Door Hans van Sunder op donderdag, 19-01-2017 in

Subtiele knipoog

Wat doe je als automerk als je populairste model (C3) die positie is kwijt geraakt aan een ander (C4 Cactus) en hij aan vervanging toe is?  Dan kopieer je wat in de smaak vallende componenten van die C4 Cactus in zijn opvolger. Aldus geschiedde met de nieuwe Citroën C3, die ineens een stuk markanter is geworden. Hij valt nu echt op, zeker met zijn van de C4 Cactus overgenomen luchtkussens (Airbumps) op de flanken. Zal deze subtiele knipoog voor succes zorgen?

Overigens is het een optie om die luchtkussens niet te laten monteren. Dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik ze juist een beeldbepalend detail, dat de nieuwe C3 onderscheidt van de rest van de modellen in het B-segment.

Voor de wekelijkse rij-impressie kreeg ik een Citroën C3 PureTech 100 Shine mee. Daarvan is de prijs 20.230 euro (all-in). Met exact 2.500 euro aan accessoires, voor onder andere Pack Driver, 17-inch lichtmetalen CROSS wielen, Citroën Connect DAB+, navigatie en 7-inch touchscreen, Blanc Banquise witte lak en zwart dak, Ambiance Hypo Colorado en Connected Cam Citroën, komt de prijs van de door mij gereden C3 uit op 22.730 euro. Er is een C3 leverbaar vanaf 14.980 euro.

Concurrenten

De nieuwe Citroën C3 hoort thuis in he hart van het overvolle B-segment. Daarin is de concurrentie moordend. Ik heb ze even allemaal voor u op een rij gezet: Alfa Romeo MiTo, Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra (in maart komt totaal nieuwe op de markt), Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno, Toyota Yaris en Volkswagen Polo. Modellen als de Polo, Corsa en 208 behoren al vele jaren tot de top in hun segment, maar ook in de algemene verkoopranglijst. Ik schat de kans heel reëel in dat de nieuwe C3 daar een bres in kan slaan.

Bekijks

Met net geen vier meter lengte is de nieuwe Citroën C3 natuurlijk compact, maar lijkt groter dan hij in werkelijkheid is. Hij komt – mede door de luchtkussens op de flanken – lekker stoer en robuust over. Heeft ook wel iets weg van een SUV/crossover, al is het ‘gewoon’ een vijfdeurs hatchback.  Dat zal ook te maken hebben met de zwarte onderzijden van voor- en achterbumper, omlijsting van wielkasten en zij-skirts en de vrij hoge motorkap. Het zwarte dak, de 17-inch lichtmetalen wielen en de witte cirkel in de voorste airbump zijn aantrekkelijke details, die de C3 verder onderscheidend maken. Feit is dat de C3 gedurende de testweek veel bekijks trok.

Kleurrijk

Van binnen is de nieuwe C3 bijna net zo speels als aan de buitenkant. Dankzij de Ambiance Hypo Colorado (550 euro) is het interieur  kleurrijk en vrolijk. Een deel van het dashboard, de portiergrepen en de rand van het stuurwiel is bekleed met oranjekleurig materiaal (ik geloof niet dat het echt leer is). Het aantal knoppen op het dashboard is tot een minimum beperkt en dat dashboard ziet er daardoor modern en strak uit. Veel zaken kun je op het stuur en op het duidelijk leesbare kleurenaanraakscherm bedienen. De stoelen zijn opvallend breed, bieden veel zitcomfort, maar niet al teveel zijdelings steun. Bovendien is instappen, zeker als je wat groter bent, geen onverdeeld genoegen, want de deuropening is klein en je moet je derhalve om de B-stijl heen wurmen. Achterin is de ruimte – de C3 is per slot van rekening net geen vier meter lang – voor de benen beperkt. Pas als je erg groot bent (boven 1,90 meter) zit je achterin met je kruin tegen de hemelbekleding.

De laadruimte is met 300 liter redelijk. De achterbank kan in twee ongelijke delen neergeklapt worden. Hoe groot de laadruimte dan is, laat Citroën in het midden.

Soepel

Van de beschikbare benzinemotoren is de PureTech 110 (nog?) de sterkste. De 1,2-liter driecilinder benzinemotor levert een vermogen van 81 kW/110 pk en een relatief hoog koppel van 205 Nm en dat al vanaf 1.500 toeren. Hij is, met dank aan de turbo, dus lekker soepel en doet zijn werk ook in betrekkelijke stilte. Daardoor hoor je de banden wel wat meer op de voorgrond treden, zeker op een slechte weg. Over de prestaties heb ik ook niet echt iets te klagen met een topsnelheid van 188 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,4 seconden. Daar hoef je je niet voor te schamen. Ook kom je tot de prettige constatering dat de motor geen grote drinker is. De beloofde 1 op 21,7 wordt weliswaar bij lange na niet gehaald, maar dat is allang geen verrassing meer. Maar 1 op 15,8 is zo slecht nog niet met mijn rijstijl. De vijfbak zou wat duidelijker mogen schakelen.

Geen nadeel

Mijn C3 voor één week stond op 17-inch wielen met 205/50-serie banden. Niet van die hele platte dus en je levert dus ook niet aan rijcomfort in en daar is het bij de C3 echt om te doen. Die comfortabele afstelling van het onderstel heeft geen negatief effect op de wegligging. Op dit punt haalt de C3 een ruime voldoende. Zo helt de carrosserie, ondanks de lange veerwegen, niet overmatig veel over in de bochten, heeft zijwind geen effect op de koersvastheid en ligt de C3 ook bij hoge snelheid solide op de weg. Kleine oneffenheden worden overigens wel voelbaar doorgegeven.

De C3 heeft een stel prima remmen en scoort heel hoog waar het om veiligheidsuitrusting gaat.

Conclusie

Met de nieuwe C3 heeft Citroën een markante hatchback in de markt gezet met grappige details die hem van de concurrentie onderscheidt. Het is een bruikbare gezinsauto met voldoende binnenruimte. De PureTech 110 motor functioneert naar behoren en hij rijdt redelijk zuinig en comfortabel. Hij heeft daarentegen ook enkele minpuntjes, die niet verhinderen dat de weegschaal positief uitslaat.