Ieder zijns weegs
In een nog niet eens zo heel ver verleden waren Volvo, Jaguar en Land Rover eigendom van Ford, ondergebracht in de Premier Automotive Group. Maar Ford belandde in een crisis. Verkocht in 2007 Jaguar plus Land Rover aan het Indiase Tata en drie jaar later werd Volvo van de hand gedaan en kwam in handen van het Chinese Geely.
Sceptici zagen het einde van Volvo, Jaguar en Land Rover al aan de einder opdoemen, maar het tegenovergestelde gebeurde. Met Chinees en Indiaas geld werd een succesverhaal geschreven en zou de nieuwe Volvo XC60 nooit als serieuze concurrent van de Jaguar F-PACE of Range Rover Sport gezien worden. Ik weet zeker dat ze bij Ford af en toe achter hun oren krabben, als ze zien hoe succesvol het trio nu opereert.
Dus leek het mij wel een aardig idee om de nieuwe Volvo XC60 eens naast de Jaguar F-PACE te zetten, zonder er overigens een vergelijkingstest van te maken. De hoofdrol is hier weggelegd voor de F-PACE 2.0d, maar dan wel de nieuwe Twin turbo-versie met 177 kW/240 pk. In de door mij gereden Volvo XC60 ook een 2.0-liter diesel, maar dan met 140 kW/190 pk.
Volvo levert de XC60 voor een prijs vanaf 58.995 euro. Voor iets minder (57.100 euro) is er al een F-PACE te koop. Kijken we naar de prijzen van de getest F-PACE en Volvo XC60, dan liggen die heel dicht bij elkaar. De Volvo XC60 D4 AWD Geartronic Insciption met standaarduitrustiing 66.415 euro, maar de testauto had voor bijna 28 mille aan opties (92.335 euro). De Jaguar F-PACE 2.0d AWD Portfolio (ook met automaat) staat in de prijslijst voor 80.680 euro. Hier ruim 18 mille extra accessoires (98.987 euro). Hij staat dan wel op 20-inch lichtmetalen wielen en heeft zaken zoals
Premium Business Pack, DAB+ (digitale radio), Practicality Pack, Cold Climate Pack, Black Pack (o.a. zwarte wielen), glazen panoramadak en Blind Spot Monitor,Closing Vehicle System en Reverse Traffic Detection.
Concurrenten
Jaguar behoort ontegenzeggelijk tot de premium automerken. Dus concurrentie komt van de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Porsche Macan, Range Rover Sport, Lexus NX 300h, Infiniti Q50 en nu dus ook van de Volvo XC60.
Black is beautiful
De F-PACE heeft, net als alle andere Jaguars, en zeker chic. Maar hij heeft ook een imponerende kant. Vooral het front boezemt ontzag in. De rechtopstaande grille met honingraatrooster en Jaguar-logo staat vrijwel rechtop en wordt geflankeerd door smalle koplampen. Op de hoeken van de forse bumpers ook luchtinlaten. Achter de voorste wielkasten fraai gestileerde ‘kieuwen’. Met Black Pack dit keer geen chroom. Dat is voor een Jaguar-liefhebber wellicht even wennen, maar ik vind de zwarte wielen en de zwarte raamomlijstingen best wel bij de F-PACE passen. Boven de achterruit hangt een flinke spoiler.
Breed
Het blijft altijd weer een grappig gezicht. Nadat de motor met de startknop tot leven wordt gebracht, komt op de brede middenconsole de ronde draaiknop geruisloos omhoog waarmee je de versnellingen kiest. Het aantal bedieningsknoppen is gering. Veel systemen (airco, navigatie, radio) kun je via het kleurenaanraakscherm bedienen. De afwerking is premium met fraaie, hoogwaardige materialen, fraai cognackleurig geperforeerd leer en de ergonomie is dik in orde. Stoelen en stuur zijn zeer goed te verstellen, waardoor je een ideale zitpositie kunt creëren. Ondanks de forse wielbasis is de ruimte achterin niet overmatig groot, zeker niet als voorin lange mensen zitten. Daarentegen is de laadruimte met 650 liter uitstekend en uiteraard uit te breiden door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen.
Twin Turbo
De nieuwe 2.0d Twin Turbo is onlangs de gelederen komen versterken en vult het grote gat tussen de 2.0d met 132 kW/180 pk en de dikke 3.0 V6 met 221 kW/300 pk. De nieuwe diesel levert 177 kW/240 pk en een maximum koppel van 500 Nm bij slechts 1.500 toeren. Ook deze motor is gekoppeld aan de uitstekende 8-traps automaat en standaard heeft hij vierwielaandrijving. De motor krijgt AdBlue toegevoegd voor schonere uitlaatgassen. De vulopening zit naast die waar je diesel ingooit.
De 8-traps automaat en de motor vormen een fijne combinatie. De automaat (ook handmatig te schakelen met flippers achter het stuurwiel) schakelt onmerkbaar. Het heeft weinig zin om veel toeren te maken met deze diesel. Je hoort een lichte brom in het ‘vooronder’ en met een top van 217 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 7,2 seconden hoef je je voor de prestaties niet te schamen. Volgens Jaguar is de Twin Turbo een kleine tien procent dorstiger dan de gewone 2.0-liter (1 op 18,9 tegen 1 op 17,2). Van die beloofde 1 op 17,2 bleef in de praktijk 1 op 13,9 over.
Eigen invulling
Uiteraard heeft Jaguar gebruik gemaakt van de kennis van Land Rover met betrekking tot de vierwielaandrijving. Maar heeft er wel een eigen draai aan gegeven. Zo heeft de 2WD-versie geen voor- maar achterwielaandrijving. Onder normale condities gaat de meeste aandrijving (90 %) dan ook naar de achterwielen, verandert indien nodig naar 90 procent voor en 10 procent achter. Zo blijf je dus altijd de beste grip houden en kan de F-Pace ook in het terrein uit de voeten. De rijeigenschappen stellen tevreden. Je kunt redelijk sportief rijden, zeker in de sportstand. Niet alleen de afstelling van het onderstel wordt dan stugger, maar ook de schakelmomenten liggen later en de besturing wordt iets directer. Je kunt dus, afhankelijk van je stemming, voor een bepaalde setting kiezen. Daarbij doen de remmen wat je van ze verwacht. Als ik dan nog een keer de Volvo XC60 erbij betrek, dan merk je dat Jaguar toch meer een sportieve inborst heeft.
Conclusie
De Jaguar F-PACE en de Volvo XC60 zijn weliswaar elkaars directe concurrenten. Maar ieder ging zijns weegs. Beide zijn premium-SUV’s, waarbij Volvo meer voor comfort en Jaguar voor sportiviteit heeft gekozen. De nieuwe 2.0 d Twin Turbo is een welkome aanvulling bij het aanbod motoren. Het is een geweldige motor die sportieve prestaties koppelt aan een relatief laag verbruik. Ende F-PACE ziet er ook nog eens indrukwekkend uit. Vandaar dat hij in trek is.