Door Hans van Sunder op maandag, 03-12-2018 in

Op eigen kracht

Gouden tijden waren het in 2013, 2014 en 2015 voor Mitsubishi. Dankzij de genereuze geste van onze overheid om ook plug-in hybrides vrij te stellen van bijtelling, was de Outlander PHEV niet aan te slepen. Nu moet de Outlander het op eigen kracht doen, want net als alle andere stekker-hybrides is de bijtelling (22 %) net zo hoog als van alle andere (niet elektrische) auto’s.

Dus voor zakelijke rijders is het nu veel minder interessant om deze plug-in te rijden. Hoe anders was dat enkele jaren geleden. Massaal stapten leaserijders in deze dikke SUV. Dat je er ook een aantal kilometers elektrisch en dus emissievrij mee kon rijden, was velen totaal onbelangrijk. Alleen geen bijtelling telde. Dus ging de auto een tijdje als ‘Metsubsidie Foutlander’ door het leven. Daar kon het merk natuurlijk zelf niets aan doen. Die profiteerde gewoon van de geboden kansen.

Maar die kansen zijn gekeerd en dan is het wel handig dat Mitsubishi de Outlander PHEV niet alleen optisch een opfrisbeurt heeft gegeven, maar ook technisch heeft aangepast en…dat zal u allen aanspreken: de prijs heeft verlaagd. Hij is nu te koop vanaf 35.990 euro en daarmee hoopt Mitsubishi ook particuliere kopers aan te trekken. Vijf uitrustingsniveaus zijn er: Pure, Intense, Intense+, Instyle en S-Edition. De Instyle waarmee ik heb gereden kost 46.990 euro. Daar kwam nog 890 euro voor de metallic lak bij en dan heb je een plug-in SUV met standaard onder andere fraaie zwarte leren bekleding, Multi Around Monitor, adaptieve cruise control, automatisch grootlicht, Forward Collision Mitigation en Lane Departure Warning.

Concurrenten

De belangrijkste concurrent en op de keper beschouwd de enige echte van de Outlander PHEV is de Kia Niro, waarvan sinds kort ook een plug-in versie is. Er zijn natuurlijk ook andere plug-in modellen, maar dat zijn geen SUV’s. Ik noem de Hyundai IONIQ plug-in, de Toyota Prius, Audi A3 e-tron, BMW i3, BMW 225XE, Ford C-MAX en Volkssagen Golf GTE. In het duurdere segment komen we ze ook tegen. Alleen onder de SUV’s zijn dat de Volvo XC60 en XC90 Twin Engine, de Porsche Cayenne, nieuwe Mercedes GLE, BMW X5 XDrive40E en Audi Q7 e-tron.

Neuscorrectie

De wijzigingen aan het uiterlijk zijn beperkt gebleven tot een neuscorrectie plus wat kleine retouches aan de achterzijde. Het eenvoudigst is de vernieuwde Outlander te herkennen aan de nieuwe grille, geflankeerd door LED-koplampen en LED-mistlampen. Verder nieuwe skidplates voor en achter en nieuwe 18-inch lichtmetalen wielen. Dat is het dan.

Op vooruit

Wat dat betreft is er in het interieur beduidend meer aan de hand. De eerste Outlander PHEV had, om het maar eufemistisch uit te drukken, nu niet direct een interieur dat overliep van kwaliteit. Veel harde plastics en ook de afwerking liet te wensen over.
De bekledingsmaterialen zijn nu veel fraaier. Zien er niet alleen mooier uit, maar voelen ook beter aan. Het gecapitonneerde leren bekleding van de Instyle is echt prachtig. De glimmende pianolak panelen op middenconsole en rondom het beeldscherm moet wel je smaak zijn en de pook heeft de vorm van een joystick. Maar verder is de ergonomie goed, de bediening simpel en de ruimte echt riant. Hier bevestigt de Outlander nog immer zijn reputatie. Zelfs achterin kan ik met mijn 1,90 prima zitten. De voorstoelen bieden voldoende steun, de zitpositie is prima, maar de zitting zou iets langer mogen voor een betere ondersteuning van de bovenbenen.
De rubbermat zorgt dat de bekleding van de laadruimte niet snel smerig wordt. Die laadruimte is riant (463-1.613 liter) en goed bereikbaar dankzij een elektrisch te openen achterklep.
Mitsubishi levert geen navigatiesysteem in de Outlander, dus moet je je smartphone via Bluetooth het werk laten doen.

Atkinson

De belangrijkste wijzigingen hebben onderhuids plaatsgevonden. Zo is de 2.0-liter benzinemotor vervangen door een nieuwe Atkinson 2,4-liter benzinemotor, die speciaal voor gebruik in een plug-in hybrideauto is ontworpen. Daarnaast zijn het vermogen van generator en accu verhoogd, is de capaciteit van de aandrijfaccu toegenomen en heeft de achterste elektromotor (er is er één op elke as) 10 kW/14 pk meer vermogen. Hierdoor steeg het gecombineerd vermogen van 150 kW/203 in de oude situatie naar 177 kW/240 pk en het maximum koppel komt uit op 300 Nm. Die power is ook wel nodig want de Outlander PHEV weegt 1.875 kilo. De topsnelheid is begrensd op 170 km/uur en de sprint van 0 naar 100 km/uur wordt in 10,5 seconden afgewerkt.

Elektrisch

Maar de vraag blijft natuurlijk of je voldoende puur elektrisch kunt rijden. Volgens de oude NEDC-testcyclus is de afstand 55 kilometer en volgens de veel realistischer WLTP-norm 43,2 kilometer. Je kunt nu tot 130 km/uur elektrisch over de snelweg jakkeren, maar dan is de accu snel leeg. In de stad en op binnenwegen kun je langer de natuur sparen en wordt het interessant. Als je gewoon thuis de lege accu op het stroomnet oplaadt, ben je tussen de 5,5 en 7 uur verder. De accu heeft een capaciteit van 13,8 kWh. Ik heb tijdens de testweek niet zoveel snelwegtrajecten gereden en dan spaar je benzine. Kijk, dat ik 1 op 50 (!) zou halen volgens de WLTP-norm blijft nog altijd utopisch, maar dat ik uiteindelijk op 1 op 22,9 uitkwam is gezien het formaat en het gewicht van de Outlander lang niet slecht.
Overigens kost een Mennekes-stekker 395 euro en behoort niet tot de standaarduitrusting.

Comfort

De Outlander PHEV is geen auto die tot een sportieve rijstijl uitnodigt, al heeft hij nu wel een Sport-stand (net als Snow nieuw; andere opties Normal en 4WD Lock). Hij voelt wel lekker solide aan, maar de afstelling van het onderstel is toch vooral op comfort gericht. Ook helt de Outlander in bochten, waar hij licht onderstuurd is, wat over. De besturing kan mij nog steeds niet bekoren. Met name in de middenpositie heb je maar weinig feedback. Over de remmen geen klagen en de veiligheidsuitrusting is ook up-to-date gebracht.

Conclusie

Nog steeds is de Mitsubishi Outlander PHEV een stoere en ruime auto. Het prijsverschil tussen de gewone en de plug-in is nog maar klein, dus is de PHEV zeker ook voor particuliere kopers interessant. Zeker als die weten dat ze voornamelijk korte stukjes rijden en trouw de accu’s iedere keer opladen, dan kan dat veel benzine en dus geld schelen.