Door Hans van Sunder op woensdag, 11-10-2017 in

Aangename verrassing

Als je, zoals ik, al meer dan 2.000 verschillende testauto’s hebt gereden, dan word je niet vaak meer verrast. Toch gebeurde dat bij de onlangs vernieuwde Peugeot 308. De Peugeot 308, hoor ik u verbaasd vragen? Jazeker. Geen dikke Porsche, Audi, Mercedes of Jaguar, maar een doodgewone compacte Franse voiture. Ik zal direct verklappen waarom. Omdat het totaalpakket aan alle kanten klopt!

Voor mij is een eerste indruk van een auto bijna allesbepalend en in de 308 voelde ik mij direct thuis. Na de eerste paar kilometers was ik verkocht (en geloof mij, ik sta niet op de loonlijst bij het Franse merk). Van binnen zag de Allure er prachtig uit, al zou hij iets ruimer van binnen mogen zijn. Motor en zesversnellingsbak lijken voor elkaar gemaakt en de 308 rijdt ook nog eens heel aangenaam. Maar geen paniek, er komen ook nog wel wat kritische noten.

Want laten we eerlijk zijn. Een middenklasser van dik 30 mille (inclusief opties) is natuurlijk geen kattenpis. Die prijs is opgebouwd uit de basisprijs voor de 308 1.2 PureTech 130 Allure (27.230 euro), plus metallic lak (720 euro), leren bekleding (1.200 euro), achterruitrijcamera 180 graden Visiopark 1 (250 euro), glazen panoramadak en extra donkergetinte ruiten achter (700 euro) en DAB digitale radio (200 euro). Overigens is er een Peugeot vanaf 22.130 euro. 308

Concurrenten

Daarmee is de Peugeot 308 in de basis duurder dan vier van zijn belangrijkste concurrenten en dan hebben we het over de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus en de Renault Mégane. Maar er zijn meer kapers op de kust. Zoals de Citroën C4, Fiat Tipo Hatchback, Honda Civic, Hyundai i30, Kia cee’d, Mazda3, Nissan Pulsar, Seat Leon, Skoda Rapid Spaceback en Toyota Auris.

Facelift

Om die concurrentie beter het hoofd te kunnen bieden heeft Peugeot de 308 een opfrisbeurt gegeven: een facelift als het om het koetswerk gaat. Het gaat om details zoals nieuwe voor- en achterbumper, achterlichten en nieuw design wielen. En de leeuw verhuisde van de motorkap naar de grille. En de klep van de tankdop is niet meer rond, maar vierkant. Daardoor kon de vulopening van de AdBlue (substantie die de uitstoot van stikstofoxide (NOx) verlaagt) bij de diesels, verplaatst worden van de achterklep naast de vulopening voor de diesel. Geen grote veranderingen dus, maar de 308 ziet er daardoor net even aantrekkelijker uit.

Plaatje

Het interieur is echt een plaatje. Prachtig leren bekleding, dat vanwege zijn lichte kleur wel besmettelijk is. De gekozen materialen van zijn hoge kwaliteiten en het interieur straalt dan ook een bovengemiddelde klasse uit. De 308 heeft (nog) niet de nieuwe i-Cockpit 2, maar wel zijn voorganger en daar is niets mis mee. Achter het kleine stuurtje is het instrumentarium goed zichtbaar en het kleurenaanraakscherm geeft een scherp en helder beeld. De bediening is niet altijd even logisch en simpel.

Voorin zit je prima op, zelfs met leren bekleding, goed steun gevende stoelen. Achterin is het echter behoorlijk krap (zie foto) en als volwassenen op de achterbank moeten zitten, is enige inschikkelijkheid van degene die voorin zitten vereist. De laadruimte is met 420 liter behoorlijk (groter dan Golf, Astra, Focus en Mégane) en uit te breiden tot 1.228 liter.

Heerlijk uitleven

Het grote nieuws bij de 308 is de komst van een nieuwe 1,5-liter dieselmotor. Deze BlueHDi 130 levert 96 kW/130 pk. Precies evenveel als de door mij gereden 1.2 PureTech 130. Deze driecilinder turbobenzinemotor is verder goed voor een maximum koppel van maar liefst 230 Nm bij 1.750 toeren. Er is helemaal niets mis met de trekkracht bij lage toeren, dus hoef je de prettig schakelende zesbak eigenlijk niet veel te gebruiken. Wil je sportiever rijden, dan heeft deze driepitter geen enkele moeite met toeren maken. Hij laat zich dan wel horen, maar storend is dat zeker niet. Over de prestaties heb je ook weinig reden tot klagen met een topsnelheid van 207 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur binnen de tien tellen (9,6 seconden). Je kunt je dus heerlijk uitleven en zelfs bij de vlotte rijstijl blijft de motor zuinig. Dat de beloofde 1 op 22,2 een brug te ver zou zijn, dat lag in de lijn der verwachtingen, maar 1 op 17,5 is zeker niet slecht.

Wendbaar

Zoals de rijeigenschappen ook zeker niet slechts zijn. De 308 is heerlijk wendbaar en lichtvoetig (hij weegt ook maar 1.065 kilo) en vertoont een goedmoedig gedrag in bochten. Hij stuurt ook lekker scherp. Je kunt behoorlijk hard door de bocht en dan treedt pas laat een licht onderstuur op. Ga je echt veel te hard en laat je plotseling het gaspedaal los, dan komt de achterzijde een beetje om, maar nergens om je zorgen over te maken. Daarbij is bij de afstelling van vering en demping een mooie balans gevonden tussen comfort en sportiviteit en voelen de remmen heel betrouwbaar aan.

Tot de standaard veiligheidsuitrusting van de Allure behoren onder andere vermoeidheidsherkenning, actieve Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning met snelheidsbeperking en grootlichtassistent.

Conclusie

Zo af en toe blijk ik toch nog prettig verrast te kunnen worden. Je kunt natuurlijk met lage verwachtingen in een auto stappen, maar dat was geenszins het geval. De kwaliteiten van de 308 waren mij al bekend. En heel groot waren de veranderingen nu ook weer niet. Maar ze hebben wel resultaat gehad, want de vernieuwde Peugeot 308 was een aangename verrassing.