Door Hans van Sunder op woensdag, 07-02-2018 in

Multitalent

Er lijkt maar geen einde te komen aan de hoos nieuwe crossovers en SUV’s. De automerken die de boot (dreigen te) missen, zijn zo onderhand op de vingers van één hand te tellen. Op dit moment zijn het vooral de compacte modellen die als paddenstoelen uit de grond schieten. Er is namelijk veel vraag naar. Zou zo maar kunnen dat na dit verhaal de nieuwe Seat Arona op uw verlanglijst komt te staan. Die heeft namelijk onverwachte kwaliteiten.

Nu is dat weer niet zo heel erg verrassend, want de Arona heeft dezelfde bodemgroep als de fantastisch rijdende Ibiza. Die is niet voor niets doorgedrongen tot de laatste zeven kandidaten die opgaan voor de titel Auto van het Jaar 2018. In vergelijking met die Ibiza is de Arona wat langer en vooral hoger (ruim een decimeter).

SUV of crossover? Ik vind de Arona een echte crossover, een compacte bovendien. Het is min of meer een opgeblazen Ibiza, die hoger op de poten staat. Hij hoort dus thuis in het B-segment.

Voor de hogere zit moet je overigens wel een aardig bedrag extra neertellen ten opzichte van die Ibiza. Zo kost de redelijk vergelijkbare Ibiza 1.0 TSI Xcellence 20.600 euro, terwijl voor de door mij gereden Arona 1.0 TSI Xcellence Launch Edition 26.290 euro moet worden betaald. Die Launch Edition, die wegens succes langer in het programma blijft opgenomen, heeft dan wel zaken als een navigatiesysteem met een 8-inch touchscreen, Park assist (automatische inparkeerhulp), parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, Keyless entry/go en automatische airconditioning. Met onder meer 17 in plaats van 16-inch lichtmetalen wielen, Full LED koplampen met LED dagrijverlichting, upgrade Technology, Beats en Winter, signaal lak en digitale radio (DAB+) komt de prijs uit op 29.470 euro.

Concurrenten

Het wordt voller en voller in het segment van de compacte crossover/SUV. De concurrentie is dan ook moordend, mede door de komst in de laatste maanden van de Hyundai KONA, Kia Stonic, Opel Crossland X, Volkswagen T-ROC, Citroën C3 Aircross en Skoda Karoq. Tel daar de onlangs gefacelifte Renault Captur en Ford EcoSport, plus Peugeot 2008, Fiat 500X, Nissan Juke en Suzuki Vitara bij op en ik denk dat U wel begrijpt wat ik met moordende concurrentie bedoel.

Herkenbaar

De door mij gereden Arona is wit met een zwart dak met deels zwarte raamlijsten, zwarte accenten in de 17-inch lichtmetalen wielen, grille en onderzijde van de portieren. Hij is net wat scherper gestileerd dan de grotere Ateca. Heeft eigenlijk best wel veel weg van de Ibiza, maar met een iets stoerdere grille, maar wel weer met dezelfde koplampen met de driehoekvormige LED-dagrijverlichting. Leuk detail is de grijze strip met een gestileerde X tussen de sterke oplopende taillelijn en het dak. Verder geen tierelantijnen en dat maakt deze Arona tijdloos.

Ibiza

Ook binnen zijn er veel overeenkomsten met de Ibiza, zoals de ruimte voor chauffeur en passagiers. Logisch want de wielbasis is met iets meer dan 2,56 meter gelijk. Achterin de Ibiza is, dat heb ik een aantal maanden geleden kunnen constateren, de ruimte zeker niet slecht. In de Arona idem dito. Die extra acht centimeter in lengte zorgt niet voor meer beenruimte op de achterbank, maar wel voor een iets grotere laadruimte (400 tegen 355 voor de Ibiza). De achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen en zo ontstaat een forse bagageruimte.

Door de hoogte van de cabine is instappen heel prettig. Je zit prima achter het stuur in veel steun gevende stoelen en de afwerking staat op een zeer acceptabel niveau, al is een Seat nog geen Volkswagen en al helemaal geen Audi.  Het 8-inch grote kleurenaanraakscherm heeft een scherp en helder beeld en op de ergonomie is niets af te dingen.

Hakerig

Seat levert (vooralsnog) een beperkt aantal motoren in de Arona. Allemaal met turbo, directe  injectie en start/stopsysteem. Twee driecilinder 1.0 TSI en één viercilinder 1.5 TSI benzinemotor en een diesel (1.6 TDI 70 kW/95 pk). Ik heb met de 1.0 TSI met 85 kW/115 pk en 200 Nm koppel gecombineerd met een handgeschakelde zesbak gereden. Twee op- en aanmerkingen.  De vijfbak in de Ibiza schakelde al wat hakerig en dat doet deze zesbak ook, maar bovendien vind je niet altijd even gemakkelijk de juiste versnelling.

Over de motor ben ik wel zeer tevreden. Die hoor je bijna niet. Alleen bij fel optrekken en hoge toeren komt dat specifieke geluid van een driecilinder tot je. Het koppel van 200 Nm is indrukwekkend en wordt al bij 2.000 toeren geleverd. Prima souplesse dus en dat geldt ook voor de prestaties met een top van 192 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,8 seconden.

Met 16-inch wielen verbruikt de motor gemiddeld 1 op 20,4. Met één inch grotere wielen is hij een fractie dorstiger. Dit dus volgens de Europese testmethode in het laboratorium. Met in de praktijk 1 op 15,7 kun je tevreden zijn.

Stevig

Seat wordt binnen de Volkswagengroep tot de sportieve merken gerekend en dat komt goed naar voren bij het rijgedrag. Zo is de Arona behoorlijk stevig geveerd. Vooral kleine oneffenheden worden daardoor voelbaar doorgegeven, maar daar staat tegenover dat de wegligging uitstekend is. Met een leeg gewicht van nog geen 1.200 kilo is de Arona bovendien niet al te zwaar en voelt zodoende lekker lichtvoetig aan. Hij stuurt ook heerlijk direct en de besturing geeft ook in de middenpositie voldoende feedback. Het is dat je iets hoger zit (hoger zwaartepunt), maar anders zou je denken in een Ibiza te rijden en die behoort tot de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse. Dit geldt ook voor de Arona.

Verder heeft deze Spaanse crossover een stel uitstekende remmen en de Xcellence Launch Edition zit met Front Assist inclusief Emergency Braking System met voetgangersherkenning, Multi Collision Braking System en vermoeidheidsherkenning goed in zijn veiligheidsvoorzieningen.

Conclusie

Laat ik voorop stellen dat ik met name aangenaam verrast ben door de uitstekende rijeigenschappen van de Seat Arona. Hij doet daarin, ondanks zijn iets hogere zwaartepunt, niet onder voor de veel geprezen Ibiza. De extra centimeter zorgen niet voor meer leefruimte op de achterbank, wel voor meer bagageruimte. De Arona ziet er bovendien aantrekkelijk uit en met de 85 kW/115 pk sterke 1.0 TSI valt prima te leven. Ik neem dan ook geen onverantwoord risico door te stellen dat de Arona het goed zal doen in dit segment.