In Hilversum kennen we de zogeheten ‘kleine spoorbomen’. Dit is een bijzonder drukke AHOB-spoorwegovergang (AHOB staat voor Automatische Halve Overweg Beveiliging).
Logischerwijs gebeuren daar wel ’ns ’letselongevallen’. Maar één keer per kwartaal – vaak iemand die stiekum tussen de neergelaten bomen doorsluipt -, valt wel mee. Zeker als je bedenkt dat er dagelijks zo’n 8.000 voertuigen van deze overweg gebruikmaken.
Ingezonden brieven
Toch vraagt de gemeente Hilversum aan de inwoners om mee te denken over het verbeteren van de verkeersveiligheid ter plaats en aldus deze ’onveilige’ situatie aan te pakken. Dit leidt tot ingezonden brieven, onder meer in het huis-aan-huisblad ’De Gooi- en Eembode’, nota bene de krant waar ruim 40 jaar geleden mijn briljante journalistieke carrière is begonnen.
Zo reageert er iemand op de website ’dichtbij.nl’ van De Telegraafgroep, waartoe De Gooi- en Eembode behoort en die zijn reactie afdrukt. In het lange, warrige verhaal val ik over de opmerking ”na de sluiting van de beruchte grote spoorbomen” (omdat er nieuwe perrons bijkwamen op Hilversum Centraal, wvde) heeft Hilversum nog maar één ongelijkvloerse spoorwegovergang. Bussum (half zo groot als Hilversum, wvde) kent er maar liefst drie”.
Vergelijking slaat plank mis
Hallo Dichtbij-meeschrijver: Hilversum telt maar liefst vier ongelijkvloerse kruisingen. Dit zijn de al genoemde ”kleine spoorbomen”, de Oosterengweg, de Oude Amersfoortseweg en de Soestdijkerstraatweg.
Verder de Beatrixtunnel voor auto’s en fietsers plus een speciale fietstunnel onder het station door; een tunnel in het verlengde van de Diependaalselaan, een viaduct bij de Insulindelaan plus nog een bescheiden viaduct voor auto’s en fietsers bij het GAD/Dierenasiel.
Om nou te zeggen, dat het met de verbindingen onder of over de spoorlijnen in Hilversum zo beroerd is gesteld, zoals de Dichtbij-meeschrijver doet, slaat dus nergens op. Evenmin valt een vergelijking met Bussum in het voordeel van laatstgenoemde Gooise gemeente uit.
Bovendien telt Bussum volgens mij vijf gelijkvloerse kruisingen en geen drie.
Conclusie: wat een rare ingezonden brief, die de redactie van Dichtbij.nl/De Gooi en Eembode zomaar plaatst. Waarbij tevens blijkt dat deze meeschrijver flink de weg kwijt is…