Ruimte
Ruimte, dat is het eerste woord dat bij mij opkomt als ik aan de Renault (Grand) Scénic denk. Tegenwoordig komt de praktische bruikbaarheid van een auto vaak niet meer op de eerste plaats. Vorm voor functie. Maar de Scénic, die in 1996 de eerste MPV/ruimtewagen in de middenklasse was, vormt daar nog steeds een uitzondering op.
Nu SUV’s en cross-overs mateloos populair zijn, komt de MPV – persoonlijk vind ik geheel ten onrechte – behoorlijk in de verdrukking. Toch is de vierde generatie Scénic nog steeds een MPV, maar wel (hoe kan het ook bijna anders) met hier en daar wat SUV-trekjes.
Onlangs heeft Renault het aanbod motoren van Scénic en Grand Scénic aangepast. Ze zijn de eerste met de nieuwe generatie Energy TCe-benzinemotor, het resultaat van de samenwerking van de alliantie met Daimler (Mercedes). Die leveren betere prestaties bij een lager verbruik. Er zijn drie varianten: de TCe 115, de TCe 140 (die de TCe 130 vervangt) en de TCe 160. Uiteraard zijn er ook diesels (dCi 110, dCi 130 en dCi 160).
Maar terug naar de benzinemotoren. Ik heb met een Scénic gereden met de nieuwe TCe 140 motor gecombineerd met de EDC automaat. Als Intens staat deze voor een bedrag van 33.690 euro in de prijslijst. Twee opties: het Easy Life Pack (395 euro) en metallic Blue Cosmos blauwe lak (695 euro). Hierdoor komt de prijs uit op 34.780 euro.
De Intens heeft een uitgebreid veiligheidspakket en veel luxe aan boord, zoals Multi-Sense, airco met twee zones, R-Link multimediasysteem en bekleding in een combinatie van kunstleer en stof, om er maar een paar te noemen.
Er is al een Scénic te koop vanaf 26.890 euro.
Concurrenten
Het aanbod MPV’s in het middensegment wordt, mede door de populariteit van de SUV/cross-over, steeds kleiner. De concurrentie voor de Scénic is dus overzichtelijk met de onlangs tot C4 SpaceTourer omgedoopte Citroën C4 Picasso, uit eigen gelederen de ‘low budget’ Dacia Lodgy, Fiat 500 Living, Ford C-MAX, Kia Carens, Toyota Verso en Volkswagen Touran. Er is weer een concurrent minder, want de Opel Meriva heeft het veld moeten ruimen voor de Crossland X en dat is…u raadt het al: een cross-over.
Dutch design
In de Scénic zijn wat elementen terug te vinden van de Clio, Captur, Mégane en zelfs de Kadjar. Ze hebben allemaal een markante neus met prominent in het midden het logo. De Scénic is ten opzichte van zijn voorganger weer iets gegroeid. Vier centimeter om precies te zijn. Hij is ook een fractie breder en hoger. Ziet er best stoer uit en heeft wel wat SUV-trekjes. Slimme zet. De Intens staat standaard op hele forse 20-inch lichtmetalen wielen. Dat maakt hem nog net even stoerder.
Riante ruimte
Het interieur van de nieuwe Scénic is, net als bij zijn voorgangers, functioneel en ruim. De drie afzonderlijke stoelen waren best wel handig. Zo kon je de middelste stoel verwijderen en zo extra bagageruimte tussen de twee overgebleven stoelen creëren. Die drie stoelen zijn echter vervangen door een achterbank, die overigens wel (eenvoudig ‘One Touch’ en in delen) is neer te klappen en de zitting is in lengte verstelbaar. Zo is het passagierscompartiment nog steeds flexibel in te delen. Ook zijn er meer handige opbergmogelijkheden.
De Intens is niet de meest complete versie bij de Scénic, maar is wel van heel veel gemakken voorzien, zoals een centrale spiegel voor het zicht op de kinderen achterin, automatisch dimmende binnenspiegel en vliegtuigtafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen. Het dashboard ziet er strak en heel modern uit met een ‘zwevend’ tablet op de middenconsole. Het R-Link multimediasysteem inclusief navigatie is standaard en verbindt de chauffeur met de (virtuele) wereld.
Door de achterbank naar voren of naar achteren te schuiven kun je de bagageruimte vergroten van 506 tot 572 liter. Dat is flink veel. Vreemd genoeg heb ik nergens kunnen ontdekken hoe groot de laadruimte is als de achterbank is neergeklapt.
De beenruimte, als ook de hoofdruimte, is voor- en achterin meer dan voldoende, ook voor langere mensen en de stoelen beiden genoeg steun en je zit lekker hoog.
Zuiniger
In de Scénic maakt de TCe 140 benzinemotor zijn debuut en hij vervangt de TCe 130. De TCe 140 heeft om te beginnen meer cilinderinhoud (1.330 tegen 1.198 cc) en is ook krachtiger. Het vermogen steeg van 96 kW/130 pk naar 103 kW/140 pk en het koppel van 205 naar 240 Nm en dat vanaf 1.600 toeren, dus een lager toerental. De motor is dan ook heerlijk soepel en stil en vormt een uitstekende combinatie met de EDC automaat met dubbele koppeling. De topsnelheid is met 195 km/uur exact hetzelfde als bij de vroegere TCe 130, maar de TCe 140 is wel sneller bij de 100 km/uur (10,2 seconden tegen 11,4 seconden bij de TCe 130). Hij is dus echt rapper. En dan komt de prettige verrassing. In plaats van 1 op 16,1 (TCe 130) verstookt de TCe 140 gemiddeld volgens NEDC-norm 1 op 18,2(!). Overigens blijft daarvan 1 op 14,3 over en dat is aanzienlijk minder dan toen ik de Scénic TCe 130 ruim een jaar geleden reed (verbruik 1 op 12,7).
Zet je de motor via R-Link in Multi-Sense dan heb je meerdere rijmodi: Eco, Neutraal, Sport, Comfort en Persoonlijk.
Keuzes
Ondanks de forse wielen, maar gelukkig niet al te platte banden, rijdt de Scénic comfortabel. Hoge snelheden zijn geen probleem en ook van harde zijwind heeft de Scénic niet al teveel last. In bochten is hij controleerbaar onderstuurd en de remmen voelen betrouwbaar aan.
Renault heeft de Scénic Intens een uitgebreide veiligheidsuitrusting gegeven met onder andere vermoeidheidsdetectiesysteem, Lane Departure Warning, verkeersbordenherkenning en een zelfstandig remsysteem met voetgangersdetectie.
Conclusie
Renault kan met de Captur, Kadjar en Koleos de honger van de SUV-liefhebbers stillen. Met de Scénic richten ze zich meer op de praktisch ingestelde klant, die een auto met ruimte zoekt. Bij de Scénic zijn ze dan aan het juiste adres. Bij de Grand Scénic nog meer. De nieuwe TCe 140 benzinemotor biedt betere prestaties bij een lager verbruik en is zeker van toegevoegde waarde.