Door auto-riteit op vrijdag, 15-05-2020 in

Vaste waarde

Dat Opel sinds een kleine drie jaar (augustus 2017) is opgenomen in de PSA-familie wordt steeds zichtbaarder. Daarbij richt ik mijn blik eerst op de vernieuwde Astra, waarmee ik heb gereden. Dat is nog een echte Opel, maar niet altijd meer onder de motorkap. In de door mij gereden 1.2 Turbo Lauch Edition ligt namelijk een PSA-motor, bij Peugeot bekend als PureTech.

Maar de Astra heeft niet het alleenrecht op de gevolgen van de toetreding. Zo is de productie van de Karl (in Korea) en van de ADAM gestopt en heeft ook de Mokka X het veld moeten ruimen. De Crossland X, die gebaseerd is op de vorige generatie Peugeot 2008, is nog de enige compacte crossover van Opel.
De huidige generatie Astra, die uit 2015 stamt, zou volgend jaar vervangen worden, maar het lijkt erop dat dit 2021 wordt. Hoe hij er dan uit zal zien, is koffiedik kijken. Maar indachtig de verschillen tussen de nieuwe Opel Corsa en de eveneens nieuwe Peugeot 208, heb ik goede hoop dat de Astra zijn Opel-DNA toch nog wel een beetje zal behouden.

Terug naar de vernieuwde Astra. Die heeft niet alleen nieuwe en tot wel 19 procent zuiniger motoren gekregen, maar ook een kleine facelift en een licht gewijzigd onderstel.
De prijzen beginnen bij 25.349 euro voor de 1.2 T (81 kW/110 pk) Edition. Ik heb gereden met de 1.2 T met 96 kW/130 pk in Launch Elegance uitvoering. Die kost 29.524 euro. Met Winterpakket, natic blue metallic lak, 18-inch Bi-Color lichtmetalen wielen, donker getinte ramen achter, verwarmde voorruit en verkeersbord- en voetgangersherkenning komt de prijs uit op 32.318 euro.

Concurrenten

Op de compleet nieuwe Astra is het dus nog even wachten. De Opel-dealers hadden hem graag nu al gehad, want van een van zijn, of misschien wel zijn belangrijkste concurrent – de Volkswagen Golf – is net de achtste generatie gelanceerd. Er zijn natuurlijk in het C-segment veel meer tegenstrevers: Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda3, Peugeot 3008, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Rapid en Toyota Corolla.

Dynamisch

Hoewel de Astra al weer vijf jaar meegaat, is het beslist geen gedateerde auto. Hij ziet er nog steeds aantrekkelijk en dynamisch uit. Die dynamiek in het design haalt de Astra uit zijn behoorlijk aflopende daklijn. Onderdeel van de facelift is de nieuwe grille met een 3D-effect. Daarnaast IntelliLux LED Matrix koplampen met per lamp 8 onafhankelijke LED-compartimenten. De fraaie 18-inch tweekleurige lichtmetalen wielen zijn hun investering van 999 euro waard, want ze maken de Astra er extra aantrekkelijk door.

Digitaal

De vernieuwde Astra is de eerste Opel met een digitale snelheidsmeter. Daarnaast is het standaard 8-inch Multimedia Navi Pro slimmer, sneller, intuïtiever en uitgebreid met spraakherkenning.
Het interieur van de Launch Elegance ziet er prima verzorgd uit. Er zijn fraaie materialen gebruikt en de afwerking is om door een ringetje te halen. Ook ergonomisch heb je niet veel te klagen. De zogenaamde AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücke) zitten perfect. Bieden veel steun, ook aan de bovenbenen, en hebben een prima zitcomfort. Voorin zit je overigens als een vorst. Niet alleen dankzij de uitstekende stoelen, maar ook door de riante ruimte. Op de achterbank is de leefruimte, dat zal geen verrassing zijn, beperkter. Echt krap is het daar overigens niet. Met 370 tot 1.210 liter behoort de laadruimte niet tot de grootste in de klasse.

Driecilinder

In de Astra zijn nu drie versies van de van PSA bekende 1.2 PureTech benzinemotor leverbaar. Bij Opel heten ze gewoon 1.2 Turbo met 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 107 kW/145 pk. Allemaal gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wie graag een automaat heeft, krijgt deze geleverd met de 1.4 Turbo (107 kW/145 pk); een Opel-motor.
Ik heb gereden met de 1.2 T met 96 kW/130 pk en 225 Nm (tussen 2.000 en 3.500 toeren). Een prima motor die je bijvoorbeeld ook aantreft in de populaire Peugeot 3008. In de Astra zorgt hij voor vlotte prestaties met een top van 215 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,9 seconden. De motor is redelijk stil. Treedt wel iets meer op de voorgrond bij fel optrekken en hoge toeren, maar is wel heerlijk soepel, waardoor je niet echt veel toeren hoeft te maken.
Het verbruik is, zo wordt geclaimd, tot wel 19 procent lager. Een drinkenbroeder is ‘onze’ motor niet. Van de beloofde 1 op 18,9 (WLTP) blijft in de praktijk 1 op 15,6 over.

Balans

Naast de facelift en de nieuwe motoren, heeft Opel nog een essentieel onderdeel aangepakt. Er zijn namelijk nieuwe schokdempers gemonteerd. Die zorgen voor meer rijcomfort, maar dat wordt weer enigszins teniet gedaan door de forse 18-inch wielen. Niet dat de Astra geen fijne auto is om in te rijden. Ondanks die grotere wielen is er een mooie balans tussen comfort en goede rijeigenschappen. De meeste hobbels worden keurig gladgestreken en alleen met kleine oneffenheden heeft het onderstel wat moeite. Daarbij stuurt de Astra heel communicatief en scherp. Is licht onderstuurd in bochten, maar daar hoef je niet overstuur van te raken. Op hoge snelheid voelt hij betrouwbaar en veilig aan en hij is koersvast.
Over de remmen ook geen klagen en de veiligheidsuitrusting is dik in orde met onder andere Opel Eye (botswaarschuwing met automatische noodremfunctie, rijstrookassistent), dodehoekwaarschuwing en automatische parkeerhulp.

Conclusie

Dat de introductie van de compleet nieuwe Astra vertraagd is, is jammer op de dealers. Die hebben met de huidige Astra met zijn nieuwe, zuiniger motoren echter nog een prima auto in het programma. Hij scoort op alle vlakken meer dan een dikke voldoende en ziet er nog steeds goed uit.