Door Hans van Sunder op donderdag, 26-01-2017 in

Genieten met hoofdletter G

Op de achterkant speur je zonder succes naar de modelnaam. Alleen in glimmend chromen letters valt er Vignale te lezen. Dat het daarbij om een S-MAX gaat van Ford (het logo is boven Vignale gemonteerd) is wel duidelijk. Zoals het ook heel snel duidelijk wordt dat het hier om een wel heel luxueuze versie gaat.

Maar de toevoeging Vignale betekent bij Ford niet alleen maar dat je baadt in luxe en dat met extra veel zorg het interieur is aangekleed. Bij Ford onderkent men ook dat de moderne automobilist steeds hogere eisen stelt aan zijn mobiliteit in de meeste brede zin van het woord. Tijdsbesparing speelt daarbij een niet onbelangrijke rol. Zelfs de meest veeleisende klanten kunnen hun tijd volledig benutten en profiteren van een optimale dienstverlening. Daarom worden de Vignale-modellen alleen maar geleverd door de daarvoor geoutilleerde tien Ford-Stores.

Na de Mondeo is de S_MAX het tweede model dat als Vignale wordt aangeboden. Er zijn vier uitvoeringen. Ik ben een week verwend door de S-MAX Vignale met 2.0 EcoBoost benzinemotor. Prijs 54.840 euro (all-in). Maar hoewel de Vignale standaard al tot de nok toe gevuld is met accessoires, vond Ford nog wel wat ruimte voor een aantal extra’s. Zoals de Multicontour stoelen, het Advanced Technology Pack Sony, Comfort Pack, metallic lak, Parking Pack Vignale en handsfree achterklep. Onder aan de streep staat een bedrag van 61.205 euro. Er is een S-MAX Vignale te koop vanaf 47.840 euro (1.5 EcoBoost 6-bak).

Concurrenten

Binnen het segment van de fullsize MPV’s is de S-MAX een zonderling. Het is geen klassiek vormgegeven MPV, maar één met een meer sportieve uitstraling, zonder overigens aan functionaliteit in te boeten. In eigen huis heeft Ford de meer klassieke MPV Galaxy als concurrent. Andere modellen in dit segment zijn de Volkswagen Sharan, Seat Alhambra en natuurlijk de nieuwe Espace, die Renault (wel of niet terecht?) als een crossover neerzet. De Opel Zafira is net een half maatje kleiner. Heel veel keuze is er dus niet meer. Overigens moet je de Vignale met de meest luxe en complete versies van de concurrentie vergelijken.

Parelmoer

Aan de buitenzijde is de S-MAX Vignale onmiddellijk herkenbaar aan de exclusieve parelmoerlak. In mijn geval is dat Vignale White Platinum (meerprijs 800 euro). Andere specifieke kenmerken zijn de aluminium Vignale-sierlijsten met reliëf rond de achterklep en de 19-inch gepolijste aluminium wielen. En zoals gezegd de modelnaam S-MAX op de achterzijde ontbreekt. De S-MAX is een sportieve MPV door zijn iets dalende daklijn.

Chic maar besmettelijk

Het interieur van ‘mijn’ S-MAX Vignale is werkelijk schitterend. Hij is zeer smaakvol ingericht met prachtig witleren bekleding met een fraai motief. Chic maar besmettelijk en ik denk niet dat het een verstandige keuze is om deze bekleding te kiezen als je nog een stel opstandige kleuters/peuters achterin de auto regelmatig moet vervoeren. Dashboard en delen van de deurpanelen zijn met grijs leer bekleed.

Maximaal kunnen er overigens zeven personen in de S-MAX. Met zeven man is de laadruimte beperkt, met vijf overdadig. Hij varieert van 285 (7-persoons) via 700 (5) tot maximaal 2.200 liter. Bovendien zijn de stoelen op de tweede rij individueel verstelbaar, ook in lengte. Voorin en op de middelste rij stoelen is de leefruimte royaal. Bij een 7-zitter is helemaal achterin eigenlijk alleen goed plaats voor niet al te grote kinderen.

De Vignale is van alle gemakken voorzien. De lijst met standaard gemonteerde accessoires is verbluffend. De als optie leverbare Multicontour stoelen (massage!) zitten geweldig en dankzij het Active Noise Control, dat het motorgeluid neutraliseert door de speakers in het interieur tegengestelde geluidsgolven te laten produceren, en de geluidwerende voorruit, heerst er een serene rust in de Vignale.

EcoBoost

Ford biedt de S-MAX Vignale aan met keuze uit twee benzine- en drie dieselmotoren. De 2.0 EcoBoost was mijn metgezel. Deze 2.0-liter benzinemotor levert 177 kW/240 pk en 345 Nm tussen de 2.300 en 4.900 toeren. Standaard is deze viercilinder turbomotor gekoppeld aan een Powershift 6-traps automaat. Een combinatie die uitstekend past bij het karakter van de Vignale. Met een top van 226 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,4 seconden, kun je zelfs lekker sportief rijden. Daarbij heeft de motor voldoende trekkracht bij lage toeren en is nauwelijks te horen. Dankzij een start-/stopsysteem kun je het brandstofverbruik enigszins onder controle houden. Volgens de officiële meting verstookt de EcoBoost 1 op 12,7, maar u raadt het al… In de praktijk bleef daar 1 op 9,9 van over en dat verschil is niet extreem groot.

Modus

Ford afficheert de S-MAX als een sportieve MPV, maar bij de Vignale ligt de nadruk toch vooral op comfort. Er is overigens een prima modus gevonden tussen sportiviteit en comfort. De auto nodigt nu niet direct uit tot ‘scheuren’, maar hij stelt je zeker niet teleur als je eens goed door wilt rijden. De meeste oneffenheden worden keurig gladgestreken, zonder dat de afstelling van het onderstel zacht is. De carrosserie helt ook weinig over in bochten, waar de S-MAX licht onderstuurd is. De remmen voelen hel betrouwbaar aan en de lijst met veiligheid verhogende en -bevorderende voorzieningen is indrukwekkend.

Conclusie

De S-MAX is van huis uit een zeer praktische en functionele fullsize MPV met een redelijk sportief DNA. Vignale voegt daar een flinke dosis comfort en exclusiviteit aan toe. Dat deze twee grootheden goed samen kunnen gaan, bewijst deze S-MAX Vignale.  Het is genieten met een hoofdletter G.