Door Hans van Sunder op donderdag, 13-07-2017 in

Op eenzame hoogte

Dat crossovers of zo u wilt SUV’s populair zijn, dat staat als een paal boven water. De verkoopstatistieken en het huidige verkeersbeeld bevestigen dat. Die populariteit is niet van vandaag of gisteren en daarom is het best wel opmerkelijk dat de Peugeot 3008 pas de eerste SUV/crossover is die het tot Europees Auto van het jaar (2017) heeft geschopt.

De internationale juryleden plaatste de 3008 op eenzame hoogte. Leek mij een toepasselijke en leuke werktitel. Per slot van rekening probeer ik ieder jaar – al lukt dat niet altijd – wel wat speciaals te doen met de Auto van het Jaar. De keuze viel op de Oostenrijkse Alpen, wat specifieker het prachtige Montafon in Vorarlberg. Daar wordt ieder jaar de Silvretta Classic gehouden, die oldtimers over de spectaculaire, 32 haarspeldbochten tellende Silvrettahochalpenstrasse (tolweg) voert. Voorafgaande aan die klassiekerrally ben ik met de 3008 alvast een deel van het parcours gaan rijden. De 3008 kon hier zijn kwaliteiten tonen en wij konden genieten van de schitterende wegen en de fenomenale vergezichten.

Bij een speciale gelegenheid hoort een speciale auto. Ik ben dan ook op pad geweest met de 3008 GT 2.0 BlueHDi EAT6. Die is uitgerust met de krachtigste (diesel) motor met 132 kW/180 pk (handig als het bergop gaat) gekoppeld aan een EAT (Efficient Automatic Transmission) 6-traps automaat. Hij is ook met afstand de duurste met een prijs van 49.650 euro. Standaard dan onder andere 19-inch lichtmetalen wielen, aluminium dakrails, Pack Safety Plus, Peugeot Connect Nav en full LED koplampen inclusief LED mistlampen met actieve bochtenverlichting. De schitterende leren bekleding met smaakvolle stiksels kost 2.100 euro extra, metallic lak 800 euro, Pack City 2 500 euro, Pack Drive Assist 500 euro, Coupe Franche tweekleuren lak 800 euro, handsfree achterklep 500 euro, HiFi Premium FOCAL 650 euro en panoramisch schuif-/kanteldak 1.300 euro. Totaal 56.800 euro, maar dan blijft er heel weinig te wensen over. Prijzen van de 3008 beginnen bij 30.360 euro.

Concurrenten

Dat SUV’s en crossovers populair zijn, zeker in deze klasse, bewijst de lange lijst met concurrenten van de 3008. Enkele weken geleden reed ik nog met de Skoda Kodiaq en in oktober komt Opel met de Grandland X. Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Subaru XV, Jeep Compass en Seat Ateca zijn al gevestigde namen.

Coupe Franche

Ik hoef het design van de 3008 niet heel uitgebreid meer te behandelen. Zijn lijnen zijn inmiddels genoegzaam bekend. Nog steeds vind ik hem ‘verdacht’ veel op de Range Rover Evoque lijken en dat is een compliment, want dat vind ik nog steeds een plaatje. Zo ook de 3008 GT. Of ik voor 800 euro de Coupe Franche dubbele (grijs/zwart) kleur zou kiezen, waag ik te betwijfelen. Ik vind de 3008 met één kleur lak al bijzonder genoeg. De 19-inch wielen vullen de wielkasten en dat maakt de 3008 stoerder. Zo ook de dubbele uitlaat achter. Door de nogal smalle zijramen en achterruit is het zicht rondom beperkt, maar dat wordt gecompenseerd door een achterruitrijcamera en parkeersensoren. De brandende achterlichten vormen in het donker een markant herkenningspunt.

Lang uithouden

Ik had in mijn eerste verhaal al de loftrompet afgestoken over het prachtige interieur van de 3008. ‘Mijn’ GT doet daar nog een flinke schep bovenop met de smaakvolle leren bekleding met stiksels in een fraai motief. Goede stoelen zijn belangrijk, al helemaal tijdens een lange rit. Ondanks de leren bekleding, die altijd net iets gladder is dan stoffen, blijf je goed op je plaats, ook als je een sportief ritje door de bergen maakt met al die haarspeldbochten. Daarnaast is het voor mijn lange benen uitermate prettig dat de zitting verlengd kan worden. Zo hebben ook die genoeg ondersteuning. Je stapt dan ook redelijk monter uit na een lange rit.

De GT is gezegend met fraaie materialen en een hoogwaardige afwerking. Opvallend zijn de ‘pianotoetsen’ midden op het dashboard, waarmee radio, navigatie, airco e.d. kunt oproepen en dan is die functie met het kleurenaanraakscherm erboven simpel te bedienen. En natuurlijk de iCockpit. Een goed overzichtelijk instrumentarium (drie opties) met een heel klein stuurtje er voor. Dat stuur is aan onder- én bovenkant afgevlakt en heeft een lekkere dikke rand, waardoor hij goed in de hand ligt. Op de achterbank niet heel veel beenruimte (zie foto), zeker als de voorstoelen in de achterste stand staan. De laadruimte is prima en varieert van 520 tot 1.580 liter.

Klein maar fijn

In Duitsland mag je je auto nog af en toe (het wordt steeds minder) de sporen geven. Dus gewoon met 200 per uur over de Autobahn. Tijdens mijn eerste test met de 3008 was het mij niet opgevallen, maar nu bij 140, 150 en daar boven begon de motorkap behoorlijk te trillen. Zo erg zelfs dat ik mij serieus zorgen begon te maken en dacht dat de kap los zat. Dat was overigens niet het geval.

Ook was ik niet bijster in mijn sas met de adaptieve cruise control. Je kunt de afstand tot de voorligger instellen (ver, normaal en dichtbij) en dan houdt de 3008 keurig afstand en de snelheid aan van de voorganger. Maar hij remt nogal abrupt en laat (zeker bij dichtbij) af en als de weg weer vrij is gaat de Peugeot er als een dolle vandoor.

Over de motor kan ik eigenlijk heel kort zijn. Dat is een prima ding. Uit 2.0 liter wordt 132 kW/180 pk en 400 Nm koppel gehaald. Goed voor een top van 207 km/uur (even aangetikt) en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,9 seconden. Vooral bergop heb je profijt van het surplus aan koppel en de combinatie met de zestraps automaat (met mogelijkheid tot handmatig schakelen, dat dan weer fijn is bij bergaf rijden) is uitstekend. Wel produceert de motor een sonore brom.

Ik heb tijdens de ruim 2.500 kilometer lange rit diverse keren moeten tanken en het verbruik liep uiteen van 1 op 14,0 tot 1 op 16,1, waarbij opviel dat de motor het meeste diesel lustte in bergachtig terrein.

Stevig

De 3008 GT heeft best wel een sportieve inborst. Dat merk je ook aan de rijeigenschappen. Zo is de afstelling van het onderstel stevig, hetgeen ook te maken heeft met de grote 19-inch wielen met platte banden. Met name kleine oneffenheden zijn goed te voelen. Rijden doet de nieuwe 3008 GT als de beste. Hij voelt heel stabiel en solide aan en heeft niet of nauwelijks last van zijwind. Op hoge snelheid (en dat kun je legaal testen in Duitsland) voelt hij veilig aan. Alleen tegen de 200 km/uur is de rechtuitstabiliteit iets minder.

Op de bergwegen (met haarspeldbochten) voelt de 3008 GT zich in zijn element. Je kunt met behoorlijk snelheid de bocht door en pas laat treedt enig onderstuur op. Bij kort op elkaar volgende bochten blijft de carrosserie in balans. De besturing is licht en communicatief en de remmen dik in orde.

Conclusie

In mijn eerste test tekende ik op dat ik mij heel sterk moest vergissen als de nieuwe Peugeot 3008 geen succes zou worden. Ik had het bij het rechte eind. De 3008 is een verkoopsucces en na het rijden met de 3008 GT weet ik nog beter waarom. Omdat het een auto is die er niet alleen verdraaid goed uitziet, maar ook nog eens fijn rijdt. Hij is een aangename reisgenoot op de snelweg en ook in de bergen. Ik kan mij dan ook heel goed indenken waarom de Peugeot 3008 Auto van het Jaar 2017 geworden is.