Door Hans van Sunder op maandag, 07-09-2020 in

Alle beetjes helpen

De Swift had de primeur, maar nu hebben ook de Suzuki S-Cross en de Vitara de 1.4 Boosterjet benzinemotor met mild hybrid techniek. Die vervangt de ‘oude’ 1.4 liter. Reden om deze compacte SUV maar eens voor een week op te gaan halen bij de importeur in Vianen en te kijken hoeveel zuiniger hij door hulp van een krachtige startmotor is geworden.

De lancering van de zuiniger 1.4 mild hybrid heeft Suzuki ook aangegrepen om de Vitara een rijkere uitrusting te geven. Hij kreeg vorig jaar al een facelift, dus aan het uiterlijk hoefde niet gesleuteld te worden.

De Vitara is een blijvertje. Hij gaat al meer dan 30 jaar mee en dat is niet voor niets. Het in een no-nonsense SUV, die in mijn geval ook nog eens met AllGrip vierwielaandrijving is uitgerust. Daar moet je wel behoorlijk voor betalen, want de door mij gereden Style kost 31.499 euro, mede dankzij de 3.000 euro extra voor de AllGrip. Daar kwam nog 799 euro voor de two-tone (grijs metallic met zwart dak), 750 euro voor een glazen panoramadak en 405 euro voor in kleur gespoten achterspoiler bij. Overigens beginnen de prijzen voor de Vitara bij 21.599 euro voor de 1.0 Boosterjet, maar die is aardig ‘uitgekleed’.

Concurrenten

De Vitara hoort thuis in het B-segment crossovers en SUV’s. Daarin is de concurrentie moordend. Bijna alle merken hebben hier wel een model. In alfabetische volgorde: Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Fiat 500X, Ford EcoSport, Honda HR-V, Hyundai KONA, Kia Stonic, Mazda CX-3, Nissan Juke, Mitsubishi ASX, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona en Volkswagen T-ROC.

Tijdloos

Vorig jaar heeft de Vitara een serieuze facelift ondergaan en het was dan ook niet nodig om tegelijk met de introductie van de mild hybrid optisch nog andere zaken aan te pakken. Dus de vernieuwde bumpers en nieuwe achterlichten zijn niet opnieuw vernieuwd en de nieuwe grille bleef ook ongewijzigd, springt nog steeds in het oog en roept associaties met Jeep op. De Vitara is geen opvallende SUV, eerder tijdloos en kan dus jaren mee. Standaard staat de Vitara Style op fraaie, gepolijste 17-inch lichtmetalen wielen.

Panoramadak

De Style is de meest complete variant en die ziet er van binnen dan ook keurig afgewerkt uit, met een deels zwart kunstleren en suède bekleding van stoelen en achterbank maar ook deurpanelen, multifunctioneel stuur met leer bekleed, chromen accenten en luxe zaken zoals klimaatcontrole, stoelverwarming, elektrische raambediening vóór en achter en een kleurenaanraakscherm, dat voor betere zichtbaarheid iets hoger gemonteerd zou kunnen worden. Ook kom je hier en daar wat harde plastics tegen.
Het panoramadak (750 euro) laat veel licht binnen, maar gaat wel wat ten koste van de hoofdruimte voor- en achterin. Ben je langer dan pakweg 1,80 meter dan zit je met je kruin tegen het plafond. De stoelen in de Vitara bieden voldoende steun, maar de zitting is wel aan de korte kant. Voorin is de bewegingsruimte meer dan voldoende. Op de achterbank is het krapper, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten voor volwassenen nog te doen. De laadruimte varieert van 375 tot 1.120 liter.

Hulpje

De 1.4 Boosterjet benzinemotor is in de Vitara nu dus vervangen door de Smart Hybrid. Hij is in vermogen teruggeschroefd van 103 kW/140 pk naar 95 kW/129 pk, maar het koppel steeg van 220 naar 235 Nm, met dank aan een 10 kW/14 pk sterke geïntegreerde startmotor (ISG). Die haalt zijn kracht uit een 48 Volt lithium-ion accu. De ISG dient als startmotor en generator, maar is ook het hulpje van de benzinemotor tijdens accelereren. Die assistentie brengt het brandstofverbruik omlaag. Kwam de Vitara 1.4 zonder ISG op één liter benzine 15,5 kilometer (WLTP) ver. Met ISG is dat nu 1 op 17,6 met voorwielaandrijving en 1 op 16,1 met AllGrip. Kwam ik vorig jaar uit op een praktijkverbruik van 1 op 13,8, nu was dat 1 op 14,9. Alle kleine beetjes helpen.
Over de prestaties heb je ook niet te klagen met een top van 190 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,1 seconden voor de AllGrip. Bij fel optrekken en hoge toeren is de motor goed te horen, maar over het algemeen houdt hij zich keurig op de achtergrond. En over souplesse heb je niet te klagen, net als over de fijn schakelende zesversnellingsbak.

AllGrip

Het Smart Hybrid systeem legt niet heel veel extra gewicht in de schaal. Met AllGrip weegt de Vitara slechts 1.220 kilo. Hij voelt dan ook lekker lichtvoetig aan, maar de rijeigenschappen zijn niet erg hoogdravend. Hij blinkt nergens in uit, maar is een betrouwbare reisgenoot. Dankzij de AllGrip met standen Snow, Sport en Auto ben je verzekerd van veel grip, al is het wel gek dat er ondanks die vierwielaandrijving geen zwaardere aanhanger (1.200 kilo geremd) getrokken mag worden.
De Vitara stuurt neutraal, maar de besturing is licht en in de middenpositie wat afstandelijk. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans gevonden tussen rijcomfort en sportiviteit. Met kleine oneffenheden heeft het onderstel wel wat moeite. Over de remmen geen klagen, net als over de veiligheidsuitrusting met Suzuki Safety System Pro en standaard een dodehoekmonitor, Dual Sensor Brake Support, rijbaanassistentie, Rear Cross Traffic Alert, verkeersbordherkenning en Vehicle Sway Warning.

Conclusie

Met hybrides, plug-in hybrides en milde hybrides willen alle autoproducenten hun CO2-footprint naar beneden brengen. Suzuki loopt daarin niet echt voorop, maar alle kleine beetjes helpen. Dat bewijst de Vitara Smart Hybrid. Het is bovendien een no-nonsense SUV met een tijdloos uiterlijk, lekker ruim interieur en rijeigenschappen die je een veilig gevoel geven, zeker met AllGrip. Een koopje is hij niet.