Kansrijke Koreaanse crossover
Wil je 4.000 euro meer betalen om bijna vijf centimeter hoger te zitten? Dit is in essentie de vraag bij de keuze tussen de Kia Ceed en de nieuwe Xceed. Dit is namelijk de meerprijs die je betaalt voor deze nieuwe crossover op basis van de Ceed. Maar zo simpel is het nu ook weer niet. Er zijn weldegelijk meer verschillen.
Wat niet anders is, is de plaats waar de Xceed wordt gebouwd. Hij komt net als de Ceed Hatchback, Ceed SW en ProCeed uit de fabriek die in het Tsjechische Zilina staat.
Vooralsnog is de Xceed uitsluitend met benzinemotoren te koop. Dan gaat het om drie versies: 1.0, 1.4 en 1.6 T-GDi in vermogen oplopend van 88 kW/120 pk, via 103 kW/140 pk naar maar liefst 1550 kW/204 pk. Begin volgend jaar volgt een diesel (1.6) en er staat ook een plug-in hybride in de planning.
Ik heb gereden met de 1.4 T-GDi gecombineerd met de DCT7 automaat met dubbele koppeling en in de meeste complete uitrusting, ofwel de Executive Line. Die staat voor 38.995 euro in de prijslijst. Voor metallic lak moet 795 euro word betaald. De Executive Line is van alle gemakken voorzien. Wat te denken van stoelverwarming/ventilatie, verwarming ook op de achterbank, een 12,3 inch digitaal en interactief instrumentarium en een JBL geluidsinstallatie. Prijzen van de Xceed beginnen bij 29.995 euro voor de 1.0 T-GDi Dynamic Line.
Concurrent
Het toeval wil dat ik uitgerekend de week voordat ik met de Xceed ging rijden, de eveneens nieuwe Mazda CX-30 tot mijn beschikking had. Dat is een van zijn grootste concurrenten en bovendien exact op de millimeter even lang (4,395 meter). Ook in prijs verschillen ze minimaal. Voor de CX-30 beginnen de prijzen bij 29.990 euro, maar die heeft dan een 2.0-liter benzinemotor (SkyActiv-G van 90 kW/122 pk). Voor de concurrenten kunnen we dus simpel copy-paste toepassen: Nissan Juke, Toyota C-HR, Peugeot 3008, Opel GrandlandX, Renault Kadjar, Volkswagen T-ROC, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Seat Ateca, Skoda Karoq en Subaru XV.
Overhangen
Het is niet terecht om de Xceed een Ceed hatchback die wat hoger op de ‘poten’ staat te noemen. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Alleen de portieren zijn uitwisselbaar en de wielbasis is gelijk. Maar de overhangen voor (+ 25 mm.) en achter (+ 60 mm.) zijn groter, dus is de Xceed exact 8,5 centimeter langer dan de Ceed en hij ziet er net even aantrekkelijker uit, al is de Ceed zeker geen saaie auto. Net als naaste concurrent – de Mazda CX-30 – heeft hij een dynamisch voorkomen met een karakteristieke neus, iets aflopende daklijn en een strakke achterkant met aan weerszijde van de diffusor plaats voor een flinke uitlaat. Boven de niet al te grote achterruit hangt een flinke dakspoiler en Xceed staat prominent boven de kentekenplaat. Ook is hij niet al te hoog.
Déjà vu
Bij het betreden van het interieur van de Xceed heb ik een echt déjà vu, want los van het nieuwe, grote (10,25 inch) scherm van het Kia UVO infotainmentsysteem is het dashboard van de Xceed gelijk aan dat van de Ceed. Het ziet er keurig verzorgd uit met hoogwaardige materialen en kwaliteitsafwerking. Fijn is het glazen schuif-/kanteldak en het is echt genieten van muziek die via de JBL-boxen tot je komt.
De stoelen zitten prima, maar zouden voor mij (1,90 meter) een iets langere zitting mogen hebben. Ze geven wel goede steun. Ergonomisch zit de Xceed ook prima in elkaar. Voor de inzittenden is de leefruimte identiek aan de Ceed. Beide hebben ook dezelfde wielbasis. Dit betekent dat als de stoelen in de achterste stand staan de beenruimte op de achterbank beperkt is (zie foto). Je kunt echter wel meer bagage meenemen. Bij de Xceed varieert de laadruimte van 426 tot 1.394 liter (Ceed 395-1291 liter).
Geen verrassing
Ook bij de motoren geen verrassingen. Vooralsnog alleen benzinemotoren en die treffen we ook in de Ceed aan. De 1.4 T-GDI in mijn testauto is goed voor 103 kW/140 pk en een maximum koppel van maar liefst 242 Nm en dat al bij 1.500 toeren (tot 3.200 tpm). Er is dus helemaal niets mis met de souplesse van de motor, net zo min als er iets mis is met de 7-traps automaat met dubbele koppeling, die ook handmatig te bedienen is. De Xceed is een fractie zwaarder dan de Ceed en zijn de prestaties dan ook goed uitwisselbaar. Met een top van 200 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,5 seconden heb je geen klagen. Ook niet over het geluid dat de motor over het algemeen produceert. Alleen bij fel optrekken en hoge toeren treedt hij wat meer op de voorgrond.
Door de iets hogere opbouw (dus meer luchtweerstand) en het fractioneel hogere gewicht, heeft de motort net iets meer benzine nodig. Volgens de meest realistische WLTP-testmethode verbruikt de 1.4 T-GDI 1 op 16,9. Het verschil met het praktijkverbruik is inderdaad een stuk kleiner met 1 op 14,6.
Sportief
De iets grotere bodemvrijheid is nauwelijks van invloed op de rijeigenschappen. De Xceed is een uitermate fijne crossover om mee te rijden. Ik zou hem zelfs sportief willen noemen. De carrosserie helt in bochten bijna niet over, de neus van de Xceed zoekt pas laat de buitenkant van de bocht op (onderstuur) en dat is simpel te corrigeren door iets minder gas te geven. Daarbij stuurt hij lekker communicatief en scherp en heeft zijwind geen invloed op de koers. Ook op hoge snelheid voelt hij solide aan. Bij de afstelling van het onderstel is een mooie balans gevonden tussen comfort en rijplezier en de remmen voelen betrouwbaar aan.
Net zoals de behoorlijke veiligheidsuitrusting ook een geruststellende gedacte is.
Conclusie
De prijs van de Xceed ten opzichte van die van de Ceed is flink hoger. Toch durf ik de stelling wel aan dat dit prijsverschil te rechtvaardigen is, omdat de Xceed veel meer is dan een verhoogde Ceed. Hij is net even ruimer (bagage), ziet er aantrekkelijk uit en rijdt als een Ceed hatchback en dat is een groot compliment.