Door Hans van Sunder op maandag, 21-11-2016 in

Gemengde gevoelens

Sprak onlangs met een verstokte Mercedes-rijder. Nee, geen taxichauffeur. Hij gaf aan bij ‘zijn’ merk door de bomen zo onderhand het bos niet meer te kunnen zien. Daarmee bedoelde hij dat Mercedes momenteel zoveel modellen in het programma heeft, dat hij zijn affiniteit met ‘Das Haus’ een beetje kwijt is. Hoofdschuddend stond hij naast de GLC 250 4MATIC Coupé waarmee ik op pad was.

Hij heeft wel een punt. Dat hij zich vervreemd voelt van ‘zijn’ Mercedes, dat mag natuurlijk. Het is een feit dat Mercedes vroeger hooguit vier, vijf modellen had. Nu zijn dat er veel meer. Leest u even mee? A-Klasse, B-Klasse, CLA, GLA, C-Klasse (Estate), E-Klasse (Estate, Coupé, Cabrio), CLS (Shooting Brake), S-Klasse (Coupé, Cabrio), SLK, SL, GLC (Coupé), GLE (Coupé), G-Klasse, GL en AMG GT. Zonder de diverse carrosserievarianten binnen een model mee te tellen, kom ik aan vijftien (!).

Sinds kort moeten de automerken hun prijzen inclusief kosten rijklaar maken, recyclebijdrage en kosten kentekenbewijzen vermelden. Opgeteld ben je bij de GLC Coupé 1.210 euro daaraan kwijt. Dus de prijs is niet 63.550 euro zoals op het bijgeleverde formulier stond, maar 64.760 euro. De matte bruine lak magno kost maar liefst 2.396 euro. Er zit voor een dikke 17 mille accessoires op ‘mijn’ GLC Coupé en er moet een BPM Malus van 2.629 euro betaald worden. Totaal 84.068 euro.

Concurrenten

Dat Mercedes nieuwe markten en doelgroepen aanboort, is logisch en hun goed recht. Dat ze daarbij vooral BMW en in mindere mate Audi in de gaten houden, hoeft verder ook geen betoog. De X4 van BMW is natuurlijk de evenknie van de GLC Coupé en de X6 van de GLE Coupé. Audi houdt het (vooralsnog) bij de ’traditionele’ SUV met de Q5 en de Q7. In die categorie horen ook de nieuwe Jaguar F-Pace, Lexus NX 300h, Land Rover Discovery Sport, Jeep Cherokee en Infiniti QX50 thuis.

Mat

Je moet wel een liefhebber van matte lak zijn, wil je er zoveel geld (bijna 2.400 euro) voor over hebben. Ik ben wel wat behoudend daarin, maar dit keer moet ik – en niet tot mijn schande – bekennen dat ik deze bruine lak prachtig vind. Het staat de GLC Coupé uitstekend, net als de optionele 20-inch lichtmetalen wielen. De GLC Coupé is een echte crossover. In dit model zijn de genen van een SUV en een coupé goed verenigd. Naar mijn mening beter dan bij BMW. De GLC Coupé is iets minder ‘in your face’ dan de X4. Hij heeft fraaie rondingen, een markant front en een bevallige ‘derrière’. Of ik de treeplanken ook zelf zou kiezen? Ik denk het niet. De GLC Coupé is krachtig, maar ook wel sexy.

Tegenvaller

Het interieur  – en dan heb ik het in deze over de been- en hoofdruimte op de achterbank – valt mij wat tegen. De GLC Coupé is met 4,73 meter zelfs iets langer dan de GLC, maar ze hebben beide dezelfde wielbasis (2,87 meter). Geen kleine auto dus en toch valt de ruimte achterin tegen (zie). De laadruimte is met 500 liter zeker niet klein, maar de vloer ligt vrij hoog. De tildrempel is dus aan de hoge kant. De achterbank is wel heel eenvoudig neer te klappen en dan is er 1.400 liter bagageruimte.

De afwerking staat, zoals we van Mercedes gewend zijn, op een hoog niveau. Fraaie materialen voor bijvoorbeeld de afwerking van de middenconsole, terwijl de elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen uitstekend zitten en veel steun bieden. Het dashboard ziet er prachtig uit en onmiskenbaar is tegenwoordig de tabletachtige display midden op het dashboard bij iedere Mercedes. Het geeft een helder en scherp beeld en veel zaken zijn hiermee te bedienen.

Negen versnellingen

Onder de motorkap van de 250 ligt een viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 155 kW/211 pk en een maximum koppel van 350 Nm dat al bij 1.200 toeren wordt geleverd en tot 4.000 toeren op hetzelfde hoge niveau blijft. Aan souplesse dus geen gebrek en de motor vormt bovendien een geweldige combinatie met een automaat met maar liefst negen versnelling (9G-TRONIC). De motor heeft niet al teveel moeite met de bijna 1.800 kilo zware GLC Coupé. Dat blijkt ook wel uit de prestaties. In 7,3 seconden accelereert de crossover van 0 naar 100 km/uur en bij 222 km/uur is het mooi geweest. De motor hoor je wat duidelijker bij hoge toeren en fel optrekken, maar verder blijft hij mooi op de achtergrond. Gezien het gewicht en de prestaties ligt een laag verbruik niet echt voor de hand. Beloofd wordt 1 op 13,7. In de praktijk blijft daar 1 op 10,6 van over.

Dynamic

Met het optionele (2.299 euro) Air Body Control beschik je over luchtvering met traploos verstelbare demping.  De demping wordt hierdoor aan de rijsituatie aangepast en je kunt kiezen uit een comfortabele of sportieve setting. Dat is prettig, omdat je dan al naar gelang je stemming kunt kiezen voor een soepele of stuggere afstelling. De standaard 4MATIC vierwielaandrijving zorgt voor meer grip (zeker op een nat wegdek, of op sneeuw). Voordeel is verder dat je een 2.400 kilo (geremd) zware aanhanger achter je auto kunt hangen, hij in het terrein meer aankan (al denk ik niet dat veel eigenaren ermee de modder in duiken) en hij van onderstuur weinig last heeft. Zoals de hogere opbouw niet echt voor zijwindgevoeligheid zorgt. De besturing is verrassend licht, maar toch met voldoende gevoel. De remmen komen zeer betrouwbaar over. Het aantal veiligheidssystemen is indrukwekkend.

Conclusie

Ik moet eerlijk bekennen dat ik gemengde gevoelens aan de testrit met de Mercedes GLC 250 4MATIC Coupé heb overgehouden. Aan de ene kant is het een geweldige auto om te rijden die er ook nog eens fraai uitziet, maar aan de andere kant valt de leefruimte tegen, terwijl je toch niet echt een kleine auto onder je u weet wel hebt. Bij de GLC Coupé zijn het dus voornamelijk de ‘looks’ waar het om draait.