Elegant verpakte ruimte
Om het maar even op zijn ‘janboerenfluitjes’ te zeggen: de nieuwe Volvo V60 is een chique bak. Dan verwacht je een automaat als transmissie, toch? Ik vond het dus vreemd dat de V60 D3, waarmee ik op pad ben geweest, geen automaat had. De instapdiesel is een van de weinige versies van deze Zweedse stationcar met handbak en die is zo’n beetje de enige dissonant.
Dan is de keuze dus snel gemaakt. Voor 2.000 euro is de D3 te leveren met een geavanceerde 8-traps Geartronic automaat. Die draagt niet alleen bij aan het verhogen van het rijplezier, maar past ook veel beter bij het premiumkarakter van de V60. Want laat daar geen misverstand over bestaan, de V60 is een fantastische stationcar in de beste traditie van Volvo.
Het Zweedse merk, nu in handen van het Chinese Geely, en de stationwagon vormen een decennialange successtory. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik een fan ben van de vroegere 850 Estate en later de V70. Of de V60 ook in dit rijtje opgenomen zal worden, leest u verderop in dit verhaal.
Maar eerst de prijzen. De V60 is leverbaar voor een bedrag vanaf 43.995 euro. Voor dat geld kunt u kiezen uit een T5 Geartronic Momentum met 184 kW/250 pk sterke benzinemotor of voor de D3 met 110 kW/150 pk diesel met handgeschakelde zesversnellingsbak. Ik heb gereden met de D3 Momentum 46.495 euro. Maar met vier Lines (Business Pack Connect Plus, Intellisafe Pro, Luxury en Scandinavian/Audio) plus meer dan een tiental andere opties kwam de prijs uit op 69.297 euro. Voor die bijna 25 mille aan accessoires kun je een heel leuke andere middenklasser kopen.
Concurrenten
Ik durf de stelling wel aan dat Volvo is toegetreden tot het premium segment. Ook deze V60 bevestigt dit. Dat gezegd of beter gezegd geschreven hebbende volgt de conclusie dat het aantal concurrenten beperkt is tot de ‘usual suspects’ zijnde de Audi A4 Avant, BMW 3 Serie Touring en Mercedes C-Klasse Estate. Ook een luxe aangeklede Volkswagen Passat Variant en een dito Peugeot 508 SW, die begin 2019 in ons land op de markt komt, komen prijstechnisch gezien in de buurt.
Eleganter en chiquer
Ook de V60 is geen traditionele Volvo meer in die zin dat hij hoekig en stoer is. Hij oogt veel eleganter en chiquer. Misschien dat de fanatieke Volvo-adept het design te ver vindt gaan, maar tijden veranderen nu eenmaal. De V60 heeft veel designelementen gemeen met de slechts 17,5 centimeter langere V90. Vooral de achterkant is vrijwel identiek. De iets aflopende daklijn maakt de V60 lekker dynamisch en aan de voorzijde is hij door de karakteristieke rechtopstaande grille (iets smaller dan bij de V90) goed als Volvo te herkennen. Waar je de V60 het simpelst herkent zijn de koplampen, waarvan de dagrijlichten buiten de koplampen naar binnen lopen.
Riante ruimte
De stationcars van Volvo zijn altijd populair geweest omdat ze heel veel binnenruimte bieden. Met de komst van de V90 is de nieuwe V60 niet alleen de vervanger van de vorige V60, maar ook de V70. Hij is vijf centimeter korter dan die V70, maar de wielbasis is juist weer een halve decimeter langer. Dat dit gunstige effecten voor de binnenruimte heeft, laat zich raden. Voorin zit je als een vorst in uitstekende en veel steun biedende, maar ook zeer comfortabele stoelen. Ook achterin is de ruimte riant, misschien zelfs wel beter dan in de V70. Alleen als het om laadruimte gaat, wordt er ingeleverd ten opzichte van de V70 (575-1.600 liter), maar de 529 tot 1.439 liter bij neergeklapte achterbank is nog steeds royaal en groter dan van de vorige V60.
Bovendien ziet het interieur, zeker van de door mij gereden versie, er schitterend uit met fraaie houten afwerking van delen van het dashboard en middenconsole, plus Moritz bekleding in (besmettelijk) wit leer. Het interieur is van Scandinavisch design, dus strak en modern en met een minimum aan bedieningsknoppen. Op het met leer beklede stuur de nodige bedieningsfuncties en het kleurenaanraakscherm zit op de juiste plaats en is uitstekend af te lezen.
Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar van het interieur gaat een zekere rust uit. Je voelt je zeer op je gemak in de V60.
Hakerig
De D3 is de minst krachtige diesel in de V60. Het is een 2.0-liter turbodiesel met 110 kW/150 pk en 320 Nm koppel . En die is in ons geval gekoppeld aan de eerder genoemde handgeschakelde zesbak. Die schakelt niet echt fijn, maar juist een beetje hakerig en aan de lange slag van de koppeling moet je ook even wennen. Die 2.000 euro voor de 8-traps Geartronic is dan ook een goede investering.
Met een top van 205 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,9 seconden kun je uitstekend uit de voeten met de 1.590 kilo (leeggewicht) zware V60. De souplesse van de motor is prima, het geluid blijft bij lage toeren tot een minimum beperkt, maar je hoort hem wel als je flink optrekt en hij dus meer toeren gaat maken. De zesde versnelling is een echte overdrive en als je op de snelweg even snel in wilt halen, is terugschakelen het devies.
Van de beloofde 1 op 21,7 blijft in de praktijk 1 op 15,7 over.
Dynamisch
In de loop der tijd heeft Volvo een reputatie opgebouwd, die klinkt als een klok waar het om veiligheid gaat. Vroeger ging het daarbij voornamelijk om passieve veiligheid, maar nu juist om actieve. Standaard is de V60 uitgerust met een noodstopsysteem, dat ook in het donker vrijwel alles ziet en zelfs remt bij een dreigende aanrijding met een tegenligger. Dit tot een snelheid van 60 km/uur. Verder standaard ook rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. Als onderdeel van de Intellisafe Pro Line is Pilot Assist ook aanwezig. Dat is verder verbeterd en maakt bijvoorbeeld door de combinatie van actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control autonoom rijden op de snelweg mogelijk.
En dan hebben we het nog niet eens over de prima rijeigenschappen gehad. De V60 stuurt met veel gevoel, ook in de middenpositie. Dankzij de Four-C elektrisch instelbare schokdempers, kan ook voor een iets dynamische setting gekozen worden. De remmen doen hun werk en daar kun je blindelings op vertrouwen.
Conclusie
De nieuwe Volvo V60 is een stationwagon volgens Volvo-traditie. Dus lekker ruim. Die schitterend ingerichte ruimte is verpakt in een elegante, chique koets en de V60 rijdt ook nog eens heerlijk. Alleen jammer van de handbak. Veiligheid is ook een van de speerpunten van Volvo en dat zie je af aan de vele (assistentie)systemen. Bij de V60 gaan ruimte, comfort, klasse en veiligheid dus hand in hand.