Beeldhouwer Willem Lenssinck exposeert tot en met 14 februari 2016 onder de naam “Horse Power” in het Louwman Museum in Den Haag negen grote sculpturen, die op indringende wijze de overgang van paardenkracht naar machine vorm geven.
Symbiose
Willem Lenssinck (21 april 1947) volgde van 1964 tot 1969 zijn opleiding aan de Hoge School voor Beeldende Kunst in Utrecht. Sinds 1972 werkt hij als zelfstandig beeldhouwer. Zijn werk wordt al meer dan 25 jaar getoond op de Tefaf in Maastricht.
Hij vervaardigt al vanaf 1976 sculpturen volgens het concept ‘’van paard naar machine’’. Waarbij de transformatie en symbiose van dit onderwerp op steeds verschillende wijze worden uitgebeeld. ”Horse Power” in het Louwman Museum is de eerste gelegenheid om een groot aantal voorbeelden uit Lenssinck’s oeuvre van dichtbij te bekijken. Lenssinck heeft een atelier in Langbroek nabij Wijk bij Duurstede (Utrecht).
Overgang
“Horse Power”omvat negen bijzondere en omvangrijke sculpturen. Ze symboliseren de overgang van natuurlijke paardenkracht naar mechanische paardenkracht in het automobieltijdperk van de twintigste eeuw. Toen bracht ‘het automobiel’ een van de grootste culturele en maatschappelijke veranderingen in de historie der mensheid teweeg.
Zich bewust van deze invloed moest Lenssinck als kunstenaar hierop reageren. Met negen eigentijdse beelden verbeeldt hij op zijn eigen eigenzinnige wijze de transitie van het paard naar de automobiel. Elk majestueus kunstwerk is een geheel zelfstandig, origineel kunstwerk, niet of nauwelijks gelijkend op één van de andere.
Signatuur
Door gebruik te maken van de nieuwste digitale digitechnieken geeft Willem Lenssinck vorm aan zijn fantasierijke zienswijze op deze historisch zo belangrijke ontwikkeling in de wereldgeschiedenis. Zijn werk is flamboyant, humorvol, grensverleggend en van een geheel eigen signatuur.
Perfectie
Lenssinck’s negental staat opgesteld in de Grote Hal van het Louwman Museum. Ze variëren in omvang van anderhalve tot maar liefst zeven meter. Lenssinck kiest voor zijn objecten uitsluitend fraaie, duurzame materialen, zoals brons, aluminium, graniet of hardsteen. Zijn creaties grenzen aan technische perfectie. Hij zou nooit ofte nimmer het ciseleren of patineren aan een gieterij overlaten. Ieder hoekje en vlakje wordt door hemzelf in de eindfase gecontroleerd, bijgewerkt, geslepen, gepolijst en gepatineerd. Alles straalt vakmanschap, kwaliteit en liefde voor de materie uit. Ook de sokkels zijn subliem uitgevoerd en maken wezenlijk deel uit van de creatie.
Komodovraan
Bij de opening van de expositie trok Willem Lenssinck, in aanwezigheid van een groot aantal genodigden, het doek weg dat zijn jongste creatie aan het oog onttrok. ”Tomorrows Fossil” is een ontwerp uit 2015. Het uit kunststof en aluminium vervaardigde beeld heeft de kop van een komodovaraan, een jurassicpark-achtig dier, dat zijn huidige bestaan dankt aan het feit dat het op het eiland Komodo kon overleven. Het lichaam van deze creatie bestaat uit een grote versnellingsbak. De naam ”Tomorrow Fossil” verwijst naar de grote kans op uitsterven van de komodovaraan. Waarmee dit imposante pre-historische beest dus een fossiel van de toekomst is. Humor is te vinden in de tekst ”fossil fuel only’ bij de tankklepjes van het beeld.
Dit drie meter lange beeld vormt letterlijk en figuurlijk het middelpunt van de expositie. “Tomorrows Fossil” wordt aan weerszijden geflankeerd door steeds vier andere schepsels van Lenssinck. Die hebben spannende namen als: ”Irish Bull”, ”1 PK Mach II”, “Origin of Species”, ”Nostril horse”, ”1 PK + Automaat”, ”Formule I Racing Horse”, ”Jolly Jumper” en ”Mr. 999999 didn’t make it”.
Museum
Als u toch van plan bent komende weken in het Louwman Museum de mooiste en meest gevarieerde automobiel-collectie ter wereld te gaan bekijken (zie op deze site ook het verhaal “Van Boerenkar tot Formule 1” over het Louwman Museum), dan kunt u tot en met zondag 14 februari 2016 eveneens genieten van de beeldententoonstelling van Willem Lenssinck
Met het Louwman Museum, Leidsestraatweg 57, Den Haag, op de grens met Wassenaar, gaat het overigens prima-de-luxe. In 2015 steeg het bezoekersaantal met ruim dertig procent: van circa 100.000 bezoekers in 2014 naar ruim 130.000 in 2015.
WVDE