Aangename verrassing
Kia staat in ons land in de top-5 van best verkopende merken. Het Koreaanse automerk moet alleen Volkswagen, Renault ,Opel en Peugeot voor zich dulden en lijkt een blijvertje. De unieke zeven jaar garantie zal ongetwijfeld iets met dit succes te maken hebben, maar je kunt zo lang garantie geven als je wilt, als de modellen er niet goed uitzien, niet lekker rijden en niet concurrerend geprijsd zijn, verkoop je geen wiel. Dat zal met de (ver)nieuw(d)e Ceed dus niet snel gebeuren.
Vooruitlopend op de conclusie aan het einde van deze test, kan ik namelijk alvast melden dat ik aangenaam verrast ben over de kwaliteiten van deze hatchback en met bijna veertig jaar ervaring in dit vak, ben ik dat niet gauw meer. De nieuwe Ceed – de meest Europese Kia ooit – is volwassenen geworden. Design klopt, wegligging klopt, motor OK en de prijs-/kwaliteitverhouding is (nog steeds) dik in orde..
De vijfdeurs hatchback is leverbaar vanaf 22.595 euro. Die heeft dan de driecilinder 1.0 T-GDi benzinemotor, die geen 74 kW/100 pk maar nu 88 kW/120 pk levert. De Ceed Sportswagon, die later dit jaar volgt, is 1.250 euro duurder.
Ik heb gereden met de 1.4 T-GDi, die nieuw is in de Ceed. Als ExecutiveLine is hij zeer compleet met veel veiligheidssystemen. Zo heeft de basisversie (ComfortLine) standaard al grootlichtassistentie, vermoeidheidsherkenning, actieve rijbaanassistentie en autonome noodremassistentie . Op de ExecutiveLine aangevuld met voetgangersherkenning op het noodremsysteem, snelheidsbordenherkenning, dodehoekdetectie en kruisend verkeerdetectie achter. Dan hebben we het nog niet eens over luxe zaken gehad zoals 8-inch navigatiesysteem, digitale radio (DAB+), leren bekleding, tweezone airco, glazen schuif-/kanteldak, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, stoelverwarming en ventilatie, achterbankverwarming en draadloos oplaadstation voor de smartphone. En oh ja, de ExecutiveLine staat standaard op 17 inch lichtmetalen wielen. Daarvoor betaal je 31.845 euro. Voor de Blue Flame metallic lak wordt 695 euro in rekening gebracht.
Concurrenten
Als je wilt concurreren met grootheden als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308 en Renault Mégane moet je heel wat in je mars hebben. Hoewel die veelal duurder zijn, of wat prijs betreft in de buurt van de Ceed komen, hebben ze vaak een minder krachtige motor en hebben zeker een minder complete uitrusting. Maar dit zijn natuurlijk niet de enige vijf concurrenten. Er zijn verder nog de Citroën C4, Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda3, Nissan Pulsar, Seat Leon, Skoda Rapid Spaceback en Toyota Auris.
Geslaagd
Het gaat bij de Ceed niet om een compleet nieuw model, maar het een facelift te noemen, dekt de lading ook weer niet. De optische wijzigingen zijn wel zeer geslaagd. Dankzij de bredere ’tiger-nose’ grille en de iets meer uitgebouwde wielkasten ziet de Ceed er krachtiger uit. Opmerkelijk detail is de ‘ijsklontjesachtige’ LED-dagrijverlichting. Van opzij lijkt de Ceed iets naar voren over te hellen, alsof hij klaar is om uit het startblok te schieten. Door de scherpe, rechte lijnen lijkt de motorkap optisch langer. Ook de achterlichten zijn opgebouwd uit LED’s en boven de achterruit hangt een flinke spoiler. Hier staat een aantrekkelijk, sportieve hatchback.
Kwaliteitsbeleving
De Ceed staat op het nieuwe K2-platform, heeft weliswaar dezelfde wielbasis (2,65 meter), maar is twee centimeter breder en 2,3 centimeter lager geworden. Bovendien is de carrosserie naar voren verschoven. De overhang voor is twee centimeter korter en achter daardoor twee centimeter langer. Er is hierdoor net iets meer leefruimte, die overigens al niet slecht was. De laadruimte groeide van 380 naar 395 liter, maar is met neergeklapte achterbank nu iets kleiner (1.318 tegen 1.291 liter). Van binnen ziet deze ExecutiveLine er top uit. De kwaliteitsbeleving is er flink op vooruitgegaan. De Ceed is nog geen VW Golf, maar het komt in de buurt. De gebruikte materialen zijn van (weer) betere kwaliteit, het op een tablet lijkend 8-inch kleurenaanraakscherm staat midden op het dashboard en geeft een scherp beeld. Ook ergonomisch klopt het allemaal. Daarbij geven de stoelen voldoende steun, zit je royaal voorin en ondanks het schuif-/kanteldak is de hoofdruimte op de achterbank voldoende. Dat geldt ook voor de beenruimte achterin.
Sportief
Nieuw in de Ceed is de 1.4 T-GDi benzinemotor. Deze viercilinder (de 1.0 T-GDi heeft er drie) levert met 103 kW/140 pk en 242 Nm prima prestaties. Dat blijkt ook wel uit de topsnelheid van 210 km/uur en de acceleratie van 0 naar 100 km/uur is slechts 8,9 seconden. Daarmee kun je deze Ceed gewoon sportief noemen. Daarbij levert de motor bij lage toeren lekker veel trekkracht (maximumkoppel al vanaf 1.500 toeren) en schakelt de zesbak perfect. Er is dus weinig mis met deze aandrijflijn. Hij zou alleen net iets zuiniger mogen zijn. De 17-inch wielen maken hem iets dorstiger. Volgens de officiële cijfers verbruikt de motor gemiddeld 1 op 16,9, maar met een pittige rijstijl bleef daar 1 op 13,1 van over.
Balans
Niet alleen de motor vraagt om een sportieve rijstijl, ook het prima onderstel nodigt daartoe uit. De Ceed is prima in balans. Hij heeft een uitstekende wegligging, zonder extreem hard geveerd te zijn. Ook hier is een prima balans gevonden tussen sportiviteit en rijcomfort. De meeste oneffenheden (allen kleine niet) worden goed gefilterd, zonder dat de Ceed begint te deinen. Ook over de besturing ben ik tevreden. Scherp en met veel gevoel, ook in de middenpositie. Onderstuur treedt pas laat op, de carrosserie blijft mooi horizontaal liggen en wil de neus de buitenkant van de bocht opzoeken, dan volstaat een beetje gas loslaten. De remmen voelen betrouwbaar aan en de remdruk is uitstekend te doseren en het aantal veiligheidssystemen is indrukwekkend.
Conclusie
Dat Kia zo hoog op de ranglijst staat, is geen grote verrassing. Het Koreaanse merk heeft inmiddels een uitstekende reputatie opgebouwd. Ze maken auto’s met een prima prijs-/kwaliteitverhouding, die er ook nog eens aantrekkelijk uitzien, keurig zijn afgewerkt en lekker rijden. Het merk is echt volwassen geworden, zo ook de nieuwe Ceed.