegade een echte Jeep. Kijk je naar de techniek, dan neemt hij daar wel wat afstand van. Zo heeft mijn testauto geen vierwielaandrijving en een kleine driecilinder turbomotor. Met die motor is niets mis. Zoals met de Renegade in het algemeen ook niets mis is. Hij vertegenwoordigt, zoals de Amerikanen zeggen: Best of both worlds.