Door Hans van Sunder op donderdag, 11-08-2016 in

Vanuit de hoogte

Nog steeds is de Jaguar XJ (overigens niet de nieuwe) één van mijn favoriete modellen. Ik ken niet veel andere auto’s die zoveel distinctie en klasse uitstralen. Met een zekere arrogantie kijken bezitters van een ‘Jag’ vanuit een zekere hoogte op andere autobezitters neer. Dat kan nu letterlijk met de nieuwe F-Pace.

Voor het eerst in de rijke en lange geschiedenis van Jaguar komt het merk met een SUV. Dat zal ongetwijfeld even wennen zijn voor de verstokte Jaguar-liefhebber en zal intern bij Jaguar ook wel de nodige stevige discussies hebben opgeleverd, maar het is wel een zeer begrijpelijke zet. Dit soort auto’s zijn namelijk immens populair. Dat de orderportefeuille bij de Nederlandse importeur dan ook al flink gevuld is, is niet echt een verrassing.
Dat zal voor een niet onbelangrijk deel te maken hebben met de prijs, want voor een bedrag van 54.880 euro is de F-Pace al te koop. Het gaat dan om de versie met 2.0-liter dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak, achterwielaandrijving en in de Pure-uitvoering. Ik heb gereden met de 2.0 D Portfolio met automaat en vierwielaandrijving. Die kost 69.780 euro. Wil je de F-Pace een beetje leuk aankleden, dan komt er zo een mille of twintig bij. Dat was ook het geval met mijn testauto, die voor 87.790 euro weggaat, maar dan wel opties heeft zoals Adaptive Dynamics Pack, Comfort Pack, 20-inch lichtmetalen wielen, InControl Touch Pro pack met 380 Watt Meridian audiosysteem, glazen panoramadak, 360 graden Park Distance Control en tal van veiligheidssystemen.

Concurrenten

Jaguar behoort tot de premium automerken. Dus de concurrentie moeten we zoeken bij de ‘usual suspects’. We hebben het dan over de Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes GLC, maar ook de Porsche Macan. De Land Rover Discovery Sport hoort er zeker ook bij en dat geldt eveneens voor de Lexus NX 300h en de Infiniti Q50, beide uit Japan. Als we naar de afmetingen van al deze modellen kijken, dan zien we dat de F-Pace de concurrentie in lengte behoorlijk de baas is en dat hij wat de wielbasis betreft ook geen gelijke kent, al staan de wielen van de Mercedes GLC slechts één millimeter minder ver uit elkaar (2,874 tegen 2,873 meter). Daarbij is de F-Pace met 54.880 euro zeker niet ‘uit de markt’ geprijsd. Een Porsche Macan kost bijvoorbeeld minimaal 69.400 euro.

Imposant

Iedere Jaguar heeft een zekere statigheid, is chic. De F-Pace is daar geen uitzondering op, maar hij is net zo goed stoer. Vooral het front imponeert, boezemt ontzag in. De rechtopstaande grille met honingraatrooster en Jaguar-logo staat vrijwel rechtop en wordt geflankeerd door smalle koplampen. Op de hoeken van de forse bumpers ook luchtinlaten. Achter de voorste wielkasten fraai gestileerde ‘kieuwen’, de raamomlijsting is verchroomd en doordat de daklijn behoorlijk afloopt en de schouderlijn juist iets oploopt, wordt er dynamiek in het design opgeroepen. Boven de achterruit hangt een flinke spoiler. Deze, een dubbele uitlaat, plus de forse 20-inch spaakwielen zorgen voor een sportief accent.

Breed

Het blijft altijd weer een grappig gezicht. Nadat de motor met de startknop tot leven wordt gebracht, komt op de brede middenconsole de ronde draaiknop geruisloos omhoog waarmee je de versnellingen kiest. Het aantal bedieningsknoppen is gering. Veel systemen (airco, navigatie, radio) kun je via het kleurenaanraakscherm bedienen. De afwerking is premium met fraaie, hoogwaardige materialen en de ergonomie is dik in orde. Stoelen en stuur zijn zeer goed te verstellen, waardoor je een ideale zitpositie kunt creëren. Ondanks de forse wielbasis is de ruimte achterin niet overmatig groot, zeker niet als voorin lange mensen zitten. Daarentegen is de laadruimte met 650 liter uitstekend en uiteraard uit te breiden door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen.

8-traps

De keuze aan motoren is eerlijk verdeeld over twee benzine- (3.0 V6 Supercharged met 250 kW/340 of 280 kW/380 pk) en twee dieselmotoren. De kleinste diesel is een viercilinder. De ander een 3.0 V6, goed voor 221 kW/300 pk. Ik ben op pad geweest met de 2.0 D gekoppeld aan een automaat en met vierwielaandrijving. Deze motor is goed voor 132 kW/180 pk en een fors koppel van 430 Nm tussen 1.750 en 2.500 toeren. De motor krijgt AdBlue toegevoegd voor schonere uitlaatgassen. De vulopening zit naast die waar je diesel ingooit.
De 8-traps (!) automaat en de motor vormen een fijne combinatie. De automaat (ook handmatig te schakelen met flippers achter het stuurwiel) schakelt onmerkbaar. Het heeft weinig zin om veel toeren te maken met deze diesel, want het maximumkoppel daalt na 2.500 toeren. Je hoort een lichte brom in het ‘vooronder’ en met een top van 208 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,7 seconden hoef je je voor de prestaties niet te schamen. Zoals je ook bij de pomp tot de prettige ontdekking komt dat de motor niet echt dorstig is met een gemiddelde van 1 op 15,7 (fabrieksopgave 1 op 18,9).

Eigen invulling

Uiteraard heeft Jaguar gebruik kunnen maken van de enorme kennis van Land Rover waar het om vierwielaandrijving gaat. Maar toch heeft het merk er een eigen invulling aan gegeven. Zo heeft de 2WD-versie geen voor- maar achterwielaandrijving. Onder normale condities gaat de meeste aandrijving (90 %) naar de achterwielen, verandert indien nodig naar 90 procent voor en 10 procent achter. Zo blijf je dus altijd de beste grip houden en kan de F-Pace ook in het terrein uit de voeten. De rijeigenschappen stellen tevreden. Je kunt redelijk sportief rijden, zeker in de sportstand. Niet alleen de afstelling van het onderstel wordt dan stugger, maar ook de schakelmomenten liggen later en de besturing wordt iets directer. Je kunt dus, afhankelijk van je stemming, voor een bepaalde setting kiezen. Daarbij doen de remmen wat je van ze verwacht en zorgen tal van systemen voor extra veiligheid. Ik noem Blind Spot Monitor, Lane Keeping Assist en Reverse Traffic Detection.

Conclusie

Met de nieuwe F-Pace speelt Jaguar goed in op de huidige marktontwikkeling, waar zeker ook ruimte is voor premium-SUV’s. De 2.0 D is de minst krachtige van de beschikbare motoren, maar zeker geen krachtbron om je voor te schamen. Ook ziet de F-Pace er indrukwekkend uit, ziet er prachtig uit van binnen, heeft daar flink ruimte en rijdt lekker sportief.