Luxe werkpaard
Op de meest desolate plekken in de wereld – in het Midden-Oosten, Zuid-Amerika, Afrika of Noord-Amerika – kom je de Toyota Land Cruiser tegen. Dit icoon heeft de reputatie onverwoestbaar en de beste in het terrein te zijn. In de loop der tijd steeds meer gelardeerd met heel veel luxe en comfort. Dat maakt van de Land Cruiser een echt luxe werkpaard.
Een auto voor een dierenarts die het sompige weiland in moet om een kalf te ‘halen’ of voor een projectontwikkelaar die een drassige bouwplaats moet bezoeken om de voortgang van de bouw te checken. De Land Cruiser heeft een zekere status en dat wordt ook snel duidelijk als je de prijzen bekijkt.
De nieuwe Land Cruiser is leverbaar als drie- of vijfdeurs. Allemaal met dezelfde 2,8-liter viercilinder turbodieselmotor met handgeschakelde of automatische zesbak. De driedeurs is leverbaar vanaf 71.340 euro en de vijfdeurs vanaf 75.275 euro. Die heeft dan vijf zitplaatsen. Met zeven zetels beginnen de prijzen bij 85.460 euro, maar die heeft altijd standaard de automaat en is vanaf het uitrustingsniveau Challenger te koop. Ik heb gereden met de 7-zits Professional en die kost 97.725 euro. Tel daar de leren bekleding (1.995 euro), Off Road Pack (2.190 euro), elektrisch glazen schuif-/kanteldak (1.390 euro) en parelmoer lak (1.490 euro) bij op en je komt dik boven de ton uit. Overigens is de Land Cruiser ook als Van (bedrijfswagen) leverbaar en dan gelden totaal andere prijzen (vanaf 31.895 euro ex BTW).
Concurrenten
Er zijn tegenwoordig heel veel SUV’s en SAV’s te koop, maar die hebben niet de terreinkwaliteiten van de Toyota Land Cruiser. We kennen ze wel: de BMW X5, de Mercedes GLE, de Jaguar F-Pace, Jeep Grand Cherokee, Infiniti XQ70, Mitsubishi Pajero, of uit eigen huis de Lexus RX 450h. Maar alleen de prestaties van een Land of Range Rover komen in het terrein in de buurt van die van de Land Cruiser. De directe concurrent van de Land Cruiser uit die stal zijn de Land Rover Discovery of de Range Rover Sport. Wat al deze modellen niet meer hebben en de oerdegelijke Land Cruiser wel…een ladderchassis.
Onoverwinnelijk
De Land Cruiser heeft er altijd heel stoer en krachtig, zeg maar onoverwinnelijk uitgezien. Je kunt gewoon aan de auto afzien dat hij het zware werk niet schuwt. In de loop der jaren – de Land Cruiser kent een geschiedenis van meer dan 60 jaar – is daar steeds meer comfort en luxe bijgekomen. En dat is wat nu ook weer is gebeurd. Er heeft aan het front de nodige ‘fijnslijperij’ plaatsgevonden, waardoor de Land Cruiser er net weer even chiquer uitziet, zonder aan stoerheid en een krachtige uitstraling in te boeten. Nieuw zijn de koplampen en voor- en achterbumper en de verticale spijlen in de grille zijn een stuk breder. Ook nieuw is de motorkap met een ‘verzakking’ in het midden.
Poepchic
Laat ik het zo zeggen. Als ik met de Land Cruiser regelmatig het terrein in zou moeten, dan lijkt het mij geen goed idee om met mijn modderlaarzen de testauto in te stappen. Daar is het lichte interieur veel te besmettelijk voor, maar het is wel poepchic. Schitterend leer en smaakvolle houten strips tussen boven- (donker) en onderkant (licht) van het dashboard. De Land Cruiser is van alle luxe en gemakken voorzien, inclusief een ruim 8-inch groot beeldscherm op het dashboard. En hij heeft veel ruimte. Voorin zit je als een vorst hoog boven de rest van het (personen)verkeer. Op de achterbank is bovendien veel ruimte, ook voor langere mensen en moeten er een keer zeven personen mee, dan zou ik de kleinste helemaal achterin laten zitten.
De laadruimte varieert van 104 liter (7 zitplaatsen), via 621 liter (5 zitplaatsen) tot ruim 1.900 liter.
Geen keus
Voor wat betreft de motoren heeft Toyota het voor de klanten heel simpel gehouden. Er is geen keus. Wie de nieuwe Land Cruiser koopt, krijgt hem met een viercilinder 2,8-liter turbodiesel. Deze levert 130 kW/177 pk en 450 Nm tussen 1.600 en 2.400 toeren (met handgeschakelde bak 420 Nm tussen 1.400 en 2.600 toeren). Goed genoeg voor een topsnelheid van 175 km/uur. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur is door Toyota niet bekendgemaakt, maar ligt rond de 12 seconden. Het officiële verbruik (EC2017/1151W) ligt op 1 op 13,5, maar in de praktijk zul je je best moeten doen om 1 op 10 te halen. Ik kwam uit op 1 op 9,6.
Twee gezichten
De nieuwe Land Cruiser met zijn standaard permanente vierwielaandrijving heeft behoorlijk wat systemen aan boord, die het denkwerk van de bestuurder overnemen tijdens het terreinrijden, zeker met het Off-Road Pack. Met Multi Terrain Select kun je vijf verschillende terreinmodi inschakelen, waaronder de zogenaamde Crawl Control. Als een schildpad kruipt de Land Cruiser dan het moeilijk begaanbare terrein door. Handig is dan zeker ook de Multi-Terrain Monitor. Kun je de obstakels goed in de gaten houden. Om goed beslagen ten ijs te komen, krijgt iedere koper van een Land Cruiser ook een ééndaagse cursus voertuigbeheersing in het terrein.
Ploegt de Land Cruiser schijnbaar moeiteloos door het zwaarste terrein, op de weg gedraagt hij zich, ondanks zijn zeer stijve ladderchassis, zeer comfortabel en goedmoedig. Het is natuurlijk geen auto om lekker flink sportief mee te rijden, maar wel een heerlijk auto om mee over de snelweg te cruisen. Hij draagt de naam niet voor niets. Het bijna onaantastbare gevoel dat ik in de Mercedes X-Klasse had, heb ik ook in de Land Cruiser. Bovendien is hij voorzien van een uitgebreide collectie veiligheidssystemen (Safety Sense, Pre-Collision System met voetgangersdetectie, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert, Automatic High Beam, Blind Spot Monitor en bandenspanningswaarschuwingssysteem).
Conclusie
In de loop der jaren is de Toyota Land Cruiser almaar comfortabeler en luxueuzer geworden, zonder zijn terreinwaardigheid te verliezen. In modder en zand presteert hij nog steeds als de beste, terwijl hij op de verharde weg een zeer aangename reisgenoot is. Opnieuw bewijst de Land Cruiser zijn veelzijdige kwaliteiten en dat maakt hem buitengewoon uniek en iconisch.