Door Hans van Sunder op woensdag, 23-08-2017 in

Feestje om te rijden

Met de vervanging van de Ka door de Ka+ zadelde Ford zichzelf met een klein probleem op. Die Ka+, drie decimeter langer dan de Ka, is maar twee centimeter kortere dan de vorige generatie Fiesta. Dus die moest groeien, maar niet teveel, want dan zou hij weer een te grote concurrent van de Focus worden. Dus bedacht Ford een slimme oplossing. De nieuwe Fiesta groeide elf centimeter, maar is bovenal hoger in de markt gezet, met meer opties om hem luxueus aan te kleden.

Deze beslissing is ingegeven door het feit dat autobezitters, zeker als ze ouder worden, graag kleiner willen gaan rijden, maar geen concessies willen doen aan luxe en comfort. Het is juist die doelgroep waar Ford zich met de nieuwe Fiesta op richt. Daarnaast kunnen potentiële klanten bijvoorbeeld ook nog kiezen voor sportief (ST-Line en later ook de ST met een 147 kW/200 pk sterke driecilinder) of super-de-luxe Vignale (primeur).

Of die benadering Ford windeieren gaat leggen, hangt van meer factoren af, zoals bijvoorbeeld de rijeigenschappen. Gelukkig voor Ford heeft de Fiesta waar het om rijeigenschappen gaat al een reputatie die klinkt als een klok. Het zou mooi zijn als die reputatie niet alleen bevestigd wordt, maar dat de nieuwe Fiesta een nog betere rijdende auto blijkt te zien. Dit verhaal zal daar een antwoord op proberen te geven.

Ford zal de reputatie van de Fiesta ook niet snel te grabbel gooien, want hij is al 40 jaar een begrip in het B-segment. Maar ‘up-market’ gaan is ook een risico, want door die weg te kiezen is de Fiesta geen prijspakker. Er zal minimaal 15.745 euro op de rekening van de leverende dealer overgemaakt moeten worden om eigenaar van een nieuwe Fiesta (driedeurs 1.1 Trend) te worden. Voor een vijfdeurs geldt een meerprijs van 500 euro. Ik heb gereden met de vijfdeurs Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium en die kost bijna 20 mille (19.545 euro). Met 17-inch lichtmetalen wielen, doorprotectors, Driver Assistant Pack 2 en 3, elektrische voorruitverwarming, Navigation Pack met B&O audiosysteem, Keyless Entry, panoramisch schuifdak inclusief elektrisch in hoogte verstelbare bestuurderstoel en metallic Chrome Copper lak komt de prijs uit op 23.795 euro. Dat is toch wel een pittige prijs voor een auto uit het B-segment.

Concurrenten

En dan moet je veel te bieden hebben in een van de belangrijkste segmenten in de automarkt, waar de concurrentie moordend is. Hier de lange lijst in alfabetische volgorde: Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208,Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno, Toyota Yaris en Volkswagen Polo.

Opgerekt

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Fiesta elf centimeter langer geworden. Hij is met name aan de achterzijde een beetje opgerekt, want de wielbasis is nagenoeg identiek (2,489 meter oud, 2,493 meter nieuw). En ook het uiterlijk zelf is niet spectaculair gewijzigd. De overeenkomsten met het vorige model zijn legio. Dat is ook weer niet zo verwonderlijk, want ondanks zijn leeftijd kun je de voorganger niet echt gedateerd noemen. Door de (Aston Martin) grille, nu met lamellen, lijkt de Fiesta meer op de Focus. Aan de achterzijde is de nieuwe van de oude Fiesta te onderscheiden door de compleet andere en smallere achterlichten.

Prachtig

Het interieur van ‘mijn’ Titanium ziet er prachtig uit en tilt de Fiesta ver boven de middelmaat uit. Net als bij Mercedes is het kleurenaanraakscherm als een soort tablet op het dashboard gemonteerd (Navigation Pack tijdelijke meerprijs 900 euro). Het dashboard ziet er ook veel aantrekkelijker en rustiger uit, want de hele rist aan bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt. Dus ook ergonomisch is de Fiesta veel beter geworden.

Door die elf centimeter extra lengte word je een beetje op het verkeerde been gebracht. Je denkt (of hoopt) dat je daardoor meer binnenruimte hebt, maar de wielbasis is marginaal toegenomen en op de achterbank is de leefruimte net zo krap als voorheen. Willen volwassenen achterin kunnen zitten, dan mogen de voorstoelen niet helemaal in de achterste stand staan. Overigens is de ruimte voorin wel lekker royaal. De laadruimte is wel iets gegroeid, maar ook niet spectaculair. Was het vroeger 290-974 liter, nu is dat 292-1.093 liter.

Uit de optionele B&O installatie (alleen in combinatie met Navigation Pack) komt een schitterend geluid, dat goed tot zijn recht komt omdat in het interieur van de Fiesta een serene rust heerst. Motor- en bandengeluid en windgeruis komt nauwelijks binnen.

De stoelen zitten lekker en bieden goede steun, het comfort staat op een voor dit segment ongekend hoog niveau en zaken als deurbeschermers, automatisch parkeersysteem en een panoramisch schuifdak doen er nog een schepje bovenop.

Prijswinnend

De 1.0-liter EcoBoost is een prijswinnende benzinemotor. Hij is al meerdere malen bekroond met de ‘Engine of the Year award’. De 74 kW/100 pk sterke 1.0 EcoBoost is voorbehouden aan de door mij gereden Titanium en de super-de-luxe Vignale. Naast dat vermogen levert deze driecilinder een maximum koppel van 170 Nm en dat al vanaf 1.500 tot 4.000 toeren. Eigenlijk hoor je de motor zijn specifieke driecilindergeluid eigenlijk alleen bij optrekken maken. Hij is voor zo’n motortje heerlijk soepel, dus je hoeft in principe niet heel veel te schakelen, al doet de zesbak dat uitstekend. Met een topsnelheid van 183 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,5 seconden is deze Fiesta een vlotte auto. En zuinig ook. Dat 1 op 23,3 (fabrieksopgave) ver buiten bereik zou blijven, lag in de lijn der verwachtingen, maar 1 op 19,1 is heel mooi.

Klasse

De Fiesta staat bekend als een van de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse. Voor Ford geen reden om nog eens kritisch naar onderstel te kijken en Electronic Torque Vectoring Control te monteren. Met dit systeem worden in een bocht de wielen aan de binnenkant iets afgeremd en dat levert meer grip op. Resultaat is een klasse rijdende auto. Ik rijd een aantal keren per week over een weg met een flink aantal venijnige drempels en als je die met 50 km/uur kunt nemen, dan is er weinig mis met het onderstel. Deze hobbels waren voor de Fiesta een fluitje van een cent, geen centje pijn. Het weggedrag is nog communicatiever geworden, maar het comfort niet verminderd. Tevens stuurt de Fiesta scherp en duidelijk, ook in de middenpositie. In het B-segment is de Fiesta wat rijeigenschappen betreft een topper. Ook remt hij uitstekend en heeft de Titanium standaard een uitgebreide veiligheidsuitrusting. In totaal is de Fiesta leverbaar met maar liefst 15 verschillende rijhulpsystemen. Bijzonder in deze klasse is een noodremsysteem dat voetgangers ook in het donker kan onderscheiden.

Conclusie

Ford heeft het feestvarken Fiesta (40 jaar!) een zeer waardige opvolger gegeven. Die behoort zeker waar het om de rijeigenschappen gaat tot de absolute top in zijn klasse. Dat geldt dan helaas niet voor de binnenruimte. De Fiesta mag dan meer dan een decimeter gegroeid zijn, de wielbasis bleef op een paar millimeter gelijk, en dit betekent beperkte ruimte achterin. Daar staat dan weer baanbrekende veiligheidsuitrusting tegenover, maar dan moet je wel de duurdere versies kiezen en hij is, in vergelijking met zijn concurrenten, toch al niet echt scherp geprijsd. Maar je hebt voor het geld wel een auto die je heel veel rijplezier en comfort biedt.