Door Hans van Sunder op dinsdag, 22-12-2020 in

Comfort in drievoud

Ruim drie jaar geleden werd de nieuwe Citroën C3 gelanceerd. Hij kreeg toen veel designkenmerken van de toentertijd zeer populaire C4 Cactus mee. De nieuwigheid is daar wel een beetje van af en halverwege de levenscyclus is het meestal tijd voor een restyle. Aldus geschiedde. De vernieuwde C3 kreeg een expressiever design, maar ook meer comfort. Tijd voor een hernieuwde kennismaking. Dat deed ik met de C3 PureTech 110 Shine.

Die staat voor een bedrag van 23.890 euro in de prijslijst en wordt voor dat bedrag standaard geleverd met 17-inch lichtmetalen wielen. Is verder in een fraaie blauwe metallic lak (600 euro) met een zwart dak gespoten, heeft een ‘houten’ afwerking van het dashboard en een met leer bekleed stuurwiel met chromen en zwarte accenten. Maar dan zijn we er nog niet. Mijn testauto had onder meer ook Pack City Safety (530 euro), Keyless Entry & Start (300 euro) en ConnectedCAM Citroën (250 euro). Prijs geteste uitvoering: 26.234 euro. Er is een C3 leverbaar vanaf 18.390 euro.

Concurrenten

De nieuwe Citroën C3 hoort thuis in he hart van het overvolle B-segment. Daarin is de concurrentie onverminderd moordend met modellen als de Dacia Sandero, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno, compleet nieuwe en veel markantere Toyota Yaris en Volkswagen Polo. Dat zijn niet de eerste de beste en de vernieuwde C3 kan aan de bak.

3D

De zogenaamde Airbumps, overgenomen van de C4 Cactus, waren markante kenmerken aan de vorige C3. Ze zijn er nog steeds, maar iets anders van vorm en minder prominent. Wel is het voorste kussen nog steeds met een witte bies afgezet. Die valt doordoor extra op.

De vernieuwde C3 is direct te herkennen aan zijn front, waarvan het design is geïnspireerd op de CXPERIENCE concept car. We zien een visueel verhoogde motorkap, nieuwe LED-koplampen en -dagrijverlichting. Nieuw zijn ook de achterpanelen met Airbump-design en achterlichten met 3D-effect. Geen schokkende aanpassingen, maar de C3 is er optisch wel op vooruit gegaan. Daar helpen de forse 17-inch wielen zeker ook aan mee.

Fauteuils

Nog steeds associeer ik een Franse auto met comfort. Dat is niet altijd meer het geval, maar bij de C3 wel. Dit vooral dankzij de Advanced Comfort Seats. Dat zijn heerlijke fauteuils waar je lekker in wegzakt, maar die helaas niet al teveel zijdelingse steun bieden.

Van binnen ziet de nieuwe C3 er bijna net zo speels uit als aan de buitenkant. Fraai is het ‘houten’ paneel op het dashboard. Leuk blijven de leren deurgrepen en het met leer beklede stuur ligt lekker in de hand. Het aantal knoppen op het dashboard is dankzij het wat laag geplaatste 7-inch infotainmentsysteem tot een minimum beperkt en dat dashboard ziet er daardoor modern en strak uit. De portieren zijn aan de kleine kant, waardoor instappen – zeker als je wat groter bent – enige lenigheid vergt. Op de achterbank is de beenruimte. De laadruimte is met 300 liter redelijk. De achterbank kan in twee ongelijke delen neergeklapt worden.

Vlot

Van de beschikbare benzinemotoren is de PureTech 110 de krachtigste. Het is een 1,2-liter driecilinder turbomotor met een vermogen van 81 kW/110 pk en een relatief hoog koppel van 205 Nm en dat al vanaf 1.500 toeren. Hij is lekker soepel en doet zijn werk ook in betrekkelijke stilte. Daardoor hoor je de banden wel wat beter, zeker op een slechte weg. Over de prestaties heb ik ook niet echt iets te klagen met een topsnelheid van 198 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 9,4 seconden. De C3 is dus lekker vlot. Over de zesversnellingsbak ben ik wat minder tevreden. Die schakelt wat hakerig en de koppeling vergt ook enige gewenning.

Een grote drinker is de PureTech niet. Van de beloofde 1 op 17,9 bleef in de praktijk een keurige 1 op 15,1 over.

Twaalf

De standaard 17-inch wielen zorgen voor een fractie hoger verbruik, maar gelukkig niet voor een verminderd rijcomfort. Er zitten namelijk geen platte banden om de wielen, dus zorgt de wang van de band ook nog voor wat vering. Je kunt met recht van een comfortabele afstelling van het onderstel spreken, al hebben vering en demping wel de nodige moeite met korte oneffenheden en verkeersdrempels. Die komen nogal hard door. Ook is de rechtuitstabiliteit niet optimaal. Sturen doet de C3 wel lekker scherp en licht en de carrosserie helt ondanks die comfortabele afstelling niet ver over.

De C3 heeft een stel prima remmen en scoort heel hoog waar het om veiligheidsuitrusting gaat. Er zijn maar liefst twaalf rijhulpsystemen standaard, waaronder Lane Departure Warning, Active Safety Brake, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert en BLIS ofwel de dodehoekbewaking. Als optie was ConnectedCAM geïnstalleerd. De camera achter de voorruit schakelt bij een ongeval automatisch in en maakt zowel vóór als na de impact opnames.

Conclusie

Met de vernieuwde C3 heeft Citroën nog steeds een markante hatchback, die opvalt door onderscheidende details, zijn zeer comfortabele stoelen, leuke aankleding en relatief ruim interieur. De PureTech 110 past prima in de C3, is lekker vlot en niet al te dorstig. Comfort staat bij de C3 bovenaan, maar dat heeft op sommige zaken ook zijn keerzijde. Maar dankzij de wijzigingen kan de C3 weer een tijdje mee.